صادرات مصالح ساختمانی تولید مسکن را کاهش می دهد ؟

ایجاد مقاصد جدید صادراتی مانند ترکیه، روسیه و قرقیزستان برای فروش مصالح ساختمانی این بیم را به وجود آورد که کاهش تولید مسکن در کشور تداوم یابد. اما کارشناسان بازار مسکن موضوع کاهش تولید مسکن را در پی سیاست‌گذاری نادرست می‌دانند، نه صادرات مصالح ساختمانی.

به گزارش صدای بورس،طبق اعلام گمرک، صادرات ایران به ترکیه در بهار امسال با سه میلیون و ۷۰ هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار با رشد ۱۹۲ درصدی همراه بود. در این میان از مصالح ساختمانی به عنوان یکی از کالاهایی نام برده شد که ایران به ترکیه صادر کرد.

این موضوع در کنار خبری که چند وقت گذشته درباره کوچ انبوه‌سازان به ترکیه منتشر شد این سؤال را به وجود آورد که آیا این دو اتفاق در کنار یکدیگر منجر به کاهش تولید در بازار مسکن شده است؟

البته بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان بازار مسکن صادرات مصالح به منزله توقف ساخت‌وساز در ایران نیست. چراکه عدم تولید مسکن در کشور در پی سیاست‌گذاری اشتباه چند سال اخیر است که رخ داد. این موضوع انگیزه سازندگان را از ساخت مسکن در ایران گرفت.

رکود بازار مسکن مدت‌هاست که بازار ساخت‌وساز را در ایران به خواب زمستانی فرو برد. بسیاری از انبوه‌سازان به دلیل عدم پروژه ساخت‌وساز در کشور، فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند. آن‌طور که انبوه‌سازان می‌گویند پروسه کاغذبازی اخذ مجوز ساخت‌وساز در ایران ماه‌ها زمان می‌برد. این در حالی است صدور این مجوزها در کشوری مانند ترکیه کمتر از یک هفته به طول می‌انجامد.

ظاهراً قرار است روسیه و قرقیزستان نیز به خریداران مصالح ساختمانی ایران اضافه شوند. آن‌طور که معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اعلام کرد، روسیه در مورد مصالح ساختمانی تقاضاهای زیادی دارد و در این زمینه لیستی را ارائه داده است.

بنا بر سخنان مهدی صفری، قرار است تیمی به روسیه اعزام شوند که در ارتباط با موضوع صادرات مصالح با مقامات روسیه رایزنی و گفتگو کنند.در این میان نیز در چند روز اخیر، یک هیئت قرقیزستانی مذاکراتی را در این زمینه با ایران داشت. نماینده این هیئت قرقیزستانی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که با توجه به آن که از صنایع ساختمانی و پتروشیمی ایران، بسیاری از هیئت‌های تجاری تعاریف بسیار خوبی داشتند. به همین جهت هیئت قرقیزستانی تمایل به همکاری و خرید مصالح ساختمانی از ایران دارد.

یک تحلیلگر اقتصاد مسکن صادرات مصالح را عامل کمبود تولید مسکن در کشور ندانست.


بیشتر بخوانید :رونمایی ازقیمت‌های جدیدسیمان + جدول


بیت‌ا… ستاریان در ادامه صادرات مصالح ساختمانی به سایر کشورها را با توجه به اینکه مشکل داخلی در این حوزه وجود ندارد، اقدامی منطقی خواند.او اضافه کرد: با توجه به ظرفیت تولید مصالح باید از نیاز موجود در بازارهای مختلف استفاده کرد.ستاریان مشکل اصلی بازار مسکن را کمبود تولید عنوان کرد و افزود: ما برای تولید مسکن نه مشکل مصالح ساختمانی داریم و نه زمین.

وی با بیان اینکه مسکن با اقتصاد کلان درگیر است، عنوان کرد: متأسفانه مشکل جدی ما در این زمینه است نه مصالح ساختمانی. هر چقدر مصالح ساختمانی بیشتری صادر شود، امکان تولید افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه تهران صادرات مصالح ساختمانی را منتج به تقویت سایر سیستم‌های دیگر عنوان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ستاریان درباره مهاجرت انبوه‌سازان به کشورهایی نظیر ترکیه و امارات تشریح کرد: بخش خصوصی ما دارای ظرفیت بسیار بالایی برای تولید مسکن است. اما متأسفانه دست و پای بخش خصوصی باز نیست و با محدودیت‌های بسیاری مواجه است.

کد خبر 455820

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بازار مسکن در انتظار فرجام برجام

    بازار مسکن در انتظار فرجام برجام

    عضو هیات مدیره مشاوران املاک اظهار داشت: واقعیت این است که پروژه مالیات ستانی از خانه‌های خالی شکست خورده‌ است. به طور قطع افرادی که دارای چند واحد محدود هستند، واحدهای خود را خالی نگه نمی‌دارند و این خانه‌های خالی متعلق به شرکت‌ها و نهادهای خاص هستند و برای اخذ مالیات کسی سراغ آنها نمی‌رود.

  • آغاز مبادلات روبل از امروز

    آغاز مبادلات روبل از امروز

    بانک مرکزی اعلام کرد: عرضه ارز حاصل از صادرات با ۸۲درصد رشد از ابتدای امسال تاکنون به ۱۳.۵میلیارد دلار رسیده است. این به‌معنای افزایش جریان ورود ارز به کشور است که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد قیمت تعادلی با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی داشته باشد.

  • تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ، استراتژی اصلی ذوب آهن است

    در مجمع عمومی ذوب آهن اصفهان مطرح شد :

    تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ، استراتژی اصلی ذوب آهن است

    جلسه مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ذوب آهن اصفهان شنبه ۲۵ تیرماه ، با حضور بیش از ۷۳ درصد سهامداران و نمایندگان صاحبان سهام شرکت ، اعضای هیات مدیره، نماینده موسسه حسابرسی و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و تعدادی از دیگر مسئولین این شرکت ، در سالن تشریفات روابط عمومی برگزار گردید.

  • رشد ۵.۷ درصدی "وصنا"

    رشد ۵.۷ درصدی "وصنا"

    گروه صنایع بهشهر ایران "وصنا" در مسیر بازار بورس از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ با رشد ۵.۷ درصدی روبرو شد که نشان از اقبال مناسب سهامداران به شرکت دارد.

  • رونمایی ازقیمت‌های جدیدسیمان + جدول

    رونمایی ازقیمت‌های جدیدسیمان + جدول

    امروز قیمت انواع مصالح ساختمانی در بازار نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

  • دعوای حق کمیسیون در بنگاههای املاک

    دعوای حق کمیسیون در بنگاههای املاک

    مشاهدات میدانی نشان می دهد مشاوران املاک در مناطق مختلف، به تعیین نرخ کمیسیون های متفاوت می پردازند.

  • آغاز معاملات توافقی دلار با نرخ ۳۲ هزار تومان

    آغاز معاملات توافقی دلار با نرخ ۳۲ هزار تومان

    معاملات توافقی دلار ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه در کانال ۳۲ هزار تومان آغاز شد.

  • خانه ۳۰ متری برای تهرانی ها

    خانه ۳۰ متری برای تهرانی ها

     اتاق تولید «ضوابط خاص» برای ساخت‌وسازهای شهر تهران -کمیسیون ماده پنج- در یک مصوبه‌ جدید اجازه «خانه‌سازی بدون شرط روی زمین‌های زیر ۱۰۰ مترمربع» را صادر کرد.

  • قیمت هر متر خانه در تهران ۴۰ میلیون تومان

    قیمت هر متر خانه در تهران ۴۰ میلیون تومان

    یک کارشناس بازار مسکن گفت: گذشته از آن‌که به دلیل نوسان شدید قیمت‌ها متقاضیان مصرفی توان خرید خانه را از دست داده‌اند افزایش تا ۵۵ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی، بخش تولید مسکن را دچار بحران کرده و بسیاری از سازندگان که واحدهای خود را قبل از سال ۱۳۹۷ پیش‌فروش کرده بودند، به دلیل آن‌که اجازه تعدیل قیمت را نداشتند ورشکست شدند.

  • تپسی چگونه وارد بازار سرمایه شد؟

    تپسی چگونه وارد بازار سرمایه شد؟

    ستارت‌آپ‌ها(۱) به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که از زمان شروع یا همان استارت زدن به انجام آن کار، به سمت اوج و بالا حرکت می‌کند.

  • دولت در چه شرایطی می تواند به روابط موجر و مستأجر ورود کند؟

    دولت در چه شرایطی می تواند به روابط موجر و مستأجر ورود کند؟

    کارشناس حقوقی با بیان اینکه اصل در قانون و فقه، آزادی مالک برای تصرف در ملک است گفت: اما با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور، دولت می‌تواند در روابط موجر و مستأجر ورود کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =