قیمت هر متر خانه در تهران ۴۰ میلیون تومان

یک کارشناس بازار مسکن گفت: گذشته از آن‌که به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها متقاضیان مصرفی توان خرید خانه را از دست داده‌اند افزایش تا ۵۵ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی، بخش تولید مسکن را دچار بحران کرده و بسیاری از سازندگان که واحدهای خود را قبل از سال ۱۳۹۷ پیش‌فروش کرده بودند، به دلیل آن‌که اجازه تعدیل قیمت را نداشتند ورشکست شدند.

به گزارش صدای بورس، فرشید پورحاجت اظهار کرد: وضعیت تورمی در بازار مسکن اثرگذار است، این مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت خانه است و مادامی که نرخ کالاها و نهاده‌های ساختمانی صعودی باشد، بازار مسکن نیز به تبعیت از آن حرکت می‌کند.

معمولا قیمت هر متر خانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار بوده است

وی افزود: قیمت ملک طی ۱۰ سال گذشته همسویی مشخصی با نرخ دلار داشته و از آن تبعیت کرده است. نرخ هر متر خانه در تهران معمولا در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار بوده است. در حال حاضر نیز ۱۳۱۳ دلار است که چیز عجیب و غریبی نیست. مسکن، کالایی. است که مردم به صورت سنتی برای حفظ ارزش دارایی یا افزایش سرمایه نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. رسیدن نرخ هر متر خانه به حدود ۴۰ میلیون تومان واقعیت‌های این بازار را به تصویر می‌کشد.


بیشتر بخوانید: دولت مشکل مسکن را حل می‌کند ؟


این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که تولید مسکن به کمتر از یک سوم تقاضای واقعی رسیده است گفت: سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می‌شد که سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ هزار واحد رسید. در حالی که طبق طرح جامع مسکن، سالیانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. از طرف دیگر می‌بایست کسری سال‌های گذشته جبران شود. بنابراین باید سالیانه حدود ۱.۵ میلیون مسکن بسازیم تا بتوانیم مقداری بازار را تعدیل کنیم.

بسیاری سازندگان از حوزه تولید مسکن حذف شده‌اند

پورحاجت با بیان این‌که به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، سازندگان مسکن تمایلی به ساخت و ساز ندارند گفت: با این هزینه‌های سنگین، تولید مسکن توجیه اقتصادی ندارد. خیلی از سازندگان که قبل از سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ واحدهای خود را پیش‌فروش کرده بودند به دلیل تورم سنگینی که پس از آن اتفاق افتاد ورشکست شدند؛ چرا که طبق قانون اجازه نداشتند قیمت‌ها را به‌روز کنند. بنابراین سرمایه خود را از دست دادند و به طور کلی از حوزه تولید مسکن حذف شدند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: شنیده می‌شود که دولت قصد دارد برخی موانع مالیاتی را در حوزه ساخت و ساز برطرف کند که نسبت به این اقدام خوشبین هستیم. مواد ۶۴ و ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم شرایط را برای تولید مسکن سخت کرده است. قانون باید هر پنج سال یک بار توسط مجلس بررسی شود. ماده ۶۴ در تعارض با برنامه ششم توسعه است. مواد مذکور به نحوی تدوین نشده که مکانیزم‌های تسهیل‌گری و تشویقی برای تولید مسکن در آن لحاظ شده باشد.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها باید دندان عوارض را بکنند. قرار بود شهرداری‌ها با سوق یافتن به سمت درآمدهای پایدار، وابستگی خود را به عوارض ساختمانی بکاهند و نرخ رشد عوارض ساختمانی رو به پایین باشد اما طی سال‌های گذشته معکوس عمل شده است. سال گذشته نرخ عوارض صدور پروانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش یافت.

قیمت هر متر خانه در تهران در مرز ۴۰ میلیون

به گزارش ایسنا، بنابراین گزارش، خردادماه سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۱۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۲.۳ و ۱۷۱.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کد خبر 455404

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نهضت ملی مسکن کجا خانه ویلایی می‌سازد؟

    نهضت ملی مسکن کجا خانه ویلایی می‌سازد؟

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: امکان ساخت مسکن به صورت ویلایی در شهر ایوانکی در قالب واگذاری زمین به دو یا سه نفر فراهم شد.

  • تمدید ثبت نام نهضت ملی مسکن تا پایان تیرماه

    تمدید ثبت نام نهضت ملی مسکن تا پایان تیرماه

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: ثبت نام در نهضت ملی مسکن تا ۳۱ تیر ادامه دارد و متقاضیان در شهرهای اعلام شده می‌توانند ثبت نام کنند.

  • مشتریان قید بانکی که تذکر حجاب دهد را می‌زنند

    مشتریان قید بانکی که تذکر حجاب دهد را می‌زنند

    دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: وقتی شعب بانک‌ها مشتریان اعم از زن و مرد را که حجاب مورد نظر را رعایت نکرده باشند، بخواهند از آن شعبه بانک بیرون کنند یا اجازه ورود آنها را ندهند، به طور قطع مشتری قید آن بانک را می‌زند و اساسا دیگر جویای دریافت هیچ خدمتی از آن بانک نخواهد شد، حتی نسبت به افتتاح سپرده هم اقدام نمی‌کند.

  • سیاست های دولتی اجاره مسکن را بالا برد

    سیاست های دولتی اجاره مسکن را بالا برد

    یکی دیگر از سیاست‌های دولت سیزدهم برای افزایش قدرت پرداخت مستاجران که تکرار همان سیاست دولت قبل بوده، پرداخت وام ودیعه مسکن است اما بانک‌ها زیر بار پرداخت وام ودیعه مسکن نمی‌روند به طوری که طبق آمار اداره راه و شهرسازی استان تهران در سال گذشته؛ در استان تهران 414 هزار و 225 تقاضا برای وام ودیعه ثبت شده که از این تعداد 193 هزار و 199 تقاضا واجد شرایط اولیه بودند.

  • از قیطریه تا تهرانسر آپارتمان متری چند؟

    از قیطریه تا تهرانسر آپارتمان متری چند؟

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • دعوای حق کمیسیون در بنگاههای املاک

    دعوای حق کمیسیون در بنگاههای املاک

    مشاهدات میدانی نشان می دهد مشاوران املاک در مناطق مختلف، به تعیین نرخ کمیسیون های متفاوت می پردازند.

  • برخی متقاضیان  نهضت ملی مسکن از سامانه حذف شدند

    برخی متقاضیان نهضت ملی مسکن از سامانه حذف شدند

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی سه مرحله به متقاضیان نهضت ملی مسکن پیامک واریز آورده ارسال می‌کنیم و اگر پس از مرحله‌ی سوم وجهی پرداخت نکنند افرادی از لیست ذخیره را جایگزین آنها می‌کنیم، البته بنا به دستور وزیر فعلا پروژه‌ها با استفاده از وام بانکی پیش می‌رود تا اعتماد متقاضیان جلب شود.

  • سهم کمتر از یک درصدی فرش و صنایع دستی از صادرات غیرنفتی

    سهم کمتر از یک درصدی فرش و صنایع دستی از صادرات غیرنفتی

    سهم فرش و صنایع دستی با ۷۰۰ تن صادرات به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دلار در فروردین امسال، از کل ارزش صادرات غیرنفتی فقط ۰.۴ درصد بوده و نکته جالب اینکه با وجود کاهش وزن صادرات این محصولات، ارزش آن افزایش یافته است.

  • صادرات مصالح ساختمانی تولید مسکن را کاهش می دهد ؟

    صادرات مصالح ساختمانی تولید مسکن را کاهش می دهد ؟

    ایجاد مقاصد جدید صادراتی مانند ترکیه، روسیه و قرقیزستان برای فروش مصالح ساختمانی این بیم را به وجود آورد که کاهش تولید مسکن در کشور تداوم یابد. اما کارشناسان بازار مسکن موضوع کاهش تولید مسکن را در پی سیاست‌گذاری نادرست می‌دانند، نه صادرات مصالح ساختمانی.

  • دلار، هم‌قیمت یورو شد

    دلار، هم‌قیمت یورو شد

    امروزنرخ تبدیل دو ارز دلار و یورو تقریبا برابر شد. امروز هر یورو به قیمت ۱٫۰۰۷ دلار معامله شد. رکود اقتصادی اروپا و بحران بازار گاز در این کشورها از دلایل ضعیف شدن یورو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =