پر شدن استخر لاکچری‌نشین‌های پایتخت از جیب مردم

این روزها استخر لاکچری‌نشین‌های پایتخت از جیب مردم پر می شود و بدمصرف های مرفه نشین تهران روزانه ۱.۸ میلیارد تومان یارانه می‌گیرند.

به گزارش صدای بورس - احتمالا برای یک بار در هنگام عبور از کوچه و پس‌کوچه شهر خود با افرادی مواجه شدید که شلنگ در دست با فشار آب قصد تمیز کردن حیاط و کوچه منزل خود را دارند. اگر به مناطق مرفه نشین شهر از جمله مناطق یک، دو و سه تهران نیز سری زده و خانه‌های لاکچری دارای باغ‌های سرسبز را دیده باشید، این سوال برای شما وجود آمده که مصرف آب این خانه‌ها چه میزان است.

اگر بخواهیم از درگاه آمار به پرسش‌هایی از این دست نظیر مصرف آب مشترکان پرمصرف در تهران پاسخ دهیم در گام ابتدایی باید بدانیم، مطابق اطلاعات اراده شده از سوی شرکت آب و فاضلاب تهران، در یک روز گرم تابستانی میزان مصرف آب معادل ۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون لیتر بوده است.

آمار مصرف روزانه تهران را به خاطر داشته باشید تا یک آمار دیگر را نیز در نظیر بگیریم. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:« مشترکان بد مصرف که ۵ درصد از کل مشترکان را در بر می گیرند بیش از ۱۵ درصد از آب مصرفی را به خود اختصاص می دهند.»

این مشترکان پرمصرف عمدتا مشترکانی هستند که بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، یعنی ۱۴ متر مکعب در یک ماه، از آب شرب استفاده می‌کنند.

کنار هم قراردادن دو آمار مطرح شده یعنی ۱۵ درصد از مصرف روزانه ۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون لیتری برابر مصرف آب پرمصرف‌هایی است که عمدتا در مناطق مرفه‌نشین پایتخت زندگی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: قطعی آب مشترکان بد مصرف از ابتدای تابستان


بدمصرف‌های تهرانی روزانه ۱.۸ میلیارد تومان یارانه آب می‌گیرند

در این راستا، مشترکان بد مصرف تهرانی در هر روز ۵۵۰ میلیون ۵۰۰ هزار لیتر آب مصرف می‌کنند. در نگاه ابتدایی ممکن است، مصرف این آب به دلیل اینکه هزینه آن از سوی مشترکان بد مصرف پرداخت شود منطقی به نظر بیاید اما اگر بدانیم که این مشترکان هزینه واقعی آب را نمی‌پردازند، مسئله متفاوت خواهد شد.

به گزارش فارس بر اساس به روزترین آمار شرکت آب و فاضلاب کشور، هزینه تمام شده یک متر مکعب آب برای رسیدن به دست مصرف کننده نهایی شامل هزینه‌های انتقال و توزیع به ۴ هزار ۳۲۰ تومان است در حالی که به طور متوسط هزینه اخذ شده از مشترکان معادل ۹۱۰ تومان برآورد می‌شود. به معنای دیگر دولت از منابع متعلق به همه مردم برای هر متر مکعب آب ۳ هزار ۴۱۰ تومان تومان در قالب یارانه به مشترکان می‌پردازد.

در حقیقت مشترکان پرمصرف برای هر متر مکعب آب ۳ هزار ۴۱۰ تومان یارانه از دولت می‌گیرند و در حقیقت هزینه واقعی برق را پرداخت نمی‌کنند.

اگر بار دیگر نگاهی به مصرف ۵۵۰ میلیون ۵۰۰ هزار لیتری مشترکان پرمصرف نگاهی بیندازیم و آن را در یارانه آب برای هر متر مکعب با در نظر گرفتن تناسب واحدها ضرب کنیم، متوجه خواهیم شد که دولت روزانه تنها در شهر تهران هزینه ۱ میلیارد ۸۷۷ میلیون تومانی را صرف تامین آب اقلیت ۵ درصدی پرمصرف عمدتا مرفه نشین می‌پردازد. هزینه‌ای که از جیب همه مردم برای این بخش اندک پرداخت می‌شود و به طور سالانه سر به فلک می‌کشد.

به گزارش فارس، با توجه به آمار ذکر شده، مشترکان بد مصرف آب در سرتاسر کشور نه‌تنها هزینه واقعی آب را نمی‌پردازند بلکه یا پول معلق به همه مردم استخرهای لاکچری خود را پر می‌کنند.

کد خبر 454494

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • آب دریاچه ارومیه کم شد

    آب دریاچه ارومیه کم شد

    مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: امسال تراز دریاچه ۱۲۷۰ متر و ۶۵ سانتیمتر بوده و نسبت به سال گذشته در همین زمان ۵۳ سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

  • پیشنهاد تشکیل وزارت آب منطقی نیست

    پیشنهاد تشکیل وزارت آب منطقی نیست

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد توزیع اب کشاورزی بر عهده وزارت کشاورزی و آب شرب بر عهده وزارت نیرو باشد

  • قطع برق ریشه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی را خشکاند!

    قطع برق ریشه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی را خشکاند!

    رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی می گوید: قطعی برق بخش کشاورزی همانند گذشته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود.

  • ذخایر آب سدهای کشور باز هم کاهشی شد

    ذخایر آب سدهای کشور باز هم کاهشی شد

    آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با گذشت ۲۷۶ روز از سال آبی، تا روز ۴ تیرماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۵.۶۸ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر ۵ درصد کاهش است.

  • کاهش ۱۸ درصدی حجم آب مخازن سدهای استان تهران

    کاهش ۱۸ درصدی حجم آب مخازن سدهای استان تهران

    مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، از کاهش ۱۸ درصدی حجم آب مخازن سدهای استان تهران نسبت به روز مشابه سال آبی گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای پنجگانه استان تهران، به حدود ۶۳۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

  • اعلام زمان قطع آب تهرانی ها

    اعلام زمان قطع آب تهرانی ها

    شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آب برخی شهرهای استان تهران به دلیل خارج شدن تصفیه‌خانه هفتم آب تهران از مدار قطع می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =