پاسخ معاون وزیر جهاد کشاورزی به حواشی مربوط به واردات نهاده

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی میزان ثبت سفارش نهاده‌های دامی را ۴۹۰ هزار تن نهاده دامی دانست و گفت: امروز ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی توسط شرکت آریو تجارت سهیل در سامانه بازارگاه بارگذاری و عرضه می‌شود.

به گزارش صدای بورس- «عباس عسکرزاده» در میزگرد اقتصادی شبکه خبر درباره حواشی ایجادشده در مورد واردات نهاده دامی توسط شرکت آریو تجارت، گفت: کل پول تولیدکنندگان در حسابی در بانک کشاورزی موجود و بلوکه شده است؛ بنابراین تولیدکنندگان نگرانی در خصوص مبلغ پرداختی خود نداشته باشند و طبق روال این پول باید به ارز تبدیل شود تا نهاده از بنادر تخلیه و بارگذاری شود.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: ارزی که باید از بانک مرکزی تأمین شود، هنوز تخصیص داده نشده و هیچ پولی به شرکت آریو تجارت سهیل تاکنون پرداخت نشده است.

وی گفت: در صورت فرایند تکمیل و تأمین ارز تا پایان تیرماه بخش عمده نهاده‌های دامی موردنیاز تولید در سامانه بازارگاه بارگذاری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه امنیت غذایی؛ تجهیز و تأمین نیازهای سفره مردم بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، با توجه به شرایط حاکم بر جهان در شرایط فعلی، تأمین نهاده‌های دامی و تأمین سفره مردم در کشورهای مختلف دچار اختلال شده است.

وی ادامه داد: بنابراین در این برهه که دولت سیزدهم سکان اداره کشور را بر عهده دارد، دو کار بزرگ یکی بحث قانون انتزاع و دوم اصلاح سیاست ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه‌ها انجام شد.

عسکرزاده گفت: وزارت جهادکشاورزی در بحث قانون انتزاع همه مسئولیت‌های واردات مبنی بر سفره مردم از زنجیره مزرعه تا سفره بر عهده گرفته شد که نظارت این را که قبلاً بر عهده نداشت است و مورد دیگر قاعده اساسی که نیاز کشور بود بحث اصلاحات اقتصادی و مردمی سازی یارانه‌ها بود که در این دولت با جسارت و شهامت انجام شد.

وی درباره تأخیر در نهاده‌های دامی و موضوعات مطرح شده درباره شرکت آریو تجارت سهیل افزود: در بحث نهاده‌ها تعداد ۵۰ شرکت کوچک و بزرگ تاکنون تأمین و واردات نهاده‌ها را بر عهده داشتند و با توجه به وضعیت کشور به سبب جنگ روسیه و اوکراین باعث شد اختلال در تأمین توسط همین شرکت‌ها صورت گیرد به طور مثال حتی شرکت پشتیبانی امور دام کشور از اوکراین خرید انجام داده بود اما برای کشتی در حال بارگیری ممانعت ایجاد کردند و می‌خواستند آسیب وارد کنند بنابراین وقتی در چرخه تأمین به مشکل می‌خوریم باید تدبیر کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بنابراین تدبیر براین بود که در حال حاضر تعداد تأمین‌کنندگان را افزایش بدهیم به همین منظور قابلیت شرکت‌های دولتی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی مورد نظر قرار گرفت مانند شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی تا از ظرفیت آنها استفاده شود.

وی افزود: بنابراین قرار شد از ظرفیت سازمان مرکزی تعاون روستایی بهره بگیریم و این سازمان وارد عرصه شد. تمام شرکت‌های دولتی ما یا مستقیم از خارج از شرکت‌های اصلی خرید می‌کنند یا توسط همین مجموعه ۵۰ تایی واردکنندگان و نمایندگی شرکت‌های خارجی در خود کشور به صورت مناقصه خرید انجام می‌دهند.

عسکرزاده با اشاره به اینکه آن بخش از نهاده که در داخل کشور خریداری می‌شود توسط مباشر صورت می‌گیرد گفت: بنابراین شرکتی که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی به کار گرفته شد قانونی است و منافاتی با مقررات حاکم بر شرکت‌ها ندارد و به عنوان مباشر فعالیت می‌کند.

وی اضافه کرد: در بحث شرکت‌ها، سامانه ثبت شرکت‌ها را داریم که متولی واقعی بودن یک شرکت است این شرکت در حوزه تجارت ادعا داشته که توان این کار را دارد کما اینکه توان قراردادهایی که با برخی تأمین‌کنندگان خارجی داشته به میزان اعلام شده بوده است.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی واردات نهاده‌ها و کالاهای اساسی را یک کار فوق تخصصی دانست و گفت: این شرکت انتخاب شد و فارغ از حواشی ایجاد شده اما اساس کار تحت مدیریت سازمان مرکزی تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی است.


بیشتر بخوانید :دریافت ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول از مردم برای نهاده ای که نیست


وی با بیان اینکه این شرکت همانند شرکت‌های دیگر قاعده و روند دارد که قابل بررسی است ادامه داد: بنابراین در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش صورت می‌گیرد یعنی برای تأمین یک کالای خارجی یک پرفورما و ثبت سفارش نیاز است که این ثبت سفارش باز است یعنی برای طول یک سال اگر ما ۳۰ میلیون تن کالای اساسی و نهاده‌ها نیاز داریم بعضاً بالای ۷۰ میلیون تن ثبت سفارش انجام می‌شود. بعد تاجر باید ثبت سفارش را تحقق بدهد و موقعی که بار را وارد بنادر می‌کنند اگر احراز کنند به سیستم ثبت سفارش وصل و تازه توسط گمرکات شناسایی می‌شوند.

عسکرزاده افزود: قسمتی از این مسئله که باعث شده که در توزیع نهاده تأخیر بیفتد شرایط خاص کشورهاست زیرا تأمین کالاها مانند گذشته نیست اگر در گذشته ۵۰ شرکت می‌توانستند این کار را انجام بدهند به طور قطع وزارت جهاد کشاورزی وارد عمل نمی‌شد.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان تعهد داد برای اینکه تولیدکنندگان بدانند که ما برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز این بخش خود را موظف می‌دانیم.

به گفته عسکرزاده، سامانه بازارگاه یک سامانه شفاف است که از یک سو تحت کنترل بانک کشاورزی و از سوی دیگر تحت کنترل و هدایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام است، بنابراین اینگونه نیست که کسی بتواند نهاده‌ای به شکل سوری در این سامانه قرار داده و پولش را بگیرد و برود.

وجود ۳ میلیون تن نهاده دامی در بنادر و اسکله‌های کشور

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون بار نهاده‌های دامی وارد کشور شده است گفت: اکنون ۳ میلیون تن نهاده دامی در بنادر و اسکله داریم که تحویل داده نشده و در انبار و بنادر موجود است.

وی افزود: اکنون مبلغ مورد نظری که از تولیدکنندگان بابت تأمین نهاده‌های دامی توسط شرکت آریو تجارت سهیل دریافت شده در بانک کشاورزی بلوکه شده تا با تبدیل به ارز و تخصیص آن توسط بانک مرکزی نهاده وارد شود.

وی اضافه کرد: اکنون تعهد شرکت آریو تجارت سهیل برای واردات نهاده‌ها به میزان ۴۹۰ هزارتن است که از امروز ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن آن ترخیص و به استان‌ها حمل می‌شود.

عسکرزاده اظهارداشت: تلاش داریم تا پایان تیرماه نهاده‌های دامی که این شرکت متعهد شده، را به تولیدکنندگان تحویل دهیم.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با رد نامه‌نگاری با وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اتخاذ تدبیری برای شرکت آریو تجارت سهیل جهت تامین نهاده های تولید گفت: چنین نامه ای از سوی من ارسال نشده است و در حال حاضر پول دامداران و مرغداران کشور به صورت ریال در بانک کشاورزی موجود است و دلاری از این حساب بانک مرکزی به حساب این شرکت تخصیص نیافته است.

وی با اشاره به اینکه شرکت آریو تجارت سهیل طرف حساب تولیدکنندگان نیست اضافه کرد: طرف تعهد تولیدکنندگان، سازمان مرکزی تعاون روستایی است و شرکت آریو تجارت سهیل یکی از مباشرین این سازمان است بنابراین تا زمانی که به تعهداتش عمل نکند ریالی به حساب این شرکت واریز نخواهد شد.

عسکرزاده با اشاره به اینکه مابقی نهاده ها توسط شرکت های دیگر تامین و کالا تحویل تولیدکنندگان می شود افزود: براساس آمارها قرار است یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن نهاده دام و طیور توسط پنج شرکت تامین شود که نزدیک ۵۰۰ هزارتن مربوط به شرکت آریو تجارت سهیل و ۸۰۰ هزارتن نهاده توسط چهار شرکت دیگر است.

وی ادامه داد: اکنون هماهنگی ها با بانک مرکزی صورت گرفته است و مشکلی در تامین ارز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ما از بنادر شمالی دچار مشکل است گفت: هر روز ۱۰ هزارتن حمل و نقل داشته باشیم تا پایان تیرماه کامل انجام می شود حتی بخشی از نهاده ها از جنوب کشور تزریق خواهد شد.

به گزارش ایرنا - وی درباره تدبیر وزارت جهاد کشاورزی باری اینکه از این پس تولیدکنندگان با چنین چالش هایی روبرو نشوند گفت: اکنون برنامه وزارت جهاد کشاورزی تغییر در سامانه بازارگاه است که برنامه نویسان در حال انجام هستند که به نظر می رسد اصلاحات در این سامانه حداکثر تا پایان شهریورماه انجام شود.

کد خبر 454268

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =