افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت روغن

بیشترین رشد قیمت خوراکی ها در گروه «بیشترین رشد قیمت خوراکی ها» ثبت شده که برابر با ۲۰۰ درصد بوده است. این میزان رشد بر اساس داده های منتشر شده از سوی این مرکز درایران بی سابقه بوده است.

به گزارش صدای بورس، روند تورم در کشور در خردادماه امسال جهش بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. مرکز آمار ایران هر ماهه گزارشی را از وضعیت شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایران در بعد ماهانه منتشر می‌کند.

تورم به معنای رشد عمومی قیمت‌ها در بعد ماهانه در خرداد ۱۴۰۱ رشدی ۱۲.۲ درصدی داشته که حداقل پس از دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بیشترین سطح بوده است. در این میان تورم سه کالا بیشترین میزان را در آخرین ماه خرداد به ثبت رسانده است.

به طورکلی شاخص قیمت مصرف کننده در هر ماه به دو بعد خوراکی و غیرخوراکی تقسیم بندی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین ثبت افزایش قیمت در بعد کالاهای خوراکی بوده که در این ماه برابر با ۲۵.۴ درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که در بخش کالاهای غیرخوراکی تورم با فاصله چشم گیر برابر با ۴.۴ درصد بوده است.

طبق داده های مرکز آمار، بیشترین رشد قیمت خوراکی ها در گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» ثبت شده که برابر با ۲۰۰ درصد بوده است. این میزان رشد بر اساس داده های منتشر شده از سوی این مرکز درایران بی سابقه بوده است.

دومین رکورد را در این بازه زمانی گروه «شیر و پنیر و تخم مرغ» داشته است. تورم این گروه برابر با ۴۷.۳ درصد بوده که در تاریخ تورم ماهانه این گروه در ایران بی سابقه بوده است.

تورم «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» نیز برابر با ۱۹.۷ درصد به ثبت رسیده که سومین رده را در بین گروه اقلام تورمی داشته است.

این در حالی است که تورم ماهانه در بخش غیرخوراکی ها ۲۱ واحد درصد کمتر بوده است.


بیشتر بخوانید: آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟


تورم

بالاترین تورم غیر خوراکی‌ها در هتل و رستوران

به گزارش اکوایران، برخی کارشناسان معتقدند مهم ترین دلیل رشد قیمت ثبت شده در این ماه حذف ارز ترجیحی و یارانه ها از برخی اقلام خوراکی بوده که در نهایت رشد عمومی قیمت ها در این ماه را در بر داشته است.

این موضوع موجب شده تا بالاترین تورم در گروه غیرخوراکی‌ها در بخش «هتل و رستوران» ثبت شود. طبق داده های مرکز آمار بیشترین تورم ماهانه در این بخش برابر با ۱۹.۲ درصد که بالاترین سطح را در میان اقلام غیرخوراکی داشته است.

رکوردزنی تورم نقطه‌ای در خرداد ۱۴۰۱

به گزارش اقتصادنیوز، در ادامه رشد شاخص قیمت مصرف کننده در این ماه موجب شده تا تورم نقطه ای خرداد ماه هم به بالاترین سطح خود حداقل در دو دهه اخیر رسید.

تورم نقطه ای به معنای مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده در هر مقطع با موقعیت مشابه خود در سال گذشته است. این شاخص در خرداد ماه امسال به ۵۲.۵ درصد رسیده که در تاریخ بیست ساله کشور سابقه نداشته است.

کد خبر 454529

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

  • افزایش قیمت مرغ به بیش از ۶۰ هزار تومان

    افزایش قیمت مرغ به بیش از ۶۰ هزار تومان

    در حالی که تولیدکنندگان عنوان می کنند قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد قیمت مرغ زنده را ۴۹ هزار تومان اعلام کرده و براین اساس قیمت مرغ گرم باید اصلاح شود، نرخ مرغ در بازار رو به افزایش است.

  • قیمت انواع پنیر در بازار+جدول

    قیمت انواع پنیر در بازار+جدول

    در این خبر به بررسی قیمت انواع پنیر در بازار پرداختیم.

  • روغن، رکورد گرانی را شکست

    روغن، رکورد گرانی را شکست

    بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "روغن نباتی جامد" با ٢٤٧,٢ درصد و " روغن مایع " با ٢٣٣.٨ درصد و " پنیر ایرانی پاستوریزه " با ٥٥.٧ درصد بوده است.

  • روزهای خوش وال استریت پایان می‌یابد

    روزهای خوش وال استریت پایان می‌یابد

    اخراج کارکنان بانک‌ها و شرکت‌ها در دوره پساکرونا، بازار سهام آمریکا را در شرایط بدی قرار داده است.

  • فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران

    فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران

    رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: حدود 1200 تن تخم مرغ به افغانستان صادر شد اما هنوز مرزهای عراق بر روی تخم‌مرغ‌های ایرانی باز نشده است. خبر فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران از سوی مسئولان وزارت کشاورزی تکذیب شد اما این سخن از سوی صادرکنندگان تخم‌مرغ تایید شده و واقعیت دارد.

  • چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده/ ساماندهی نظام پولی، غول مرحله آخر مدیریت تورم

    چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده/ ساماندهی نظام پولی، غول مرحله آخر مدیریت تورم

    کمتر از یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و دولت سیزدهم اکنون در میانه مسیر کنترل بحران تورمی به جا مانده از دولت قبل است؛ در میان عوامل تورم، شاخص‌های پولی ازجمله رشد پایه پولی و نقدینگی سخت‌ترین بخش این بحران است که بررسی‌ها، چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده را کاهشی نشان می‌دهد.

  • وضعیت روغن در نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی

    وضعیت روغن در نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی

    واردات انواع روغن و دانه‌های روغنی در سال جاری بیش از یک میلیارد دلار بوده است؛ این کالا از مدتی پیش با کنار رفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی، مشمول ارز نیمایی شد و همان‌طور که آمار رسمی تائید می‌کند، قیمت آن در بازار تغییر قابل ملاحظه‌ای داشته است.

  • شوک تورمی حذف یارانه ها بر زندگی مردم

    شوک تورمی حذف یارانه ها بر زندگی مردم

    تورم دهک اول در خرداد امسال برابر با ۶۴ درصد، بیشترین میزان این شاخص در سال های گذشته و در میان طبقات دیگر بوده است. در ادامه دهک دوم نیز دومین گروهی است که تورم آن فراتر از ۶۰ درصد ثبت شده است.

  • اشتباه شده! کالاها از شنبه ارزان نمی‌شوند

    اشتباه شده! کالاها از شنبه ارزان نمی‌شوند

    معاون سازمان تعزیرات حکومتی وعده داده بود که قیمت برخی از کالاها از شنبه ارزان می‌شود اما حالا رئیس این سازمان این خبر را تکذیب کرده و گفته منظور اصلی این بوده که باید مصوبه‌ای برای ثبیت قیمت داشته باشیم.

  • دستور ویژه وزیر کشور به استانداران:‎ بر قیمت‌گذاری خدمات و کالاهای استانی نظارت کنید

    دستور ویژه وزیر کشور به استانداران:‎ بر قیمت‌گذاری خدمات و کالاهای استانی نظارت کنید

    وزیر کشور کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار را پس از اصلاح یارانه‌ها امری جدی دانست و از استانداران خواست بر قیمت‌گذاری صحیح و عادلانه خدمات و کالاهای استانی نظارت کنند.

  • گوشت قرمز ۵۰ درصد گران شد

    گوشت قرمز ۵۰ درصد گران شد

    گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار به‌طور میانگین ۵۰درصد گران‌تر شده است.

  • تورم در فرانسه رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند

    تورم در فرانسه رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند

     در حالی که بانک مرکزی اروپا خود را برای افزایش نرخ تورم آماده می کند، تورم در فرانسه در ماه جاری میلادی به ۶.۵ درصد افزایش یافت.

  • تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد

    تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد

    رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: حدود ۱۲۰۰ تن تخم مرغ به افغانستان صادر شد اما هنوز مرزهای عراق بر روی تخم‌مرغ‌های ایرانی باز نشده است. خبر فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران از سوی مسئولان وزارت کشاورزی تکذیب شد اما این سخن از سوی صادرکنندگان تخم‌مرغ تایید شده و واقعیت دارد.

  • درآمد بالا از فروش غذای خیابانی

    درآمد بالا از فروش غذای خیابانی

    غذاهای خیابانی سابقه بسیار بالایی در دنیا دارد و از همان ابتدا محبوبیت بسیاری داشته و روز به روز به طرفداران این سبک از رستوران ها اضافه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =