۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
وعده خرید دام زنده عملی نشد

در حالی که شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده بود خرید تضمینی دام مازاد را در دستور کار خود قرار داده و دستورالعمل این خرید به استانها ابلاغ شده ولی آنطور که دامداران و فعالان این صنعت می گویند هنوز هیچ مصوبه‌ و دستورالعملی مبنی بر خرید دام مازاد به آنها ابلاغ نشده است.

به گزارش صدای بورس، چندی پیش محسن سلامی مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که پیرو دستور رییس جمهور و مقام عالی وزارت جهادکشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام به فوریت خرید تضمینی دام مازاد را در دستور کار خود قرار داده و در تاریخ ۳۱ خردادماه دستورالعمل خرید دام سنگین و در تاریخ ۷ تیرماه دستورالعمل خرید دام سبک را به ادارات امور پشتیبانی کل استان ها ابلاغ کردیم.

وی همچنین اعلام کرد که قیمت دام زنده توسط کمیته های استانی به ریاست استاندار در هر استان به عنوان رییس تنظیم بازار و همچنین اتحادیه و تعاونی های مربوطه با توجه به نوع دام و قیمت دام در استان تعیین خواهد شد.

این اظهارات در حالیست که بسیاری از دامداران و فعالان این بخش می‌گویند چنین مصوبه‌ای وجود ندارد و تنها مصوبه خرید گوشت منجمد تکه‌ای ابلاغ شده است و شرکت پشتیبانی امور دام قصد خرید گوشت منجمد را دارد که در نهایت حمایتی از دامداران نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: واردات دام پاکستانی آزاد شد


در این راستا افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اظهار کرد: در مورد خرید تضمینی دام هیچ مصوبه‌ای وجود ندارد و برنامه خرید گوشت منجمد پنج تکه نیز فعلا بر روی کاغذ و حرف است؛ اگرچه در یکی دو استان مقداری گوشت خریداری شده ولی این خرید در همه استان‌ها اتفاق نیفتاده و مقدار آن نیز بسیار کم است.

وی ادامه داد: طبق قانون خرید تضمینی و اصلاحیه آخر آن، شورای قیمت‌گذاری وظیفه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دامی را برعهده دارد. در این قانون از شورای قیمت گذاری استانی اسمی آورده نشده و در هیچ بندی هم واگذاری وظایف این شورا به بخش دیگر ذکر نشده است.

دادرس تصریح کرد: رییس جمهور در سفر استانی به خراسان شمالی دستور خرید تضمینی دام را صادر کرد ولی این دستور تاکنون اجرا نشده است. خرید تضمینی قانون مشخصی دارد و باید تشریفات قانونی خود را طی کند.

وی اضافه کرد: در این طرح دام زنده را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت تمام شده خریداری می‌کنند و پرداخت وجه دام نیز در مناطقی که این طرح اجرا شده به دوماه بعد موکول شده است. همچنین وجه را به مقدار گوشت استحصالی محاسبه می‌کنند؛ بنابراین این حرکت نه تنها هیچ حمایتی از دامدار نیست، بلکه تجارتی است که تمام سود آن نصیب شرکت پشتیبانی امور دام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت: به علت در اختیار نداشتن تکنولوژی انجماد مناسب، گوشت گوسفند پس از انجماد سیاه شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد لذا این سوال مطرح است که چرا وقتی دام را ارزان خریداری می‌کنند با همان قیمت به صورت گرم در بازار عرضه نمی‌کنند تا قیمت گوشت در بازار تعدیل شود و از طرف دیگر از اتلاف گوشت گوسفندی منجمد و هزینه‌های انجماد نیز جلوگیری شود؟

وی افزود: تنها پاسخی که می توان داد این است که اگر گوشت گرم داخلی ارزان توزیع شود، دیگر گوشت منجمد وارداتی بازاری نخواهد داشت و آنگاه واردکنندگان گوشت دچار ضرر و زیان خواهند شد و از طرف دیگر مسئولان پی خواهند برد که نیازی به واردات این حجم گوشت نیست.

مباحث مطرح شده توسط فعالان این بخش سوالات بسیاری را در این بین ایجاد می‌کند. مثلا اینکه آیا موضوع خرید تضمینی دام مازاد که چندی پیش مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به آن اشاره کرد با مصوبه ای که به برخی استان ها ابلاغ و در آن به خرید گوشت تکه ای اشاره شده، یکی است؟ آیا قرار نبود که دام مازاد از دامداران خریداری و از آنها حمایت شود؟ چرا با وجود گذشت چند هفته از ابلاغ آن هنوز به طور جدی خریدی صورت نگرفته‌است؟ آیا قیمت خرید تضمینی نباید توسط شورای قیمت‌گذاری تعیین شود؟

به گزارش ایسنا، اینها سوالاتی است که با وجود پیگیری‌های ایسنا از شرکت پشتیبانی امور دام تا لحظه انتشار این گزارش بی پاسخ مانده و جزییات این خرید و دستورالعمل آن همچنان با سوالات زیادی روبه‌رو است.

کد خبر 455847

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • واردات دام پاکستانی آزاد شد

    واردات دام پاکستانی آزاد شد

    رییس اتحادیه دام سبک خاطر نشان کرد: سالهاست واردات گوشت و دام از پاکستان به ایران ممنوع شده است چراکه دامداران این کشور چندان به رعایت نکات بهداشتی مقید نیستند و جای تعجب دارد که امسال مجوز واردات دام از پاکستان صادر شده است و این مهم از سوی یکی از مدیران سازمان دامپزشکی کشور تایید شده است.

  • کاهش ۵۰ درصدی خرید گوسفند در عید قربان

    کاهش ۵۰ درصدی خرید گوسفند در عید قربان

    عید قربان هم نتوانست منجی بازار دام در روزهای رکودزده باشد. بر اساس اعلام مجتبی عالیان، مدیرعامل اتحادیه دامداران، در عید قربان امسال تقاضا برای خرید دام ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

  • یک کیلو خورشتی گوسفندی ۲۸۳ هزار تومان

    یک کیلو خورشتی گوسفندی ۲۸۳ هزار تومان

    قیمت‌های گوشت گرم گوسفندی و گوساله امروز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران اعلام شد.

  • دام عید قربان در بازار چند؟

    دام عید قربان در بازار چند؟

    رییس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه با توجه با افزایش عرضه، قیمت دام زنده برای عید قربان افزایش نخواهد داشت، افزود: با توجه به نوع دام، قیمت ها عرضه در میادین از هر کیلوگرم ۳۰ تا ۷۶ هزار تومان است.

  • ساعت فعالیت جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام تهران

    ساعت فعالیت جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام تهران

    مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، با بیان اینکه دام مورد نیاز شهروندان برای انجام هر چه بهتر و باشکوه‌تر مراسم قربانی در جایگاه‌ های عرضه بهداشتی دام فراهم شده، گفت: از روز شنبه هفته آینده مراکز عرضه بهداشتی دام در خدمت شهروندان است.

  • دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    دام کیلویی ۱۳۹ هزار تومان؛ نتیجه عدم حمایت از صنعت دامپروری

    مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور رسیدن قیمت دام سبک زنده به کیلویی ۱۳۹ هزار تومان را نتیجه بی‌تدبیری و عدم حمایت وزارت جهادکشاورزی از صنعت دامپروری دانست و گفت: دولت باید به نحوی عمل کند که هم تولیدکننده سرپا باشد و هم مصرف کننده راضی باشد. این درست نیست که با سرکوب تولیدکننده، مصرف کننده را راضی کرد یا از حق مصرف کننده به تولید کننده داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    خوب که چی عملی نشد درسته الان چندین ساله که عملی نمیشه این مسخره بازی رو تا کی میخواهید ادامه بدید این وعده های پوچ و تو خالی تا کی ادامه داره میشه بگین؟