۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
گوشت دوباره گران شد

بررسی بازار گوشت در هفته‌ای که گذشت نشان از افزایش دوباره قیمت گوشت و ثبت رکوردهای جدید دارد. روز گذشته چهار فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفتند. اما آیا نهاده‌های وارداتی منجی بازار گوشت قرمز می‌شوند؟

به گزارش صدای بورس، در هفته‌ای که گذشت قیمت گوشت به روند افزایشی خود با سرعت بیشتری ادامه داد. چنان‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در این هفته هر کیلوگرم گوشت قرمز حداقل حدود ۲۰ هزار تومان رشد نرخ را تجربه کرد.

گرچه نرخ دام زنده مدت‌هاست روند ثابتی دارد، اما این امر هم منجر به توقف تورم و گرانی گوشت نشد. بدین ترتیب آن‌طور که فعالان صنفی می‌گویند بسیاری از دامداران در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند. این امر پیش از هر موضوعی ریشه در کمبود نهاده‌های دامی و البته افزایش نرخ آن دارد.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت جو ملاک گرانی گوشت نیست


در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه دام سبک به دیده‌بان ایران اعلام کرد: قیمت غلات به‌عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند. این در حالی است که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید. از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.

افشین صدر دادرس با اشاره به افزایش هفتگی قیمت گوشت این را هم افزود که دولت تلاشی برای کنترل بازار گوشت انجام نمی‌دهد.

نهاده‌های وارداتی بازار گوشت را کنترل می‌کند؟

بعد از رکوردشکنی قیمت گوشت در هفته جاری، دیروز مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از پهلوگیری چهار فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

بر اساس اعلام حمید بدوی، این کشتی‌ها حامل ۱۲۵ هزار تن ذرت و ۱۳۰ هزار تن کنجاله سویا در مجموع ۲۵۵ هزار تن نهاده هستند که از کشورهای برزیل و آرژانتین وارد کشور شده‌اند.

حال به نظر می‌رسد دولت با واردات این نهاده‌ها قصد دارد کنترل بازار گوشت را در دست بگیرد. اما پس از حذف ارز ترجیحی، به نظر می‌رسد این نهاده‌ها هم با منشأ ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند.

بدین ترتیب بدیهی است که تولیدکنندگان برای خرید آن باید متناسب با قیمت ارز نیمایی هزینه کنند که تفاوت چشمگیری با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز ترجیحی دارد. حتی اگر این نهاده‌ها بدون واسطه و دلال به دست تولیدکننده نهایی برسند، مابه‌التفاوت موجود در نرخ ارزها، شوک قیمتی را بر جای می‌گذارد.

از سوی دیگر، کاهش مصرف گوشت و کمبود نهاده پیش از این تأثیر خود را روی فعالیت دامداران گذاشت. چنانکه طبق پیگیری‌ها برخی از آن‌ها ورشکسته شده‌اند. حال با توجه به کاهش تولید، بدیهی است که قیمت گوشت در هفته‌های پیش رو به روند صعودی خود ادامه دهد. به‌ویژه آنکه به نظر می‌رسد دولت برنامه جدی برای کنترل بازار ندارد. امری که در نرخ تورم منتشرشده در خرداد نمایان شد.

قیمت گوشت در بازار چند؟

بررسی تجارت‌نیوز از سطح خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گوشت در انواع مختلف آن دیگر بالای ۲۰۰ هزار تومان است. گرچه در مناطق مختلف کشور و پایتخت قیمت‌ها متفاوت است، اما در ادامه میانگینی از قیمت‌ها درج می‌شود.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده امروز سوم تیر ۱۴۰۱ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی خورشتی بی‌استخوان ۲۰۶ هزار تومان قیمت دارد. گوسفندی راسته با استخوان ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت گوشت گوسفندی راسته بدون استخوان در هفته جاری تا ۲۵۰ هزار تومان هم پیش رفت.

راسنه پاک‌کرده گوساله هم‌اکنون در هر کیلو ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد. چرخ‌کرده مخلوط نیز بالاتر از ۱۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. ماهیچه پلویی نیز تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش تجارت نیوز، بآیا با توجه به این رکوردشکنی‌ها و واردات نهاده‌های جدید می‌توان به بازگشت قیمت گوشت امید داشت؟

کد خبر 454156

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گوشت قرمز چند؟

    گوشت قرمز چند؟

    مشاهدات میدانی بازار حاکی از کاهش قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته است.

  • کاهش ۲۰ درصدی تقاضای گوشت گاوی

    کاهش ۲۰ درصدی تقاضای گوشت گاوی

    مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت غلات به عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند این در حالیست که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.

  • دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور رسیدن قیمت دام سبک زنده به کیلویی ۱۳۹ هزار تومان را نتیجه بی‌تدبیری و عدم حمایت وزارت جهادکشاورزی از صنعت دامپروری دانست و گفت: دولت باید به نحوی عمل کند که هم تولیدکننده سرپا باشد و هم مصرف کننده راضی باشد. این درست نیست که با سرکوب تولیدکننده، مصرف کننده را راضی کرد یا از حق مصرف کننده به تولید کننده داده شود.

  • خرید روزانه ۸۰۰ تن مرغ مازاد

    خرید روزانه ۸۰۰ تن مرغ مازاد

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا به امروز حدود ۲۵ هزار نفر ظرف ۲ هفته تسهیلات بانک کشاورزی دریافت کردند. داشتن چک برگشتی یکی از موانع اصلی برای دریافت وام است که طبق رایزنی‌های صورت گرفته داشتن بدهی و چک برگشتی مانعی برای اخذ وام نخواهد شد و همه تولیدکنندگان و کشاورزان می‌توانند از این تسهیلات بهره بگیرند.

  • استخوان‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ مجوز فروش دارند؟

    استخوان‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ مجوز فروش دارند؟

     به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه های زنجیره ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دامپزشکی، در حال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش های زیادی از سوی مردم مواجه شده است و برخی دلیل اصلی آن را شرایط نامساعد اقتصادی عنوان می‌کنند. اما، کارشناسان، فروش استخوان را پدیده تازه نمی‌دانند و معتقدند عرضه استخوان دامی به عنوان بخشی از آلایش قابل مصرف دام، پیش از این نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن بیشتر شده است.

  • خرکُشی در حاشیه تهران؛ قیمت نوع خالص «روغن خر» در بازار خیلی گران است/ گوشت‌های خر از کجا سر درمی‌آورند؟

    خرکُشی در حاشیه تهران؛ قیمت نوع خالص «روغن خر» در بازار خیلی گران است/ گوشت‌های خر از کجا سر درمی‌آورند؟

    در سال‌های اخیر پدیده کشتار خر در نقاط مختلف ایران از جمله نواحی کشاورزی و صنعتی حاشیه تهران رواج پیدا کرده است. چندی پیش تصویری در یکی از شبکه‌های اجتماعی از کله‌های بریده چند راس خر که به شکل نامناسب در حاشیه اتوبان آزادگان رها شده بودند واکنش تند کاربران را در پی داشت. گزارش میدانی خبرنگار همشهری آنلاین بی‌ارتباط با این موضوع نیست.

  • کاهش ۵۰ درصدی خرید گوسفند در عید قربان

    کاهش ۵۰ درصدی خرید گوسفند در عید قربان

    عید قربان هم نتوانست منجی بازار دام در روزهای رکودزده باشد. بر اساس اعلام مجتبی عالیان، مدیرعامل اتحادیه دامداران، در عید قربان امسال تقاضا برای خرید دام ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

  • نهاده ها اخر تیر تحویل دامداران می شود

    نهاده ها اخر تیر تحویل دامداران می شود

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دریافت ۱۱۰۰میلیارد تومان پول از مردم توسط یک شرکت و عدم‌تحویل نهاده به آن‌ها گفت: مجموعه پول دریافتی از خریداران نهاده‌های دامی در بانک کشاورزی بلوکه شده و موجود است.

  • پرداخت یارانه نان به مردم حذف شد

    قیمت تغییری نمی‌کند و یارانه به نانوا تعلق می‌گیرد

    پرداخت یارانه نان به مردم حذف شد

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همه مردم نان را با همین قیمت‌های قبلی دریافت می‌کنند و خواهند کرد. اما مابه التفاوت نرخ آرد آزاد با یارانه ۴۲۰۰ تومانی را دولت به نانوا پرداخت خواهد کرد.

  • نماینده مجلس: حذف ارز ترجیحی کار دولت بود نه مجلس!

    نماینده مجلس: حذف ارز ترجیحی کار دولت بود نه مجلس!

    احمد نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد حذف ارز ترجیحی واکنش نشان داد.

  • پاسخ معاون وزیر جهاد کشاورزی به حواشی مربوط به واردات نهاده

    پاسخ معاون وزیر جهاد کشاورزی به حواشی مربوط به واردات نهاده

    معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی میزان ثبت سفارش نهاده‌های دامی را ۴۹۰ هزار تن نهاده دامی دانست و گفت: امروز ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی توسط شرکت آریو تجارت سهیل در سامانه بازارگاه بارگذاری و عرضه می‌شود.

  • مالیات ارزش افزوده کدام کالاها تغییر کرد؟

    مالیات ارزش افزوده کدام کالاها تغییر کرد؟

    معاون اقتصادی رییس جمهور مصوبه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات ۱۳ قلم کالای اساسی وارداتی و دو قلم کالای تولید داخل به یک درصد را ابلاغ کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =