نجومی‌های اینستاگرام پس کی مالیات می‌دهند؟

گفته می‌شود در مرحله اول ۲۰۰ اینفلوئنسر مشمول پر کردن این اظهارنامه شده اند که در ادامه افزایش خواهد یافت. کما این که اگر ۶۰۰۰ صفحه بالای ۵۰۰ هزار فالور را عدد درست بدانیم هم چنان فاصله اینفلوئنسرهای مشمول مالیات با کسانی که اکنون مکلف به پر کردن اظهار نامه مالیاتی شده اند بسیار زیاد است. فاصله‌ای که به نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر برای کاهش آن چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش صدای بورس،صفحه اکسپلورر اینستاگرام با اینترنتی که هر روز ضعیف‌تر می‌شود، هنوز کامل لود نشده است که تبلیغ یک رستوران با یکی از «فودبلاگرها» و اینفلوئنسرها پیش چشمت می‌آید. هنوز از این تبلیغ عبور نکرده‌ای که تبلیغی از یکی از «بیوتی بلاگرها» پیش چشمت باز می‌شود و وقتی درست حتی ذهنت جمع نشده است نوبت به تبلیغ گل و گیاه و پشت سرش هم پست‌های تبلیغی وسایل منزل و مبلمان می‌رسد.
این روزها با هر علاقه و میلی که به سراغ جستجوی موضوعی در اینستاگرام بروید با موجی از صفحاتی مواجه می‌شوید که یک اینفلوئنسر با همان هشتک مورد جستجوی شما کار تبلیغات انجام داده است.

حالا دیگر کافی است که اینستاگرام بار که صفحه اینستاگرام خود را باز می‌کنید سری به صفحه مشترک یا به اصطلاح اکسپلورر آن بزنید تا با هر نوع جستجو در هر زمینه‌ای با سیلی از صفحات مختلف اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در موضوعات مختلف مواجه شوید. از موضوعاتی، چون سفر و پوشاک و خرید و هنر تا تعداد بالای اینفلوئنسرهایی که در حوزه غذاگردی و رستوران فعالیت می‌کنند، با انواع درآمدهای مختلف حضور دارند.
گاه درآمدها آنقدر نجومی است که برای برخی حتی غیرقابل باور است. یکی از همین اینفلوئنسرهای مشهور در حوزه تبلیغ رستوران‌ها ادعا کرده بود که ماهیانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارد.

در مورد دیگری یکی از همین اینفلوئنسرها در لیست قیمتی که ارائه داده بود رقمی بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان برای هر پست طلب می‌کرد که اگر با میانگین هر پست ۱۰ میلیون تومان و ماهی ۲۵ پست تبلیغی رقم مورد اشاره را فرض کنیم در ماه به طور میانگین حدود ۲۵۰ میلیون تومان درآمد وی بوده و این در حالی است که همین شخص خاص گاهی هر روز و روزی تا دو پست تبلیغی در صفحه خود گذاشته است.

اینفلوئنسرهای نجومی اینستاگرام از کی مالیات می‌دهند؟/ فودبلاگرها بفرمایید مالیات


اینفلوئنسرهای نجومی اینستاگرام از کی مالیات می‌دهند؟/ فودبلاگرها بفرمایید مالیات

یکی از کاربران مشهور در این زمینه امیرفوود (امیرجابری) با یک میلیون و ۹۰۰ هزار فالور است که گفته می‌شود هزینه سفرهای لاکچری مختلف و همین طور زندگی لوکسی که تبلیغ می‌کند از درآمد اینستاگرامی وی تامین می‌شود. حال تصور کنید وقتی اینفلونسری با فالور زیر یک میلیون نفر مدعی درآمد ماهیانه تا ۲۰۰ میلیون تومان است، درآمد اینفلوئنسرهایی که بالای یک میلیون یا حتی دو میلیون فالور دارند چقدر می‌تواند باشد. یکی دیگر از این اشخاص که می‌توان وی را یکی از اولین‌ها دانست، مستر تیستر یا حمید سپیدنام است که درآمد هنگفت و زندگی مرفه‌ای را با گرفتن تبلیغ‌های مختلف ساخته و نمایش این زندگی مرفه را از طریق دریچه همین اینستاگرام هر روز و هر ساعت در چشم دنبال کنندگان خود بزرگ‌تر نشان می‌دهد.
درآمدهای که حاصل هیچ کار تولیدی نیست و تنها نتیجه فعالیت خدماتی و تبلیغی محسوب می‌شود در تمام سال‌های اخیر برای این کاربران بدون مالیات بوده است.

این شرایط نیز در حالی است که برپایه آمار، در ۱۱ ماهه سال گذشته مجموع مالیات حقوق کارمندان و کارگران ۲۰ هزارمیلیارد تومان بوده که نزدیک به ۱۹ درصد از کل مالیات‌های وصول شده دولت را تشکیل می‌دهد. اما درهمین دوره زمانی درآمد دولت از محل مالیات مشاغل ۱۱‌هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی ۹‌هزار میلیارد تومان کمتر از مالیات کارکنان دولت و بخش خصوصی. مالیات بر حقوق در سال گذشته ۲۰ درصد از درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل داد. کارکنان بخش دولت و خصوصی تاکنون دو برابر صاحبان مشاغل و اصناف مالیات پرداخت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: تفکیک حساب‌های شخصی مردم از حساب‌های تجاری



از سوی دیگر در حالی که دولت امسال حتی از حداقل حقوق‌ها نیز مالیات دریافت خواهد کرد مشخص نیست که چطور اینفلوئنسرها و شاخ‌های شبکه‌های اجتماعی تاکنون و هم چنان از پرداخت مالیات مصون و معاف مانده اند.
در همین حال بنا به مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی کارگر با حداقل حقوق نیز مالیات پرداخت می‌کند که برخی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی با در آمدهای نجومی بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در ماه هنوز در رصد مالیاتی دولت قرار نگرفته اند!

در همین رابطه نیز، «محمد مسیحی»، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی پیش از این و در سال ۱۴۰۰ به مهر گفته بود که اینفلوئنسرها هم از ‌سال آینده مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. او دراین‌باره توضیح داد که: «برای بحث شبکه‌های اجتماعی ‌هیچ محدودیتی از بابت شمول مالیات نداریم و فعالان فضای مجازی مثل بقیه افرادی که در فضای واقعی ‌فعالیت می‌کنند حتما مشمول مالیات می‌شوند‎.» او گفته است: «در یکی دوسال گذشته برنامه‌ای برای ‌رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشتیم و بخشی را هم مطالبه مالیات کردیم که بیشترآن‌ها به نتیجه رسیده است و اکثر این افراد دارای پرونده مالیاتی و کد مالیاتی هستند.»

وعده ستادن مالیات از لاکچری‌های نجومی هنوز محقق نشده است

نخستین بار «محمد مسیحی»، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در آذر ماه سال ۱۳۹۸ به مهر گفته بود که اینفلوئنسرها هم از ‌سال آینده مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. او دراین‌باره توضیح داده بود که: «برای بحث شبکه‌های اجتماعی ‌هیچ محدودیتی از بابت شمول مالیات نداریم و فعالان فضای مجازی مثل بقیه افرادی که در فضای واقعی ‌فعالیت می‌کنند حتما مشمول مالیات می‌شوند‎.» وی هم چنین توضیح داده بود که: «در یکی دوسال گذشته برنامه‌ای برای ‌رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشتیم و بخشی را هم مطالبه مالیات کردیم که بیشترآن‌ها به نتیجه رسیده است و اکثر این افراد دارای پرونده مالیاتی و کد مالیاتی هستند.»

اینفلوئنسرهای نجومی اینستاگرام از کی مالیات می‌دهند؟/ فودبلاگرها بفرمایید مالیات


اینفلوئنسرهای نجومی اینستاگرام از کی مالیات می‌دهند؟/ فودبلاگرها بفرمایید مالیات


به گزارش اقتصاد ۲۴ -وعده دریافت مالیات از اینفلوئنسرها، اما بالاخره در اسفند سال ۱۳۹۹ تصویب شد، اما با همه کمی و کاستی‌ها تا ۶ ماه بعد نیز چندان مورد توجه قرار نگرفت. مرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود که رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای، دستورالعمل اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور را ابلاغ کرد.
امیدعلی پارسا آئین نامه اجرایی اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور را ابلاغ کرد که بر اساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است.

کد خبر 455569

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =