افزایش سرقت مواد غذایی در نتیجه تورم

تورم مواد غذایی در ایران هشداردهنده شده و مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای مواد غذایی در تیر ماه را بالای ۹۰ درصد دانسته است.

به گزارش صدای بورس، تورم سنگین در بازار مواد غذایی، هشدار وزارت بهداشت در ایران را به دنبال داشته و از دو برابر شدن سوءتغذیه در برخی استان‌های محروم مانند سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی خبر داده است؛

اتفاقی که حالا بنا بر گفته فعالان بازار غذا موجب سقوط شدید سرانه مصرف اقلام اصلی غذا در ایران شده و در مقابل به رشد مصرف نان انجامیده است. به‌جز این موجب شده اقلام غذایی یکی‌یکی از قفسه سوپرمارکت‌های ایران حذف شده و در عوض جای خود را به فروش اقلامی مانند استخوان بسته‌بندی‌شده، اسکلت مرغ و ضایعات برنج بدهد. همچنین پدیده فروش اقساطی مواد غذایی در ایران بارها خبرساز شده و حالا داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتئینی تهران، به «شرق» می‌گوید حدود دو درصد سود مالکان سوپرمارکت‌های تهران به دلیل سرقت مواد غذایی از بین می‌رود.

۲ درصد سود سوپرمارکت‌های تهران در جیب سارقان مواد غذایی

داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتئینی تهران، می گوید فروش انواع مواد غذایی اصلی مانند برنج، ماکارونی، روغن، حبوبات، کنسرو ماهی و حتی رب گوجه‌فرنگی کاهش داشته است و در ‌این ‌میان بیشترین سقوط فروش کالاهای سوپرمارکتی مربوط به لبنیات است.

او تأکید می‌کند حدود دو درصد حاشیه سود سوپرمارکت‌های تهران با سرقت مواد غذایی از بین می‌رود.

فکوری می‌گوید حدود هزارو ۳۰۰ سوپرمارکت بالای ۷۰ متر در تهران مجوز فعالیت دارند که در ‌این‌ میان بیشترین سوپرمارکت‌های فعال در مناطق شمالی تهران یعنی منطقه دو و چهار واقع شده‌اند.


بیشتر بخوانید:کدام کالاها در تیرماه گران شدند؟


سقوط سرانه مصرف مواد غذایی در ایران

سقوط مصرف مواد غذایی در ایران از منظر آمار و ارقام هم درخور ‌توجه است.

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، سال گذشته از نصف‌شدن سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران خبر داد و به ایلنا گفت که سرانه مصرف گوشت در کشور از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است.

تسنیم هم در دی سال ۹۹ به نقل از موسی شهبازی، مدیرکل وقت دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، نوشت سرانه مصرف گوشت قرمز فقیرترین مردم ایران یعنی دهک اول تا سوم تنها به ۲۵ گرم در ماه می‌رسد!

همچنین وزارت بهداشت از سقوط سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم در سال خبر داده است. این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات در دهه ۸۰ به ۹۰ تا صد کیلوگرم می‌رسید.

آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی هم سال گذشته از کاهش ۶۰‌درصدی مصرف آبزیان در ایران خبر داد و گفت برخلاف آمار سازمان شیلات که سرانه مصرف آبزیان را ۱۳ کیلوگرم در سال قید می‌کند، سرانه مصرف آبزیان در ایران تنها هفت کیلوگرم در سال است و حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل هم در گفت‌وگو با همین خبرگزاری از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی خرید برنج ایرانی به دلیل گرانی خبر داده است.

کاهش سرانه مصرف اقلام غذایی در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که ایرانیان بسیاری از اقلام اصلی هرم غذایی مانند آبزیان، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات را بسیار کمتر از میانگین سرانه مردم جهان مصرف می‌کنند و مصرف برخی از این اقلام گاهی کمتر از نصف سرانه جهانی است.

تورم ۹۰ درصدی مواد غذایی

جهش قیمت مواد غذایی در ایران در گزارش مراکز آماری هم محسوس است. بر ‌اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه مواد غذایی از ۹۰ درصد عبور کرده است!

«مرکز آمار ایران» در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرده نرخ تورم مواد خوراکی و آشامیدنی در تیر ماه امسال نسبت به تیر سال گذشته، ۹۰.۲ درصد بوده است.

مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیرماه ۱۴۰۱ را منتشر کرد که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور به بیش از ۹۰ درصد جهش یافته است.

گفتنی است که نرخ برخی از اقلام خوراکی مانند آرد، روغن، مرغ و تخم‌مرغ، همچنین شیر و پنیر اردیبهشت امسال به صورت چشمگیری افزایش یافته‌اند.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از نرخ تورم، تورم سالانه منتهی به تیرماه را با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به دوره قبل، ۴۰.۵ درصد اعلام کرد.

نرخ تورم سالانه مردادماه در ایران به ۴۵.۲ درصد رسید

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۴.۰ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۵۴.۰ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، گروه «لبنیات و تخم‌مرغ» و گروه «نان و غلات» است.

در همین حال، مرکز آمار ایران در گزارشی افزایش ۹۰ درصدی تورم گروه «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» را باعث نگرانی خواند و افزود که این افزایش می‌تواند بحران سوء‌تغذیه و مخاطرات آن را تشدید کند.

فشار تورم بر دوش فقرا

گزارش‌های آماری همچنین نشان می‌دهد بیشترین بار تورم بر دوش فقرا تحمیل شده است. گزارش‌های رسمی حاکی از افزایش هزینه بین ۴۹ تا بیش از ۶۶ درصدی بین ۱۰ دهک است؛ تورم برای دهک دهم ثابت مانده، ولی برای دهک اول افزایش داشته است.

در تیرماه امسال نرخ تورم سالانه با روندی افزایشی به ۴۰.۵ و تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) با رشد ۱.۵ درصدی، ۵۴ درصد گزارش شد. بررسی تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران درباره تورم بین دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در بین دهک‌ها با افزایش نسبت به ماه قبل همراه بوده است؛ به طوری که در خرداد بین ۴۹ تا ۶۴ درصد متغیر بود، ولی در تیرماه بین ۴۹ تا ۶۶.۷ درصد بوده است.بر اساس ‌این، برای دهک دهم که پردرآمدترین دهک است، افزایش هزینه نسبت به ماه قبل ثابت بوده، ولی برای سایر دهک‌ها افزایش داشته است.

طبق این گزارش افزایش هزینه برای دهک اول از ۶۴ در خرداد به ۶۶.۷ درصد در تیرماه، دهک دوم از ۶۱ به ۶۳.۵، دهک سوم ۵۸.۳ به ۶۰.۷ درصد، دهک چهارم ۵۶.۹ به ۵۹.۲ درصد، دهک پنجم ۵۵.۲ به ۵۷.۴ درصد، دهک ششم ۵۴.۱ به ۵۶.۲ درصد، دهک هفتم ۵۲.۸ به ۵۴.۷ درصد، دهک هشتم از ۵۱.۲ به ۵۲.۹ درصد، دهک نهم ۵۰.۴ به ۵۱.۶ درصد و دهک دهم در ۴۹ درصد ثابت باقی مانده است.فاصله تورم بین دهک اول تا دهک دهم در شاخص نقطه به نقطه به ۷.۷ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل افزایش دارد.

به گزارش شرق، شاخص تورم بر ‌اساس دهک‌های هزینه‌ای در ۱۰ دهک تقسیم می‌شود که دهک دهم پردرآمدترین و دهک اول کم‌درآمدترین این تقسیم‌بندی است. تغییر تورم دهک‌ها بستگی به ترکیب درآمد و اینکه در ماه مدنظر، کدام کالا افزایش قیمت بیشتری داشته، متفاوت است؛ مثلا وقتی خوراکی‌ها افزایش بیشتری داشته باشند، برای دهک‌های پایین‌تر، تورم بالاتری دارد.

کد خبر 456371

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ناترازی بانک‌ها حل می‌شود؟

    ناترازی بانک‌ها حل می‌شود؟

    کفایت سرمایه، ناترازی، مطالبات از دولت و دارایی‌های مازاد، بزرگترین مشکل شبکه بانکی کشور است که تا پایان سال باید حل شود.

  • مقصر برنج های خیس پیدا شد

    مقصر برنج های خیس پیدا شد

    به دنبال بررسی‌های صورت گرفته و ورود دستگاه‌های نظارتی، برخی اقدامات اولیه برای تعیین‌تکلیف محموله‌های برنج مانده زیر باران در گمرک زاهدان صورت گرفته و پرداخت خسارت بر عهده سازمان انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده گذاشته شده است؛ اما این ماجرا ابعاد دیگری دارد که باید فورا مورد رسیدگی قرار گیرد.

  • جزئیات برنج‌های وارداتی مانده زیر باران

    جزئیات برنج‌های وارداتی مانده زیر باران

    یک فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه برنج های وارداتی در گمرک زهدان زیر باران مانده و در حال نابودی است، از عملکرد مسئولان مربوطه به شدت انتقاد کرد.

  • مرغ کیلویی ۵۳ هزارتومان شد

    مرغ کیلویی ۵۳ هزارتومان شد

    قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز چهارشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته کاهش یافت و در بازه ۵۳,۵۰۰ تومان قرار گرفت.

  • کاهش سود بین بانکی یعنی تورم!

    کاهش سود بین بانکی یعنی تورم!

    به نظر می‌رسد فشار بورسی‌ها برای کاهش سود بین بانکی جواب داده است و این اتفاق رخ خواهد داد. اما تبعات آن برای اقتصاد ایران چیست؟

  • یارانه پرداختی دولت مصرف کننده را فلج کرد

    یارانه پرداختی دولت مصرف کننده را فلج کرد

    قاسمعلی حسنی کارشناس بازار و مسائل اقتصادی با اشاره به فراز و فرود قیمت اقلام غذایی در یازده ماه اخیر گفت: افزایش نرخ دستمزد کارگران و در کنار آن دوبرابر شدن نرخ حمل و نقل و چند عامل دیگر موجب شده تا تولیدکنندگان راهی جز بالا بردن قیمت‌ها نداشته باشند. هرچند در سال‌های اخیر هیچگاه افزایش حقوق و دستمزد به نفع طبقه مصرف کننده نبوده و این تولید کنندگان بودند که سود بیشتری کردند.

  • روغن خوراکی ارزان شد

    روغن خوراکی ارزان شد

    معاون وزیر صمت از کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت انواع روغن‌های مایع و جامد خبر داد.

  • صورت های مالی غیراستاندارد عامل تصمیمات هیجانی سهامداران در بورس

    صورت های مالی غیراستاندارد عامل تصمیمات هیجانی سهامداران در بورس

    یک استاد دانشگاه با اشاره به اشکالات بورس ایران از منظر حسابداری گفت: صورت های مالی غیر استاندارد عامل تصمیمات هیجانی سهامداران در بورس ایران است.

  • افزایش قیمت‌ها برای مردم رنج آور شده است

    افزایش قیمت‌ها برای مردم رنج آور شده است

    افزایش قیمت‌ها مخصوصاً در بخش خوراکی موجب رنج مردم شده است. دولت هر چه سریع‌تر تدبیر کند.

  • موج خروج سرمایه از بورس ارتفاع گرفت

    موج خروج سرمایه از بورس ارتفاع گرفت

    در مجموع کل هفته اخیر هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۹۶ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش رشد ۳.۵ درصد داشته است.

  •  نان امسال گران نمی‌شود

    نان امسال گران نمی‌شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم با تمام کارت‌های بانکی امکان خرید نان یارانه‌دار را دارند، از عدم گران شدن نان در سالجاری خبر داد.

  • عرضه مرغ‌های مُردار به کشتارگاه، کذب است

    عرضه مرغ‌های مُردار به کشتارگاه، کذب است

    با هماهنگی و نظارت دامپزشکی، مرغ‌های زنده و سالم در واحدهای گرفتار سیلاب، تفکیک و به کشتارگاه ارسال می شود.

  • بازار سوپرمارکتی ایران در مقایسه با ترکیه

    بازار سوپرمارکتی ایران در مقایسه با ترکیه

    اندازه بازار صنعت کالاهای سوپرمارکتی در ایران تا انتهای سال ۱۴۰۰، حدود ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است که به ازای هر نفر در سال به ۲۷۰ دلار می‏رسد. سرانه هر فرد در ترکیه با جمعیتی مشابه ایران به حدود ۱۴۲۴ دلار در سال می‏رسد. در میان کشورهای مورد بررسی فرانسه با سرانه ۴۹۶۹ دلار در سال بالاترین آمار را دارد.

  •  برنامه های ویژه دولت برای کنترل نرخ تورم

    برنامه های ویژه دولت برای کنترل نرخ تورم

    سخنگوی اقتصادی دولت از برنامه های ویژه دولت به منظور کنترل نرخ تورم خبر داد و گفت: اولویت اصلی رئیس جمهور کنترل تورم است.

  • دولت پشیمان شد/ارزانی بی ارزانی!

    دولت پشیمان شد/ارزانی بی ارزانی!

    قیمت‌ها به عقب برنمی‌گردد؛ اگر استثناهای بسیار معدود را کنار بگذاریم، هرگز در اقتصاد قیمت‌ها به عقب برنگشته است؛ بنابراین قید بودجه‌ای ۱۴۰۱ برای دولت، عملا اتفاق نمی‌افتاد.

  • مرغ ۵۰ تومانی بخرید

    مرغ ۵۰ تومانی بخرید

    قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز دوشنبه دهم مرداد ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته تغییری نکرد.

  • حلب ۱۶ کیلویی روغن ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد

    حلب ۱۶ کیلویی روغن ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد

     دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی، از کاهش ۱۰۰ هزارتومانی قیمت روغن نباتی حلب ۱۶ کیلوگرمی در بازار خبر داد.

  • درک وارونه از ریسک در بورس تهران

    درک وارونه از ریسک در بورس تهران

     بورس شرایط ‌ویژه‌ای را سپری می‌کند.

  • یک کیلو خورشتی گوسفندی چند؟

    یک کیلو خورشتی گوسفندی چند؟

    قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران اعلام شد.

  • وعده جدید وزیر راه برای نهضت ملی مسکن

    وعده جدید وزیر راه برای نهضت ملی مسکن

    رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰میلیون تومان به شورای پول و اعتبار خبر داد، وام این طرح در زمان حاضر ۴۵۰میلیون تومان است.

  • سیل قیمت اوزون برون را بالا برد

    سیل قیمت اوزون برون را بالا برد

    سیل حدود سه هزار تن ماهی را تلف کرد. حال بیم آن می‌رود که قیمت ماهی مجدد در آستانه گرانی قرار بگیرد؛ چرا که هر کمبودی در بازار به منزله گرانی است. این در حالی است که چندی پیش یک مقام صنفی از افزایش قیمت ماهی در مهر یا آبان ماه سال جاری خبر داد.

  • اعزام کاروان ماشین‌آلات سنگین به مناطق سیل‌زده رفسنجان

    از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران انجام شد

    اعزام کاروان ماشین‌آلات سنگین به مناطق سیل‌زده رفسنجان

    معاون برنامه‌ریزی و بودجه فرمانداری رفسنجان از اعزام ۷۱ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و سبک به مناطق سیل‌زده رفسنجان خبر داد و گفت: این کمک‌ها ازسوی شرکت ملی مس به منظور امدادرسانی به مناطقی که بر اثر سیلاب دچار تخریب و آسیب شده‌اند، انجام شده است.

  • دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    هادی حق شناس، اقتصاددان یکی از راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی در کشور را کنترل مصارف و هزینه ها و حاکم شدن انضباط بودجه‌ای در کشور می‌داند و می‌گوید: رشد نقدینگی زمانی اتفاق می‌افتد که منابع معادل مصارف نباشد. وی معتقد است که دولت باید برای کنترل نقدینگی تصمیمات سختی بگیرد.

  • برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    برنج با چه قیمتی به سفره ها برگشت؟

    معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: امیدواریم در فصل برداشت برنج طبق روال سال‌های گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

  • ۱۰۰ گرم کره حیوانی ۲۶ هزار تومان

    ۱۰۰ گرم کره حیوانی ۲۶ هزار تومان

    در این خبر به بررسی قیمت انواع کره حیوانی و گیاهی در بازار پرداختیم.

  • جزئیات قیمت کالاهای اساسی درهفته دوم مرداد/جدول

    جزئیات قیمت کالاهای اساسی درهفته دوم مرداد/جدول

    بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی در هفته دوم مرداد حاکی از ثبات قیمت کالاها نسبت به هفته گذشته دارد با این حال کالاها بسیار گران است .

  • خطر ورشکستگی مرغداران را تهدید می‌کند

    خطر ورشکستگی مرغداران را تهدید می‌کند

    قبل از اجرای طرح میزان جوجه ریزی ماهانه در کشور حدود ۱۳۰ میلیون قطعه بود که در تیرماه و پس از گذشت ۲ ماه از اجرای طرح این میزان به کمتر از ۹۲ میلیون قطعه رسیده است و هنوز بازار کشش این میزان را هم ندارد و جوجه‌ها در حال از بین رفتن هستند.

  • احتمال از بین رفتن ۳۰۰ تن برنج‌ باران‌زده/گمرک به وزارت صمت نامه زد

    احتمال از بین رفتن ۳۰۰ تن برنج‌ باران‌زده/گمرک به وزارت صمت نامه زد

    طبق برآورد گمرک زاهدان، احتمالا حدود ۳۰۰ تن از برنج‌های وارداتی که در محوطه، دچار آب گرفتگی شده بود، خسارت دیده و از بین رفته است.

  • سریال بلاتکلیفی صنایع ادامه دارد؛  این قسمت رب گوجه فرنگی!

    سریال بلاتکلیفی صنایع ادامه دارد؛ این قسمت رب گوجه فرنگی!

    میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسروی گفت: پس از ۳ماه هنوز دولت قیمت رب و کنسرو تن ماهی را اعلام نکرده در حالیکه الان اوج تولید است و عدم قیمتگذاری بموقع موجب وقفه در تولید رب و موجب نیاز کشور به واردات میشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =