۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰
خرید روزانه ۸۰۰ تن مرغ مازاد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا به امروز حدود ۲۵ هزار نفر ظرف ۲ هفته تسهیلات بانک کشاورزی دریافت کردند. داشتن چک برگشتی یکی از موانع اصلی برای دریافت وام است که طبق رایزنی‌های صورت گرفته داشتن بدهی و چک برگشتی مانعی برای اخذ وام نخواهد شد و همه تولیدکنندگان و کشاورزان می‌توانند از این تسهیلات بهره بگیرند.

به گزارش صدای بورس، همایش ملی نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی در گام دوم انقلاب، با حضور سید جواد ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی، و اسماعیل قادری‌فر مدیر عامل تعاونی مرکزی روستایی برگزار شد.

ساداتی نژاد گفت: من از ابتدای احراز پست وزارت کشاورزی تلاش کردم تشکل‌ها را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به خود دخیل کنم. چراکه بر این باورم که بخش کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصاد کشور است و برخواسته از بدنه مردم هستندکه می‌توانند در نظم بخشی امورات را پیش ببرند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای مردمی سازی یارانه‌ها، گفت: اجرای این طرح در مرحله سوم است ما پیش از اجرا از تولیدکنندگان و اتحادیه‌ها جلسات متعددی را برگزار کردیم و از آنها خواستیم که تمام جوانب موضوع را بررسی کنند و تلاش ما این بود که دیدگاه کارشناسی آنها در اجرای طرح بهره بگیریم.

وی با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان کشاورزی، تصریح کرد: معاون وزارتخانه در بانک کشاورزی مستقر است و تلاش دارد که روند تسهیلات را برای تولیدکنندگان هموار کند اما همانگونه که همه می‌دانیم روند اخذ تسهیلات از بانک‌ها دشوار است.

به گفت ساداتی‌نژاد؛ تا به امروز حدود ۲۵ هزار نفر ظرف ۲ هفته تسهیلات بانک کشاورزی دریافت کردند. داشتن چک برگشتی یکی از موانع اصلی برای دریافت وام است که طبق رایزنی‌های صورت گرفته داشتن بدهی و چک برگشتی مانعی برای اخذ وام نخواهد شد و همه تولیدکنندگان و کشاورزان می‌توانند از این تسهیلات بهره بگیرند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید مازاد تولید از سوی بخش خصوصی و دولت، خاطر نشان کرد: در ابتدای طرح خرید مازاد تولید حدود ۲ هزار منجمد از تولیدکنندگان خریداری شد که امروز این رقم به ۸۰۰ تن در روز رسیده است. همچنین خرید تخم مرغ مازاد را در دستور کار قرار داده‌ایم.


بیشتر بخوانید: تشدید نظارت‌ها بر بازار کالاهای اساسی و تنظیم بازار


ساداتی نژاد تولید و کشت قراردادی را به عنوان ماموریت مهم امسال معرفی کرد و افزود: با همت گندمکاران باید تمام گندم‌زارهای کشور زیر کشت قراردادی شوند به این معنا که ما نهاده، کود، سم و بذر آنها را تامین کنیم و بعد از برداشت محصول با کشاورزان تسویه حساب کنیم.

به گفته وی؛ کشت قراردادی در همه محصولات کشاورزی اعم از گل، گیاهان دارویی هم باید اعمال شود.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم آنچه در ذهن ما برای واگذاری بازار به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها هست عملیاتی شود و آنها این حوزه را میدان‌داری کنند و بتوانند کارها را به درستی پیش ببرند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه برخی واگذاری بازار به تولیدکنندگان را به مثابه بی‌توجهی به مصرف‌کنندگان قلمداد می‌کنند، افزود: برخی وزارت کشاورزی را متهم می‌کنند که به تولیدکنندگان اهمیت می‌دهند و چندان به مصرف‌کنندگان اهمیت نمی‌دهند اما باید بگویم که بزرگترین حمایت از مصرف کنندگان همان حمایت از تولیدکنندگان است. باید تولیدی در کشور صورت بگیرد که بتوان از مصرف کنندگان حمایت کنیم.

وی در پایان گفت: باحمایت تولیدکنندگان باید از این گردنه عبور کنیم. شما می‌توانید در در گام دوم انقلاب نقش مهمی ایفا کنید از این‌رو این وظیفه خود می‌دانم که امور را هر سریع‌تر به بخش خصوصی واگذار کنم تا آنها در رشد فن آوری و تجاری سازی امور اقدام کنند.

همچنین در ادامه نشست اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: تلاش داریم که از توان شرکت‌های دانش بنیان در افزایش بهره‌وری تولید استفاده بگیریم.

وی با بیان اینکه مقوله امنیت غذایی در کشور حائز اهمیت است، افزود: در هفته جهاد کشاورزی مقوله امنیت غذایی در سرلوحه اقدامات وزارتخانه قرار گرفته است و برنامه‌های راهبردی را شروع کردیم. در این هفته ساداتی‌نژاد از روند توسعه فناورای در دام و طیور بهره بگیریم. همچنین نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد و به نظر می‌رسد با این اقدام روح تازه‌ای در حوزه تولید بخش کشاورزی دمیده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به نقش کشاورزی در توسعه اقتصاد کشور، خاطر نشان کرد: تلاش داریم که نقش بخش کشاورزی را در تولید ناخالص ملی توسعه بدهیم و سازوکارهای آن در حال تدوین اجرا است. برنامه ۷ توسعه در حال نگارش است و تلاش داریم که در این برنامه جایگاه شایسته‌تری برای نقش کشاورزی در نظر بگیریم.

در ادامه این نشست عبدالرضا خزاعی رئیس مجمع خبرگان کشاورزی گفت: من به عنوان تولیدکننده و کشاورز در این جمع سخن می‌گویم و می‌خواهم ذهن‌ها را متوجه این نکته مهم کنم که آیا می‌توان با تهدید کردن ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز آزاد تبدیل و از این مرحله گذر کنیم؟

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه با قیمت دستوری نمی‌توان بازار را کنترل کرد، افزود: قیمت شیر، گوشت، لبنیات به صورت دستوری تعیین شد اما می‌خواهم این پرسش را طرح کنم چرا وقتی نرخ مرغ کیلویی ۶۸ هزار تومان اعلام شد در بازار کیلویی ۴۰ هزار تومان عرضه شد این واکنش بازار نشان می‌دهد که بازار را نمی‌توان دستوری کنترل کرد و باید اجازه دهیم که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت‌ها باشند.

به گفته خزاعی؛ نمی‌توان نرخ گوشت قرمز را با تهدید پایین نگه داشت و برای عبور از این مرحله باید تجربه تولیدکنندگان بهره بگیریم.

رئیس مجمع خبرگان کشاورزی خاطر نشان کرد: امنیت غذایی زمانی در کشور محقق خواهد شد که بتوانیم از توان تولیدکنندگان در پیشبرد بازار استفاده کنیم.

کد خبر 453475

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =