درآمد بالا از فروش غذای خیابانی

غذاهای خیابانی سابقه بسیار بالایی در دنیا دارد و از همان ابتدا محبوبیت بسیاری داشته و روز به روز به طرفداران این سبک از رستوران ها اضافه می شود.

به گزارش صدای بورس -یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هر مقصدی بحث شکم گردی و غذاهایی است که در آن شهر یا کشور وجود دارد. در سال‌های اخیر بحث استریت فود یا غذاهای خیابانی بسیار پر اهمیت شده است و در هر کشور مناطقی وجود دارد که فروشنده‌های غذاهای متعددی کنار هم قرار دارند و هر کدام برای خودشان دنیایی از غذاهای خوشمزه و دلچسب را با قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهند.

غذاهای خیابانی، غذاها و نوشیدنی‌های آماده‌ای هستند که توسط فروشندگان یا دست‌فروشان در خیابان‌ها یا مکان‌های عمومی دیگر مانند بازار یا نمایشگاه‌های دائمی یا موقت تهیه و فروخته می‌شوند.

ذای خیابانی چیست؟
خیابان‌های میزبان غذاهای خیابانی، پر از غرفه‌ها و کانکس‌های قابل حمل یا گاری‌ها و ون‌های مواد غذایی هستند و هدف اصلی آنها ارائه غذا به سریع‌ترین حالت ممکن است. بیشتر غذاهای خیابانی در دسته فینگرفودها، فست‌فودها یا غذاهای محلی طبقه‌بندی می‌شود و معمولا ارزان‌تر از وعده‌های غذایی رستوران‌ها هستند.

نخستین فروشندگان غذاهای خیابانی که در دنیا و در دوران باستان غذای خیابانی عرضه می‌کردند، افرادی بودند که محصولات خود را در سینی، سبد و پایه‌های قابل‌حمل می‌فروختند. در تمدن‌های بین‌النهرین باستان و در بازارهای ابتدایی، مردم خرمای خشک و ماهی را از همین دوره‌گردان می‌خریدند.

اما سینی‌ها و سبدها رفته‌رفته جای خود را به چرخ‌دستی‌ها دادند. نکته تاریخی که در پس تغییر سینی‌ها به چرخ دستی‌ها وجود دارد این است که این سینی‌های گردن‌آویز محدودیت داشتند و فروشنده با آنها بیش از تعداد اندکی غذا را نمی‌توانستند به فروش برساند، بنابراین بعدها چرخ دستی با سکوی صاف و باز جایگزین آنها شد.

غذا-خیابانی

چرخ‌های دستی غذا در آن زمان ابتدا دوچرخه و بعدها چهارچرخ شدند اما در قرن نوزدهم این چرخ‌های دستی به سیستم گرمایشی که غذا را گرم نگه دارند هم مجهز شدند. این تغییر باعث تغییر سبک غذاهایی که در غذاهایی خیابانی به فروش می‌رفتند شد و سرآغازی برای پخت غذا در محل شدند.

تهران نیز مکان‌های زیادی به منظور عرضه غذاهای خیابانی دارد. پاتوق غذاهای خیابانی تهران هر کدام برای خودشان دنیایی از غذاهای خوشمزه و دلچسب را با قیمت‌های مناسب برای علاقه مندان به شکم گردی به فروش می‌رسانند.


بیشتر بخوانید: رشد بهای مرغ، تخم مرغ و گوشت در شروع هفته


برای آشنایی بیشتر با رستوران‌های خیابانی و نحوه کار آن ها، به یکی از خیابان‌های تهران رفتم تا از نزدیک شاهد کار آنها باشم.

گذرگاه اجتماعی، واقع در خیابان استاد معین، یکی از پاتوق هایی است که رستوران‌های خیابانی در آن جا حضور دارند. با تاریک شدن هوا، فعالیت آنها شروع شده و بر تعداد افراد افزوده می‌شود. رستوران‌های زیادی در ابعاد کوچک با غذاهای متنوع، بوی زیادی را در خیابان راه انداخته‌اند و آشپزها هنر نمایی می‌کنند.

خیابانی-غذا

از کنارشان که عبور می‌کنیم، شخصی مقابل دکه خود ایستاده و لقمه‌ای از غذای رستوران را برای تست به مراجعه‌کنندگان می‌دهد که معمولا از خوشمزه‌ترین غذایی است که دارند. در کنار دکه ها، تعدادی میز و صندلی وجود دارد که مراجعه‌کنندگان بتوانند به راحتی غذای خود را میل کنند.

به سراغ یکی از فروشندگان رفتم و گپ کوتاه خود را این گونه آغاز کردم. از این شلوغ تر هم می‌شود؟ در حالی که داشت داخل نان‌های باگت را خالی می‌کرد گفت« آره، تازه الان اولشه. یکم هوا تاریک و خنک بشه خیلی شلوغ میشه.» پس باید خیلی درآمد داشته باشید؟« درآمد که آره. کلا کارایی که مربوط به غذا میشه درآمدش زیاده.» یعنی اگر یک دکه این جا داشته باشم خوبه؟« خوب کار کنی و غذایی داشته باشی که مشتری بیاد میتونی ماهی ۳۵ تا ۴۰ میلیون دربیاری راحت. منو نبین الان سرم خلوته، از یک ساعت دیگه وقت ندارم نفس بکشم.» از او تشکر کردم و به مسیرم ادامه دادم. دکه‌های زیادی هنوز وجود دارد که باید با آنها صحبت کنم.

کمی جلوتر، تعداد زیادی ایستاده‌اند و منتظر سفارش غذا هستند. دلیل این شلوغی را باید متوجه می‌شدم. یک دکه فروش فست فود بود که انواع غذاهای متنوع با رنگ‌های گوناگون دارد. دلیل این شلوغی هم همین ابتکار بود. به سراغ یکی از مشتریان رفتم و سوال خود را اینگونه پرسیدم. شما زیاد به این جا مراجعه می‌کنید؟

« آره اکثرا اینجام. غذاهاش خیلی خوشمزس. انواع سوسیس‌های رنگی رو داره. برای همینه انقد شلوغه.» قیمتاش چجوریه؟ « از ۷۰ تومن شروع میشه ولی ارزش داره واقعا، من شاید توی هفته ۴ بار بیام اینجا.» هرچه می‌گذشت بر تعداد افراد افزوده می‌شد. با خود فکر کردم اگر روزی ۱۰۰ نفر از او خرید کنند، درآمد ماهیانه به بالای ۲۰۰ میلیون می‌رسد که یک رقم نجومی است.

استقبال شهروندان از غذاهای خیابانی

اندکی جلو تر، تعدادی روی صندلی‌ها نشسته و مشغول خوردن غذا بودند. آشپز هم مشغول سرخ کردن مواد غذایی بود. تعداد بالایی از مواد غذایی روی سینی بود و از بهداشت خبری نیست. شاید یکی از چند دکه‌ای بود که بهداشت را رعایت نمی‌کرد. از او در ارتباط با وضعیت نگه داری مواد غذایی پرسیدم و گفت « اتفاقی نمیفته بابا انقدر حساس نباش، میره توی حرارت درست میشه. تا الان مشکلی پیش نیومده برای کسی. این مشتری ها رو ببین روی صندلی نشستن. چند نفرشون چندمین باره میان این جا. فک میکنی اگه مشکلی داشت دوباره میومدن؟توام خیلی حساسیت نشون نده، چیزی میخوری برات بزنم؟ نه ممنون.

مسلما غذاهای خیابانی هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. بیشتر غذاهای خیابانی، فست فود محلی و نشانگر مردم آن منطقه و کشور هستند. در بین غذاهای خیابانی، انواع فست فود مشهور را می‌توانید در کشورهای یونان و هند بیابید؛ چرا که نخستین غذای ارزان نرخ به عنوان یک فست فود را هندی‌ها و یونانیان ابداع کردند و امروز انواع فست فود در هند و یونان جزو محبوب‌ترین غذاهای خیابانی هستند.

کار-فود

بوی انواع غذا در خیابان پیچیده است و با تاریکی شب بر جمعیت افزوده می‌شود. هر دکه مشتری خاص خودش را دارد و برای تهیه غدا جلوی آن صف کشیده‌اند. سعی کردم با تعدادی از مشتریان گپ کوتاهی بزنم. به سراغ یکی از مشتریان ایستاده در صف رفتم و سوالم را این گونه آغاز کردم. این دکه غذاهای خوبی دارد؟ « خیلی عالیه. تقریبا بیشتر دکه‌های این جارو امتحان کردم ولی این از بقیه بهتره. کیفیت خیلی بالایی هم داره و مشخصه از گوشت تازه استفاده میکنه.» شخصی دیگر که صدای مارو شنید گفت« آره راست میگه. بهترین دکه همینه که این جاست. واقعا مشتریایی که داره زیاده و پولی که می‌گیره نوش جونش.» بیشتر ترجیح می‌دهید از این دکه‌ها خرید کنید یا از رستوران هایی که مغازه بزرگ دارند؟« قطعا از این جا خرید می‌کنم. کیفیت بالا که داره، قیمتشم که خوبه. خب اگه قرار باشه با خانواده برای شام جایی بریم قطعا این جارو انتخاب می‌کنیم.»

اکثر جمعیتی که در این گذرگاه اجتماعی حضور داشتند از وضعیت بهداشت و کیفیت دکه‌ها رضایت بالایی دارند و تعداد زیادی از این افراد برای چندمین بار مراجعه کرده بودند. اما کوچک بودن فضا و پایین بودن تعداد میز و صندلی باعث شده تا افراد مدت زمان بالایی را برای صرف غذا در انتظار باشند.

به گزارش گسترش نیوز - درآمد حاصل از فروش غذاهای خیابانی بسیار بالا است و همین امر باعث شده تا تعداد کسانی که به این کار مشغول می شوند افزایش یابد. محیط،کیفیت و همچنین بهداشت از جمله معیار هایی هستند که می توانند برای جذب مشتری بسیار موثر باشند. شهروندان، ترجیح می دهند به جای استفاده از رستوران های لوکس، غذای خود را از رستوران های خیابانی تهیه کنند.

کد خبر 456585

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  این کشور گوی سبقت را از ترکیه ربود/ ترکیه دیگر ارزان‌ترین مقصد گردشگری نیست

     این کشور گوی سبقت را از ترکیه ربود/ ترکیه دیگر ارزان‌ترین مقصد گردشگری نیست

    افزایش افسارگسیخته نرخ تورم در ترکیه و بالا رفتن هزینه سفر در این کشور منجر به تنزل جایگاه ترکیه در میان ارزان‌ترین مقاصد گردشگری شده است.

  •  نان امسال گران نمی‌شود

    نان امسال گران نمی‌شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم با تمام کارت‌های بانکی امکان خرید نان یارانه‌دار را دارند، از عدم گران شدن نان در سالجاری خبر داد.

  • سرانجام برنج ارزان شد

    سرانجام برنج ارزان شد

    سرانجام بعد از مذاکرات، تردیدها و ابهامات چندماهه پیرامون ممنوعیت فصلی واردات برنج، در نخستین روز مردادماه لغو این ممنوعیت چندماهه به گمرکات ابلاغ شد و بر این اساس واردات برنج به کشور همچنان طبق روال قبل ادامه خواهد داشت.

  •  قرار تجاری با طعم چلوکباب

     قرار تجاری با طعم چلوکباب

    برای یک قرار تجاری متوسط، رستوران‌های مشهور تهران می‌توانند جای مناسبی باشند. یک چلوکباب یا چلوجوجه، غذای رایج در این‌گونه قرارها است، اما با تحولات گاه و بیگاه قیمت مواداولیه و متعاقب آن تغییر قیمت منوی رستوران‌ها، این سوال مطرح است که در این هفته، یک قرار تجاری در رستوران، چه هزینه‌ای را برای میزبان به‌همراه خواهد داشت.

  • آبدوغ خیار هم غذای لاکچری شد

    آبدوغ خیار هم غذای لاکچری شد

    در حال حاضر خوردن یک کاسه آبدوغ خیار برای یک خانواده چهارنفره بالای ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد؛ میان‌وعده‌ای که در گذشته جزو غذاهای ساده محسوب می‌شد، اما حالا قیمت یک کاسه آن از یک کیلو مرغ گران‌تر شده و جزو پرچمداران و غذاهای لاکچری برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های غذا درآمده است.

  • نجومی‌های اینستاگرام پس کی مالیات می‌دهند؟

    نجومی‌های اینستاگرام پس کی مالیات می‌دهند؟

    گفته می‌شود در مرحله اول ۲۰۰ اینفلوئنسر مشمول پر کردن این اظهارنامه شده اند که در ادامه افزایش خواهد یافت. کما این که اگر ۶۰۰۰ صفحه بالای ۵۰۰ هزار فالور را عدد درست بدانیم هم چنان فاصله اینفلوئنسرهای مشمول مالیات با کسانی که اکنون مکلف به پر کردن اظهار نامه مالیاتی شده اند بسیار زیاد است. فاصله‌ای که به نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر برای کاهش آن چاره‌ای اندیشیده شود.

  • برنج ایرانی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان شد

    برنج ایرانی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان شد

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: برنج‌ ناخالص را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشند و سازمان استاندارد هیچ نظارتی ندارد. در حال حاضر برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید.

  • افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت روغن

    افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت روغن

    بیشترین رشد قیمت خوراکی ها در گروه «بیشترین رشد قیمت خوراکی ها» ثبت شده که برابر با ۲۰۰ درصد بوده است. این میزان رشد بر اساس داده های منتشر شده از سوی این مرکز درایران بی سابقه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =