۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
رشد ۵.۷ درصدی "وصنا"

گروه صنایع بهشهر ایران "وصنا" در مسیر بازار بورس از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ با رشد ۵.۷ درصدی روبرو شد که نشان از اقبال مناسب سهامداران به شرکت دارد.

به گزارش صدای بورس،بر اساس این گزارش٬ در این مسیر "وصنا" در پایان سال مالی ۹۷ با ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان طی فراز و فرودهایی در پایان سال مالی ۱۴۰۰ به ارزش ۱۵۵۰ میلیارد تومان رسید.

بر اساس این رشد بررسی عملکرد شرکت طی چهار سال اخیر نشان از رشد و آینده روشن این شرکت در بورس دارد. شرکت بهشهر ایران در عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به سال مالی ۹۷ معادل ۳۶ درصد و تا پایان سال مالی ۹۸ معادل ۴۱۰ درصد بازدهی قیمت داشته و قیمت سهام این شرکت در سال ۹۸ معادل ۲۷۳ درصد بوده است.

بازدهی قیمت سهام شرکت در پایان سال مالی ۹۹ به ۱۴۶ درصد رسید که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۱۰۵ درصد بازدهی قیمتی به ثبت رساند و قیمت سهم ۱۲.۵ برابر شد. این رشد همچنان ادامه داشت و در پایان سال مالی ۱۴۰۰ با وجود افت قابل توجه بازار سرمایه رشد قیمتی بیش از ۶۰۰ درصدی نسبت به ابتدای سال مالی ۹۷ برای سهام شرکت محقق شد.

رشد ۵.۷ درصدی

تنها مقایسه‌ای میان بازدهی قیمت سهام و شاخص کل نشان می‌دهد که شرکت در زمان‌های رونق بازار با شیب بیشتری نسبت به کل بازار رشد داشته و در زمان‌هایی که بازار در حال اصلاح خود بود٬ "وصنا" همسو با بازار و منطبق بر تحرکات شاخص کل به حرکت خود ادامه داد.

در همین فراز و نشیب‌ها بود که رشد خیره کننده شرکت در مسیر ارزش بازار خود را نشان داد و از ارزش بازار ۲۷۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷ به ارزش بازار ۱۵۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید.

رشد ۵.۷ درصدی

با اینکه شرکت صنعتی بهشهر ایران در پایان سال ۹۸ توانست ارزش بازار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را برای خود به ثبت برساند؛ اما نتوانست میان ارزش بازار و سود خالص (۱۰۶ میلیارد تومان) همبستگی مناسبی ایجاد کند.

وصنا در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ با عملکرد مناسب مدیریتی خود سود خالص ۱۱۰۰ میلیارد تومانی کسب کرد و طی چهار سال مورد بررسی بیش از ۹۰۵ میلیارد تومان یعنی ۸۲ درصد سود بدست امده در ۲ سال پایانی ۹۹ و ۱۴۰۰ کسب شده است.

رشد ۵.۷ درصدی

این مهم زمانی که سود خالص حاصل شده به ازای هر سهم طی چهار سال اخیر بررسی می‌شود بیشتر نمود پیدا می‌کند. با بررسی تعدیل سود حاصل شده با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی متوجه می‌شویم٬ مدیریت شرکت با رویکرد حفظ وضعیت موجود در سال‌های ۹۷ و ۹۸ سود هر سهم حدود ۲۰ تومان را رقم زده است؛ اما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ تغییر رویکرد در مدیریت مشهود بوده و با پویاسازی دارایی‌ها علاوه بر کسب سودهای ۴ و ۵ برابری نسبت به سال‌های قبل (در سال ۱۴۰۰ عدد بالای ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم کسب شد) توانسته این سیگنال را به بازار مخابره کند که سهم با تغییرات مناسب دارای اقبال بازار خوبی نیز است.

رشد ۵.۷ درصدی

در سال ۹۹ که بازار سرمایه از نیمه دوم سال سقوط کم سابقه‌ای را تجربه کرد، شرکت با فروش بخشی از سهام و شناسایی سود قابل توجه، مسیر سرمایه‌گذاری‌های خود را تا حدودی تغییر داد که منجر شد٬ بخش قابل توجهی از سهام شرکت از ادامه افت بازار مصون بماند.

از جمله سرمایه گذاری‌های یاد شده می‌توان به سرمایه گذاری‌های غیربورسی می‌توان به خرید پروژه ساختمانی بهشهر با بهای تمام شده حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد که با قیمت روز کنونی بالای ۵۰ درصد بازدهی میتواند عاید سهامداران کند.

از دیگر نکات مثبت عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰، می‌توان به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان بر روی نماد و نوین با سررسید ۲ ساله در ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ اشاره کرد. این اتفاق زمانی رخ داد که قیمت بسیاری از سهام در کمترین حد خود بود و بنابراین شرکت توانست با خرید و جایگزینی سهام بنیادی مناسب در زمان مناسب، بازدهی قابل توجهی ایجاد کند، به طوری که طبق بررسی‌های انجام گرفته، سهام خریداری شده از آن تاریخ تاکنون بیش از ۴۰ درصد بازدهی ایجاد کرده که حتی عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشته است.

رشد ۵.۷ درصدی

کد خبر 455756

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =