استفاده از پول جدید در معاملات ایران و روسیه

ایران و روسیه توافقاتی برای دلار زدایی داشته اند رویکردی که گفته می‌شود با اجرایی شدن آن و تحقق تسویه مبادلات تجاری با روبل و ریال بستر لازم برای کاهش تقاضا برای دلار ایجاد خواهد شد.

به گزارش صدای بورس،چهارم تیرماه بود که رئیس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه خبر داد پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه ای که بتوان از طریق آن با ارزهای ملی تسویه‌های تجار را با طرف‌های خارجی انجام دهند او در این مصاحبه وعده داد که در همین راستا به یکی از کشورهای مورد نظر برای عملیاتی شدن این طرح سفر خواهد کرد.

صالح آبادی اواسط تیرماه بود که در رأس یک هیئت اقتصادی راهی مسکو شد سفری که در آن با دو معاون نخست وزیر و رئیس کل بانک مرکزی این کشور دیدار و گفتگو کرد دیدارهایی که یک خروجی مشخص داشت و آن گام بلند دو کشور در جهت توسعه و تعمیق روابط بانکی تهران و مسکو داشت.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در پایان دیدارهایش با مقامات روسی از حصول توافق برای گسترش همکاری‌های بانکی و پولی بین دو کشور خبر داد؛ دیدارهایی که در جریان آن راهکارهای رفع موانع و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین مسکو و تهران بررسی شد.

صالح آبادی همچنین تاکید کرد: " ایجاد بسترهای مالی، یکی از مهمترین محورهای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت، از سامانه‌های پیام رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند و روسیه نیز پیام‌رسان‌های بومی و مالی خود را دارد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد."

چشم انداز کاهش تقاضا برای دلار

حالا برخی رسانه‌ها از توافق دو کشور برای دلار زدایی از روابط تجاری تهران – مسکو خبرمی دهند رویکردی که گفته می‌شود با اجرایی شدن آن و تحقق تسویه مبادلات تجاری با روبل و ریال بستر لازم برای کاسته شدن تقاضا برای دلار دست کم به میزان سالانه ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

در پیمان پولی دوجانبه، تجارت با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود؛ یعنی به جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدا و مقصد تجارت استفاده می‌شود و دلار واسط تجاری نیست.

در این رویکرد جدید، تجارت با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود؛ یعنی به جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدا و مقصد تجارت استفاده می‌شود و دلار واسط تجاری نیست.

اهداف پیمان پولی

پیمان پولی دوجانبه یک کانال امن بانکی بین دو کشور و بدون درگیر شدن ارز ثالث است. در شرایط اعمال تحریم بانکی، پیمان‌های پولی می‌توانند به عنوان یک کانال امن و بدون ارتباط با نظام‌های مالی تحت کنترل غرب عمل کنند.

برای انتقال پول بین دو کشور (برای مثال ایران و روسیه)، باید دو مرحله تبدیل ارز صورت گیرد. ابتدا ریال به دلار تبدیل و در نهایت دلار به روبل تبدیل می‌شود که در این حالت، دو مرحله پرداخت کارمزد لازم است. چنانچه از پیمان پولی دوجانبه استفاده شود، تجارت دو کشور ارزان‌تر خواهد بود.

پیمان پولی مسیر جدیدی در کنار سایر روش‌ها برای انتقال پول بین دو کشور است. با استفاده از این روش، تجار بدون نیاز به ارزهای سخت (مانند دلار / یورو) تجارت خود را انجام می‌دهند.

بنابراین پیمان پولی می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای دلار و به تبع آن کنترل نرخ دلار در برابر ریال در بازارهای داخلی شود. تنوع‌گرایی در روش‌های پرداخت تجارت خارجی و کاهش ریسک کشور از دیگر دستاوردهای انعقاد پیمان‌های پولی است به گونه ای که پیمان پولی دوجانبه، روشی جدید است و در کنار سایر روش‌های سنتی، پرداخت‌های خارجی کشور را مدیریت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه-هند از مرز سرخس به کشور


الزامات پیمان پولی

تاکنون ۴۷ "پیمان پولی دوجانبه" بین کشورهای مختلف امضا شده است. در این رویکرد جدید، تجارت با استفاده از پول‌های محلی انجام می‌شود. یعنی به جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدأ و مقصد تجارت استفاده می‌شود و دیگر دلار واسط تجاری نیست.

البته علیرغم مزایای بسیاری که برای انعقاد این قراردادها برای طرفین پیمان به دنبال دارد، برقراری آن مستلزم پیش شرط‌هایی همچون اراده ملی کشورها و بانک‌های مرکزی آنها جهت تحقق این امر، وجود رابطه سیاسی مناسب میان دو کشور و هم ترازی کلان اقتصادی دو کشور به ویژه متعادل بودن تراز تجاری به منظور حداقل شدن میزان پرداختهای تسویه نشده است.

همچنین طرف‌های این پیمان پولی باید محدودیت‌های ناشی از تحریم کشور مقابل را بپذیرند به گونه‌ای که آن کشور با اطلاع از آن که به واسطه تحریم‌ها، با محدودیت‌های زیادی در روابط مالی و بانکی در سطح بین المللی مواجه خواهد شد، انگیزه کافی برای رویارویی با آمریکا و اروپا را داشته باشد.

به گزارش مهر ، علاوه براین کشورهای طرف قرارداد باید دارای قدرت و پشتوانه اقتصادی مناسب باشند تا بتوانند نسبت به تعهدات خود پایبند بمانند، طراحی مکانیزم اجرایی، تدوین مقررات مربوطه و تدوین زیرساختهای فنی، وجود مکانیزم روشن مناسب برای تبدیل نرخ‌های متقاطع ارز و توافق بر سر ارز واسط جهت تسویه ارزهای محلی از دیگر الزامات پیمان‌های ارزی است.

کد خبر 455675

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دو کشوری که صادرات فولاد ایران را کم کردند

    دو کشوری که صادرات فولاد ایران را کم کردند

    بازار صادرات فولاد نسبت به زمان مشابه در سال قبل دچار افول شد. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران معتقد است که بازار ایران تحت تاثیر نوسانات غیرمنطقی قرار گرفته و چاره آن ورود تاجران با ارتباطات قوی به بازار تجارت خارجی فولاد است.

  • افزایش سرعت تامین مالی از بستر بازار سرمایه /تورم چالش جدی اقتصاد بین الملل

    قائم مقام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن تاکید کرد: 

    افزایش سرعت تامین مالی از بستر بازار سرمایه /تورم چالش جدی اقتصاد بین الملل

     شرکت تامین سرمایه تمدن در مسیر تامین مالی شرکت های بزرگ ، صنایع و حتی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها با توجه به شعار سال تحت عنوان "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین"،برنامه جدی را در دستور کار قرارداده است . روابط عمومی شرکت تامین سرمایه تمدن  درگفتگو باعلی بیگ زاده میلانی قائم مقام مدیرعامل تامین سرمایه تمدن به بررسی ابعاد مختلف تامین سرمایه در کشور، اثرات حذف ارز ترجیحی ، نرخ بهره بانکی و بازار سرمایه وبحران های سیاسی و اقتصادی نظام بین الملل وتاثیر آن بر اقتصاد کشور را به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید. 

  • وضعیت نرخ دلار و طلا در هفته ای که گذشت

    وضعیت نرخ دلار و طلا در هفته ای که گذشت

    در این گزارش به بررسی وضعیت بازارهای مالی (ارز، بورس، طلا و سکه) از هجدهم تا بیست و سوم تیر و پیش بینی روند این بازارها طی روزهای آینده پرداخته ایم.

  • خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۵ میلیون تن رسید

    خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۵ میلیون تن رسید

    شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی ۴.۹ میلیون تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان خبر داد و اعلام کرد : با پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندمکاران، میزان پرداخت پول خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان از مرز ۴۵ هزار میلیارد تومان گذشت.

  • دلار شبانه ارزان شد

    دلار شبانه ارزان شد

    قیمت دلار در شب گذشته در همه بازارها با کاهش روبرو شد؛ گزارش تغییرات دلار را در بازارهای سلیمانیه، هرات و معاملات پشت خطی در این خبر بخوانید.

  • ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه-هند از مرز سرخس به کشور

    ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه-هند از مرز سرخس به کشور

    اولین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند ظهر امروز (سه شنبه) با دستور معاون اول رییس جمهور از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد.

  • آغاز مبادلات روبل از امروز

    آغاز مبادلات روبل از امروز

    بانک مرکزی اعلام کرد: عرضه ارز حاصل از صادرات با ۸۲درصد رشد از ابتدای امسال تاکنون به ۱۳.۵میلیارد دلار رسیده است. این به‌معنای افزایش جریان ورود ارز به کشور است که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد قیمت تعادلی با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی داشته باشد.

  • معامله دو میلیونی روبل مقابل ریال

    معامله دو میلیونی روبل مقابل ریال

    علی صالح آبادی گفت: امیدوار هستیم سبد ارزی متنوعی از ارزهای مختلف داشته باشیم و ارزهای جهان روایی مثل دلار را در حجم و اثر گذاری کاهش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =