کاهش ۵۰ درصدی خرید گوسفند در عید قربان

عید قربان هم نتوانست منجی بازار دام در روزهای رکودزده باشد. بر اساس اعلام مجتبی عالیان، مدیرعامل اتحادیه دامداران، در عید قربان امسال تقاضا برای خرید دام ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش صدای بورس، گرچه همواره عید قربان پررونق‌ترین روز دامداران است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال تقاضایی برای خرید دام وجود ندارد. آن‌طور که فعالان صنفی و اتحادیه‌ای استان‌های مختلف می‌گویند در دو روز گذشته تغییری در میزان تقاضا نسبت به روزهای پیش به وجود نیامد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران نیز اعلام کرد: تقاضا برای خرید دام نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافت.

مجتبی عالی تاکید کرد: به‌رغم افزایش عرضه دام در روز عید قربان، کشش چندانی در بازار وجود ندارد. همچنین با توجه به نبود تقاضا برای خرید دام، قیمت روند کاهشی به خود گرفت.

او افزود: قیمت کنونی هر کیلو دام سبک ۷۰ هزار تا ۷۵ هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: دام عید قربان در بازار چند؟


بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که برخی از فروشندگان حتی تا ۶۵ هزار تومان گوسفند زنده را عرضه می‌کنند. این در حالی است که از چند روز پیش برخی خرده‌فروشان به تصور افزایش تقاضا نرخ را تا ۸۵ هزار تومان هم بالا بردند. اما اکنون که تب و تاب عید قربان هم رو به پایان است، تقاضایی برای خرید دام در بازار مشاهده نمی‌شود.

نیم کیلو گوشت جای خرید دام را گرفت

به نظر می‌رسد عید قربان آخرین کورسوی امید دامداران برای نجات بازار بود که این امیدواری هم بی‌نتیجه ماند. چراکه با کاهش قدرت خرید مردم، دیگر کمتر کسی توان و تمایل خرید گوسفند برای قربانی‌کردن و جشن‌گرفتن عید قربان را دارد.

مردم دیگر یا با قربانی‌کردن پرندگان کوچک اعمال این روز را به جای می‌آورند و یا با خرید نیم کیلو گوشت حال و هوای عید قربان را تداعی می‌کنند.

اما مشکلات دامداران تنها به کاهش تقاضا برای خرید دام خلاصه نمی‌شود. پس از حذف ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌های دامی، قیمت خوراک دام به‌یکباره شش برابر افزایش یافت. بسیاری از فعالان این بازار می‌گویند با این روند هزینه نگهداری و پرورش دام دیگر از سود آن بیشتر است.

به گزارش تجارت نیوز، از این رو بسیاری از آن‌ها حتی به ذبح دام‌های ماده روی آورده‌اند. موضوعی که می‌تواند در میان‌مدت تاثیر مستقیم روی قیمت گوشت و لبنیات در بازار بگذارد. چه بسا هم‌اکنون خرید این محصولات برای بسیاری از خانوار دیگر میسر نیست. آن‌هایی هم که توان خرید دارند، نمی‌توانند تمام نیاز خود را برطرف سازند.

کد خبر 455280

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ساعت فعالیت جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام تهران

    ساعت فعالیت جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام تهران

    مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، با بیان اینکه دام مورد نیاز شهروندان برای انجام هر چه بهتر و باشکوه‌تر مراسم قربانی در جایگاه‌ های عرضه بهداشتی دام فراهم شده، گفت: از روز شنبه هفته آینده مراکز عرضه بهداشتی دام در خدمت شهروندان است.

  • واردات دام پاکستانی آزاد شد

    واردات دام پاکستانی آزاد شد

    رییس اتحادیه دام سبک خاطر نشان کرد: سالهاست واردات گوشت و دام از پاکستان به ایران ممنوع شده است چراکه دامداران این کشور چندان به رعایت نکات بهداشتی مقید نیستند و جای تعجب دارد که امسال مجوز واردات دام از پاکستان صادر شده است و این مهم از سوی یکی از مدیران سازمان دامپزشکی کشور تایید شده است.

  • 4 شرط صنایع لبنی برای عرضه کافی محصولات پرمصرف

    4 شرط صنایع لبنی برای عرضه کافی محصولات پرمصرف

    صنایع لبنی در نامه به معاون اول رئیس جمهور به ۴ پیش شرط برای اختصاص نیمی از تولیدات کارخانه به ۴ قلم کالای لبنی خبر داد.

  • دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور رسیدن قیمت دام سبک زنده به کیلویی ۱۳۹ هزار تومان را نتیجه بی‌تدبیری و عدم حمایت وزارت جهادکشاورزی از صنعت دامپروری دانست و گفت: دولت باید به نحوی عمل کند که هم تولیدکننده سرپا باشد و هم مصرف کننده راضی باشد. این درست نیست که با سرکوب تولیدکننده، مصرف کننده را راضی کرد یا از حق مصرف کننده به تولید کننده داده شود.

  • وعده خرید دام زنده عملی نشد

    وعده خرید دام زنده عملی نشد

    در حالی که شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده بود خرید تضمینی دام مازاد را در دستور کار خود قرار داده و دستورالعمل این خرید به استانها ابلاغ شده ولی آنطور که دامداران و فعالان این صنعت می گویند هنوز هیچ مصوبه‌ و دستورالعملی مبنی بر خرید دام مازاد به آنها ابلاغ نشده است.

  •  تعیین تکلیف تولید چهار محصول لبنی

    تعیین تکلیف تولید چهار محصول لبنی

    چند هفته‌ای می‌شود که چهار قلم محصول لبنی تنظیم بازاری شامل شیر کیسه ای کم چرب ۹۰۰ گرمی، شیر بطری کم چرب یک لیتری، ماست ست ساده کم چرب ۲.۵ کیلویی و پنیر یو اف نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی کمتر در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه دیده می‌شود.

  • نامه مهم به رئیس جمهور

    نامه مهم به رئیس جمهور

    با گذشت ۶۰روز از تحویل ۴۶۰ هزار تن نهاده دامی به نرخ ارز ترجیحی توسط ۲۰ شرکت بخش خصوصی از طریق سامانه بازارگاه هیچ یک از وعده های مسئولین ذیربط در تامین فوری ارز این محموله ها محقق نشده است.

  • گوشت دوباره گران شد

    گوشت دوباره گران شد

    بررسی بازار گوشت در هفته‌ای که گذشت نشان از افزایش دوباره قیمت گوشت و ثبت رکوردهای جدید دارد. روز گذشته چهار فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفتند. اما آیا نهاده‌های وارداتی منجی بازار گوشت قرمز می‌شوند؟

  •  ۴ قلم محصول لبنی پرمصرف گران می شود؟

    ۴ قلم محصول لبنی پرمصرف گران می شود؟

    مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: هیچگونه افزایش قیمتی برای ۴ قلم محصول لبنی تنظیم بازاری و حتی سایر اقلام لبنی نخواهیم داشت.

  • نرخ ارز دولتی اعلام شد

    نرخ ارز دولتی اعلام شد

    بانک مرکزی امروز، ‌دوشنبه (۲۰ تیر)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۰ ارز افزایش و نرخ ۱۶ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • کاهش ۲۰ درصدی تقاضای گوشت گاوی

    کاهش ۲۰ درصدی تقاضای گوشت گاوی

    مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت غلات به عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند این در حالیست که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.

  • افزایش قیمت جو ملاک گرانی گوشت نیست

    افزایش قیمت جو ملاک گرانی گوشت نیست

    رییس شورای تامین دام با بیان اینکه افزایش قیمت جو و... ملاکی برای تعیین میزان افزایش قیمت گوشت نیست، گفت: گوشت قرمز تابع عرضه و تقاضا است و در پی اصلاح نظام یارانه ای و قیمت همه کالاها با اندکی رشد روبرو خواهد شد.

  • قیمت مصوب ۵ محصول لبنی گران شد + سند

    قیمت مصوب ۵ محصول لبنی گران شد + سند

    قیمت مصوب ۵ محصول لبنی مورد توافق تولید کنندگان و اصناف قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =