۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
آغاز مبادلات روبل از امروز

بانک مرکزی اعلام کرد: عرضه ارز حاصل از صادرات با ۸۲درصد رشد از ابتدای امسال تاکنون به ۱۳.۵میلیارد دلار رسیده است. این به‌معنای افزایش جریان ورود ارز به کشور است که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد قیمت تعادلی با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی داشته باشد.

به گزارش صدای بورس، بانک مرکزی اعلام کرد: عرضه ارز حاصل از صادرات با ۸۲درصد رشد از ابتدای امسال تاکنون به ۱۳.۵میلیارد دلار رسیده است. این به‌معنای افزایش جریان ورود ارز به کشور است که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد قیمت تعادلی با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی داشته باشد. همزمان، مدیرعامل بازار متشکل ارزی نیز در خبر مهم دیگری از ایجاد نماد معاملاتی روبل در این بازار از امروز خبر داد.

آمارها نشان می‌دهد برنامه بانک مرکزی برای تقویت عرضه در بازار از محل ارزهای حاصل از صادرات موفق بوده و این موضوع در عین حال اثرات مطلوبی نیز بر بازار ارز داشته است. بانک مرکزی چندی پیش امکان فروش ارزهای صادراتی با نرخ توافقی به صرافی‌ها را فراهم کرد و همزمان مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را نیز تسهیل کرد.

رویکرد اصلی بانک مرکزی این بوده که با ساماندهی و عمق‌بخشی به بازار رسمی حواله و اسکناس، نرخ‌ ارز را به سطوح تعادلی هدایت کند و در این میان ضمن تقویت عرضه نیازهای واقعی ارزی را نیز تامین کند.


بیشتر بخوانید: دلار از مبادلات بین ایران و روسیه حذف می شود ؟


با این حال اجرای موفقیت‌آمیز این سیاست، مستلزم افزایش صادرات غیرنفتی بود که آمارها نشان می‌دهد سیاست‌های صادراتی نیز به تحقق اهداف دولت منجر شده است. طبق آمارهای موجود در ۲ماه نخست سال‌جاری صادرات با رشد ۳۷درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۸.۵میلیارد دلار رسیده و حالا آن طور که تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد این رقم حتی از مرز ۱۳.۵میلیارد دلار نیز گذرکرده و به رشد عرضه ارز در سامانه نیما منجر شده است به‌طوری که در روزهای اخیر بازار رسمی حواله و اسکناس با مازاد عرضه ارز مواجه شده و همه نیازهای واقعی ارز در نرخ‌هایی به‌مراتب پایین‌تر از نرخ‌های بازار غیررسمی مبادله می‌شود.

نکته مهم‌تر اما این است که برخی خبرها نشان می‌دهد معاملات ارز با نرخ‌های توافقی نیز رونق گرفته و این موضوع از یک طرف به افزایش عرضه ارز در شبکه صرافی منجر شده و از سوی دیگر توانسته آثار مطلوبی بر بازار غیررسمی داشته باشد چنانچه با وجود آنکه قیمت دلار در بازار غیررسمی با نوسان‌های متفاوتی در روزهای گذشته مواجه بوده اما این نوسان‌ها با شوک‌های عمیق مواجه نشده است.
تحلیلگران بر این باورند تا زمان تامین نیازهای ارزی خرد از طریق سیاست جدید بانک مرکزی، نرخ دلار آزاد، خیلی نمی‌تواند با نوسان افراطی مواجه شود.

آغاز مبادلات روبل از امروز

همزمان با افزایش عرضه ارز در سامانه نیما دیروز مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران از ایجاد نماد معاملاتی روبل در این بازار از امروز سه‌شنبه خبر داد. این خبر در حالی منتشر شده که قرار است امروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه عازم تهران شود. پیش از این و در اواسط تیرماه امسال رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در سفری به روسیه ضمن دیدار با ۲معاون نخست‌وزیر و رئیس‌کل بانک مرکزی تفاهمنامه‌های جدیدی در حوزه پولی و بانکی امضا کرد. این تفاهمنامه امکان تسویه مبادلات تجاری با روبل و ریال را به میزان سالانه ۳میلیارد دلار فراهم می‌کند.

در پیمان پولی دوجانبه، تجارت با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود؛ یعنی به جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدا و مقصد تجارت استفاده می‌شود و دلار واسط تجاری نیست. به‌زعم تحلیلگران این پیمان می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای دلار و به تبع آن کنترل نرخ دلار در برابر ریال در بازارهای داخلی شود.

علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی بعد از بازگشت از روسیه با اشاره به اراده سیاسی ایران و روسیه برای توسعه روابط اقتصادی گفت: استفاده از ارزهای غیردلار و یورو و سایر موضوعاتی که تجار و فعالان اقتصادی بتوانند از بسترهای جدید استفاده کنند جزو مواردی است که مورد پیگیری قرار گرفت و ان‌شاءالله باید نتایج آن را در عمل شاهد باشیم.

به گزارش همشهری آنلاین ، او همچنین تأکید کرد: تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی به‌زودی آثار و نتایج تفاهم بین ایران و ورسیه را خواهند دید. حالا اندکی بعد از سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به روسیه، مدیرعامل بازار متشکل ارز گفت: با اضافه شدن نماد معاملاتی جدید و آغاز معاملات روبل در بازار متشکل ارزی، صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارزی می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند.

کد خبر 455857

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • صادرات مصالح ساختمانی تولید مسکن را کاهش می دهد ؟

    صادرات مصالح ساختمانی تولید مسکن را کاهش می دهد ؟

    ایجاد مقاصد جدید صادراتی مانند ترکیه، روسیه و قرقیزستان برای فروش مصالح ساختمانی این بیم را به وجود آورد که کاهش تولید مسکن در کشور تداوم یابد. اما کارشناسان بازار مسکن موضوع کاهش تولید مسکن را در پی سیاست‌گذاری نادرست می‌دانند، نه صادرات مصالح ساختمانی.

  • نگاه دلار به ترافیک سیاسی

    نگاه دلار به ترافیک سیاسی

    در روز دوم هفته جاری قیمت شاخص ارزی به سطوح قیمتی کانال ۳۱ هزار تومانی بازگشت.

  • پوتین در سفر به تهران اهداف تجاری را دنبال می‌کند؟

    پوتین در سفر به تهران اهداف تجاری را دنبال می‌کند؟

    پنجمین سفر رئیس جمهور روسیه به تهران انجام شد. سفری که گفته می‌شود به بهانه نشست سران روند آستانه به تهران صورت گرفته، اما به عقیده کارشناسان اهداف این سفر بیشتر سیاسی-نظامی است. آیا پوتین در این سفر اهداف تجاری و اقتصادی را هم دنبال می‌کند؟

  • قیمت طلای سیاه افزایش یافت

    قیمت طلای سیاه افزایش یافت

    بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۰ صدم درصد افزایش در مقایسه با پایان معاملات روز پنجشنبه (۹۹ دلار و ۱۰ سنت)، به رقم ۹۹ دلار و ۴۸ سنت رسید.

  • خبر توقف تولید، قیمت «تیبا» را بالا برد + جدول

    خبر توقف تولید، قیمت «تیبا» را بالا برد + جدول

    امروز۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ و با اعلام خبر توقف تولید برخی از خودروهای از جمله«تیبا» در بازار نرخ این خودرو رشدی ۲ میلیونی را تجربه کرد.

  •  روبل اقتصاد ایران را نجات می دهد

    روبل اقتصاد ایران را نجات می دهد

    دبیر کل کانون صرافان کشور اظهار داشت: تبادلات روبلی ایران و روسیه در آغاز به کار خود است و کار در ابتدا هر چند با شدت پیش نمی‌رود و انتقال تقاضای مردم از سمت دلار به روبل زمانبر خواهد بود اما به طور قطع با افزایش خدمات روبل در ایران، برای مردم و مسافران جذابیت ایجاد خواهد شد و پیش‌بینی‌ام به عنوان یک مصرف‌کننده این است که به صورت پلکانی شاهد افزایش تقاضا برای روبل در کشورمان خواهیم بود.

  • فروش نفت به خریداران کوچک در بورس

    فروش نفت به خریداران کوچک در بورس

    کارشناس صنعت نفت گفت: امکان بهره گیری از بستر بلاکچین جهت ایجاد بستر غیرقابل تحریم با انتشار گواهی سپرده کالایی نفت در بورس انرژی وجود دارد.

  • نظر صالح آبادی درباره حضور زنان بدحجاب در بانک ها

    نظر صالح آبادی درباره حضور زنان بدحجاب در بانک ها

    رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی را درباره بخشنامه ستاد امر به معروف درخصوص خدمات‌دهی به کسانی که مسئله حجاب دارند، ارائه کرد.

  • استفاده از پول جدید در معاملات ایران و روسیه

    استفاده از پول جدید در معاملات ایران و روسیه

    ایران و روسیه توافقاتی برای دلار زدایی داشته اند رویکردی که گفته می‌شود با اجرایی شدن آن و تحقق تسویه مبادلات تجاری با روبل و ریال بستر لازم برای کاهش تقاضا برای دلار ایجاد خواهد شد.

  • معامله دو میلیونی روبل مقابل ریال

    معامله دو میلیونی روبل مقابل ریال

    علی صالح آبادی گفت: امیدوار هستیم سبد ارزی متنوعی از ارزهای مختلف داشته باشیم و ارزهای جهان روایی مثل دلار را در حجم و اثر گذاری کاهش دهیم.

  • گشایش نماد جفت ارز "ریال-روبل" در بازار متشکل ارزی

    گشایش نماد جفت ارز "ریال-روبل" در بازار متشکل ارزی

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: نماد جفت ارز "ریال-روبل" امروز رونمایی شد که علاوه بر ۵ هزار دانشجوی پزشکی ایرانی در روسیه، تجار نیز با نرخ توافقی در این بازار خرید و فروش ارز انجام دهند.

  • واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات حسن روحانی درباره وضعیت خزانه

    واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات حسن روحانی درباره وضعیت خزانه

    وزیر اقتصاد به اظهارات اخیر رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره وضعیت خزانه واکنش نشان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =