پیشنهاد تشکیل وزارت آب منطقی نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد توزیع اب کشاورزی بر عهده وزارت کشاورزی و آب شرب بر عهده وزارت نیرو باشد

به گزارش صدای بورس، جلال محمودزاده ، درباره تشکیل وزارتخانه مستقل آب اظهار داشت: تشکیل یک وزارتخانه جدید در تناقض با قانون است، زیرا بر اساس قوانین موجود و اسناد بالادستی باید بدنه دولت را کوچک کنیم. موضوع دیگر اینکه بیش از 80 تا 85 درصد آب شیرین کشور را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم یعنی اگر توزیع آب کشاورزی را به وزارت کشاورزی محول کنیم و مدیریت آب شرب هم در اختیار وزارت نیرو باشد بهتر است تا اینکه یک وزارتخانه جدید تشکیل دهیم که بخش کشاورزی و شرب دچار مشکل شوند.

وی تاکید کرد: اگر مدیریت 85 درصد آب بخش کشاورزی را از وزارت نیرو بگیریم و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهیم تا این وزارتخانه خود برنامه‌ریزی کرده، مدیریت کشت داشته باشد و آبیاری تحت فشار و مدرن انجام دهد بهتر از این است که وزارتخانه جدید تشکیل دهیم.


بیشتر بخوانید :ذخیره آب سدهای کشور ۵ درصد کاهش یافت


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: سهمیه محیط زیست مشخص است شهراری‌ها هم معمولا از آب چاه‌ها برداشت می‌کنند یعنی تالاب‌ها و کانال‌ها سهم خود را می‌گیرند، آنچه مهم است اینکه در بخش کشاورزی مشکل داریم، در حال حاضر به طور متوسط بیش از 65 درصد آب کشاورزی هدر می‌رود و فقط 35 درصد استفاده بهینه از آب را داریم و بقیه تبخیر شده و یا از کانال‌ها و استخرهای خاکی هدر رفته و از دسترس خارج می‌شوند. اگر مدیریت این بخش را در اختیار وزارت کشاورزی قرار دهیم حتی بتوانیم 35 درصد بهره‌وری را به 60 درصد هم رسانده و 25 درصد مصرف بهینه از آب را افزایش دهیم این میزان برای شرب، محیط زیست و آب‌های زیرزمینی مثمرثمر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما عدم بهره‌وری در بخش کشاورزی است و این باعث شده در شرایط اقلیم خشک و نیمه خشک کشور آب زیادی را به صورت آبیاری سنتی از دست بدهیم و از طرفی هم برنامه‌ریزی خوبی برای کشت محصولات نداریم، چون مدیریت بخش آب کشاورزی در اختیار وزارت جهاد نیست. مثلا برای تولید یک هندوانه 10 کیلویی 3 هزار لیتر آب نیاز است اگر این هندوانه را به قیمت هر کیلو 10 هزار تومان هم صادر کنیم یعنی در واقع 3 هزار لیتر آب را با قیمت 100هزار تومان صادر می‌کنیم و این به صلاح کشور نیست.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در این شرایط تنها راه ما این است که مدیریت آب بخش کشاورزی را وزارت جهاد کشاورزی بدهیم و بخش شرب را وزارت نیرو مدیریت کند، سهم شهرداری و محیط زیست هم در قالب کشاورزی قابل تعریف است. به این ترتیب بخشی از مشکلات آبی کشور که ناشی از هدررفت است حل می‌شود.

کد خبر 454280

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مردم نباید نگران گزارش دادن فساد باشند

    مردم نباید نگران گزارش دادن فساد باشند

    معاون رئیس‌جمهور در مورد مبارزه با مفسدان و فسادهای خرد در دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه فرآیند ثبت تخلف برای مردم پیچیده و دور از دسترس است، افزود: ما باید در این راستا از الگوهای جدید استفاده کنیم تا بتوانیم فساد را شناسایی و کنترل کنیم؛ به نحوی که مردم با اطمینان خاطر و به راحتی بتوانند هرجا که فساد یا تخلفی را دیدند آن را گزارش کنند و نگران تسویه حساب‌های شخصی نباشند.

  • آب دریاچه ارومیه کم شد

    آب دریاچه ارومیه کم شد

    مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: امسال تراز دریاچه ۱۲۷۰ متر و ۶۵ سانتیمتر بوده و نسبت به سال گذشته در همین زمان ۵۳ سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

  • امسال قطعی آب برنامه ریزی شده نخواهیم داشت

    امسال قطعی آب برنامه ریزی شده نخواهیم داشت

    معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: با اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری صورت گرفته، امسال قطعی آب برنامه ریزی شده رخ نخواهد داد.

  • پر شدن استخر لاکچری‌نشین‌های پایتخت از جیب مردم

    پر شدن استخر لاکچری‌نشین‌های پایتخت از جیب مردم

    این روزها استخر لاکچری‌نشین‌های پایتخت از جیب مردم پر می شود و بدمصرف های مرفه نشین تهران روزانه ۱.۸ میلیارد تومان یارانه می‌گیرند.

  • هشدار! بی‌آبی در حال بلعیدن زمین است

    هشدار! بی‌آبی در حال بلعیدن زمین است

    منابع آب‌ زیرزمینی ایران از ذخایر استراتژیک محسوب شده و نقش اساسی و حداکثری در تامین مصارف آب دارد. این در حالی است که در دهه‌های گذشته حدود ۱۳۶ میلیاردمترمکعب از ذخایر غیرقابل تجدیدپذیر مصرف شده است؛ موضوعی که شاید در نگاه اول ساده به‌نظر برسد اما نباید فراموش کرد که پایان آب‌های زیرزمینی به معنای وقوع حوادث و پیامدهای جبران ناپذیر است.

  • سرانه مصرف آب و برق در کشور بالاست

    سرانه مصرف آب و برق در کشور بالاست

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اعلام حمایت از برنامه های تشویقی مدیریت مصرف برق برای عبور از فصل تابستان، بر لزوم همراهی و همکاری تمامی مشترکان در اجرای این برنامه ها تأکید کرد.

  • پرمصرف ها منتظر بی آبی باشند

    پرمصرف ها منتظر بی آبی باشند

    مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: پس از تذکر و اخطار در چند مرحله به افراد بد مصرف، از ابتدای تیر امسال انشعاب آنها قطع می‌شود و بر اساس جداول تنظیم‌شده، این قطعی آب از چند ساعت آغاز و در مراحل بعدی شامل موارد جدی‌تر نیز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =