۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
آبدوغ خیار هم غذای لاکچری شد

در حال حاضر خوردن یک کاسه آبدوغ خیار برای یک خانواده چهارنفره بالای ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد؛ میان‌وعده‌ای که در گذشته جزو غذاهای ساده محسوب می‌شد، اما حالا قیمت یک کاسه آن از یک کیلو مرغ گران‌تر شده و جزو پرچمداران و غذاهای لاکچری برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های غذا درآمده است.

به گزارش صدای بورس،اینکه آبدوغ خیار غذایی کامل است یا میان‌وعده‌ای دم‌دستی از بحث‌های بی‌پایان شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تا سال گذشته بود. اما امسال قیمت این خوراکی چنان افزایش یافت که دیگر کمتر کسی جسارت دارد آن را میان‌وعده قلمداد کند. چراکه دیگر هر کاسه از آن بین ۵۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان آب می‌خورد. رقمی که گاه با قیمت انواع کباب در رستوران‌های تهران برابری می‌کند و یا خرید یک کایو مرغ با رقمی کمتر از آن میسر است. اکنون حتی برخی از رستوران‌ها ابدوغ خیار را در منوی لاکچری خود جای داده‌اند.

در گذشته برخی خانوار که توانایی مصرف گوشت، مرغ، برنج و … را در تمام وعده‌ها نداشتند، در برخی وعده‌ها به استفاده از آبدوغ خیار روی می‌آورند. همچنین در روزهای گرم تایستان از این خوراکی که به غذایی ارزان معروف بود، به‌عنوان میان‌وعده در کنار غذاهای اصلی استفاده می‌شد. البته این غذا طرفداران خاص خود را هم دارد. چنانکه برخی حتی در صورت توان خرید بالا، آبدوغ خیار را به هر غذای دیگری ترجیح می‌دهند.


بیشتر بخوانید: رشد بهای مرغ، تخم مرغ و گوشت در شروع هفته


اما در سال جاری با افزایش قیمت محصولات مختلف، دیگر استفاده از آبدوغ خیار هزینه بالایی را می‌طلبد. دیگر فقط گوشت و مرغ نیست که از سفره مردم حذف شده، بلکه شهروندان باید با ترکیب آب، ماست و خیار هم که روزی نماد ارزانی بودند، خداحافظی کنند.

هزینه تهیه آبدوغ خیار چقدر تمام می‌شود؟

فرض کنید خانواده‌ای چهارنفره تصمیم دارند در یک وعده از آبدوغ خیار استفاده کنند. آیا می‌دانید تهیه همین غذای ساده برای یک خانواده چهارنفره چقدر هزینه می‌تراشد؟

در حال حاضر خرید یک کیلو خیار از خرده‌فروشی‌ها بین ۷۰۰۰ تا ۱۴ هزار تومان، قیمت ماست یک کیلویی بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان، ۱۵۰ گرم مغز گردو ۷۵ هزار تومان، یک بسته نان خشک ۵۵ هزار تومان، ۱۰۰ گرم کشمش ۲۷ هزار تومان، مقداری سبزی معطر ۱۰ هزار تومان و دوغ ۱٫۵ لیتری ۱۵ هزار تومان رقم می‌خورد. این حداقل هزینه‌ای است که برای تهیه یک وعده آبدوغ خیار می‌توان در نظر گرفت. هزینه همین وعده حداقلی حدود ۲۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

اگر خانواده‌ها بخواهند این غذا را از رستوران‌ها تهیه کنند نیز تفاوت چندانی در هزینه‌ها ندارد. یکی از آش‌فروشی‌های معروف تهران که در مرکز شهر قرار دارد، در روزهای گرم سال، آبدوغ خیار را هم به منوی خود اضافه کرد. هر کاسه از این میان‌وعده ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود. یعنی خانواده چهارنفره برای تهیه چهار کاسه از این میان‌وعده تابستانی باید ۲۲۰ هزار تومان بپردازد.

برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های آنلاین نیز قیمت‌های دیگری برای این میان‌وعده در نظر گرفته‌اند. برای مثال یک فروشگاه آنلاین یک سینی آبدوغ خیار هشت‌نفره را ۵۸۸ هزار تومان می‌فروشد.

چلو جوجه‌کباب ارزان‌تر از آبدوغ‌خیار!

یک رستوران دیگر یک کاسه آبدوغ خیار را با مخلفات کاسه‌ای ۸۶ هزار تومان عرضه می‌کند. یعنی مصرف آن برای یک خانواده چهارنفره ۳۴۴ هزار تومان تمام می‌شود.

آبدوغ خیار

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر برخی رستوران‌ها انواع چلوکباب را پایین‌تر از این قیمت عرضه می‌کنند. به‌عنوان مثال یکی از رستوران‌ها در ده ونک تهران هر پرس چلو جوجه‌کباب زعفرانی را ۸۵ هزار تومان عرضه می‌کند. حال مشخص نیست طبق چه منطقی قیمت آبدوغ خیار گران‌تر از چلو جوجه‌کباب تمام می‌شود؟!

آبدوغ خیار

به گزارش تجارت نیوز، گفتنی است رکه نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ۱۴۰۱ به عدد ۵۲.۵ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۱۳.۲ واحد درصد افزایش یافت. علت اصلی این جهش تورم در خرداد افزایش شدید قیمت کالاهای خوراکی بود. طوری‌که تورم ماهانه اقلام خوراکی در این ماه ۲۵٫۲ درصد به ثبت رسید. در حالی که تورم ماهانه خوراکی‌ها در اردیبهشت ماه تنها حدود سه درصد بود.

کد خبر 455662

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ‌رئیسی:گرانی کالاها در سال آینده حرف من نبود

    ‌رئیسی:گرانی کالاها در سال آینده حرف من نبود

    رییس جمهور گفت: برخی از رسانه‌ها این حرف بنده را که گفتم انجام برخی از اقدامات را برای سال آینده می‌گذاریم، درست منعکس نکردند یا درست متوجه نشدند و گفتند قرار است برخی کالاها را گران کنند که این موضوع حرف بنده نبود، بلکه مفهوم سخن بنده این بود که بعضی از اقداماتی را که به موجب قانون باید آنها را اجرا کنیم و اجرای آنها موجب تورم می‌شود، انجام ندهیم.

  • مجازات کم‌فروشی به سبک مختارالسلطنه / ماستشو کیسه کرد!

    مجازات کم‌فروشی به سبک مختارالسلطنه / ماستشو کیسه کرد!

    ضرب‌المثل «ماستشو کیسه کرده است» را حتما شنیده‌اید، به نظر شما این مثل از چه دوره‌ای و چرا میان مردم رواج پیدا کرده‌است؟

  •  قرار تجاری با طعم چلوکباب

     قرار تجاری با طعم چلوکباب

    برای یک قرار تجاری متوسط، رستوران‌های مشهور تهران می‌توانند جای مناسبی باشند. یک چلوکباب یا چلوجوجه، غذای رایج در این‌گونه قرارها است، اما با تحولات گاه و بیگاه قیمت مواداولیه و متعاقب آن تغییر قیمت منوی رستوران‌ها، این سوال مطرح است که در این هفته، یک قرار تجاری در رستوران، چه هزینه‌ای را برای میزبان به‌همراه خواهد داشت.

  • رونمایی ازقیمت‌های جدیدسیمان + جدول

    رونمایی ازقیمت‌های جدیدسیمان + جدول

    امروز قیمت انواع مصالح ساختمانی در بازار نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

  • برخی از بانک‌ها گره بر کار مردم می زنند

    برخی از بانک‌ها گره بر کار مردم می زنند

    نماینده مردم همدان در مجلس گفت: برخی از وزرا نه تنها پاسخگوی مردم بلکه پاسخگوی نمایندگان مجلس نیستند و خود را تافته جدا بافته و مجلس را محلی برای گرفتن رای اعتماد می‌دانند و دیگر هیچ.

  •  تقاضا برای مرغ در بازار مصرف پایین آمد

    تقاضا برای مرغ در بازار مصرف پایین آمد

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به عرضه زیاد و کاهش تقاضا برای مرغ در بازار مصرف گفت: این مسأله منجر به افت قیمت مرغ و زیان تولیدکنندگان شده است.

  • سیمان گران نیست!/ به نام کارگزاری به کام دلال

    اختصاصی صدای بورس

    سیمان گران نیست!/ به نام کارگزاری به کام دلال

    درحالی که دلیل گرانی سیمان کارمزد 12 درصدی کارگزاری ها اعلام شد، دبیر انجمن سیمان این موضوع را رد کرد.

  • درآمد بالا از فروش غذای خیابانی

    درآمد بالا از فروش غذای خیابانی

    غذاهای خیابانی سابقه بسیار بالایی در دنیا دارد و از همان ابتدا محبوبیت بسیاری داشته و روز به روز به طرفداران این سبک از رستوران ها اضافه می شود.

  • قیمت‌ها با دستور کنترل نمی‌شوند

    قیمت‌ها با دستور کنترل نمی‌شوند

    قیمت‌گذاری امری منسوخ شده در تمام دنیا است زیرا تاثیر مثبتی در کنترل تورم ندارد. وقتی به طور عادی نرخ عمومی تورم کنترل شود، دیگر نیازی به کنترل دستوری قیمت‌ها نخواهد بود. قیمت‌ها با امر و نهی کنترل نمی‌شوند بلکه نظام عرضه و تقاضا و تورم اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر تعیین قیمت‌ها هستند.

  •  هر مثقال زعفران چند؟

     هر مثقال زعفران چند؟

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: قیمت کنونی زعفران به سبب رکود بازار نسبت به هفته‌های قبل تغییری نداشته است.

  • قیمت جدید گوشت مرغ چند؟

    قیمت جدید گوشت مرغ چند؟

    قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای امروز پنجشنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ در بازار تهران نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و هر کیلو ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

  • گران فروشی مرغ تا ۶۴ هزار تومان

    گران فروشی مرغ تا ۶۴ هزار تومان

    در حالی که مرغداران مرغ زنده را زیر نرخ مصوب به فروش می رسانند اما بر اساس مشاهدات میدانی در برخی فروشگاه‌های تهران شاهد گران فروشی هستیم و هر کیلوگرم مرغ ۵۴ هزار تومان تا ۶۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

  • ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شد

    ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت لغو شد

    طبق اعلام معاون گمرک ایران ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری لغو و اجرایی نخواهد شد؛ بر این اساس واردات این کالا به روال قبل ادامه دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =