پیش بینی بازار سرمایه ۱۴۰۰ و صنایع پیشرو/ دلار بالا می رود؟

تحلیلگر بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ روند صعودی خواهد داشت.

به گزارش صدای بورس، احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره روند بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ گفت: روند بازار سرمایه در ۱۴۰۰ افزایشی خواهد بود اما بصورت تدریجی.

اشتیاقی افزود: در حال حاضر با توجه به برجام و زمان‌بر بودن حل این مسئله و همچنین بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش نقدینگی، بازگشت دلار به زیر قیمت ۲۲ هزار تومان امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: با فرض اینکه قیمت دلار در ۲۲ هزار تومان باقی می‌ماند، پیش بینی فروش شرکتها، با نرخ دلاری بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است و با این نرخ، سودآوری بسیاری از شرکتها که کامودیتی و دلار محور هستند با افزایش نسبت به سال ۹۹ مواجه می شوند. بنابراینP/E  شرکتها روی محور ۵ قرار می‌گیرند و با توجه به این موضوع بازار می تواند در روند صعودی قرار گیرد.

اشتیاقی در ادامه تصریح کرد: اگر شاخص را در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد فرض کنیم، البته با در نظر گرفتن، نداشتن فشار عرضه، بازار می تواند تا انتهای سال ۱۴۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد پیش رود که با P/E ۷ می توان در تیر ماه وارد مجامع شد و سود حداقل ۱۵ درصدی نسبت به سهام داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرکت‌های EPS محور که EPS سال ۱۴۰۰ آنها نسبت به قیمت سهم حال حاضر روی P/E ۵ قرار گرفته باشند، ادامه داد:  این شرکت‌ها با داشتن این ویژگی می توانند سیر صعودی را سپری کنند. اکثر صنایع پتروشیمی و صنایع فلزی و معدنی و فولادی ها مشروط به اینکه دلار به زیر قیمت ۲۲ هزار تومان نرسد، می توانند پیشرو باشند.

وی ادامه داد: با توجه به معاملات زیر قیمت NAV صنایع بانکی، سود عملیاتی و دارایی های ارزشمند می توانند پیشرو باشند. صنعت سیمان و آزادی نرخ این صنعت و صنعت دارویی و غذایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی معاملات خود را انجام میدهند، باز هم می توانند جزء صنایع پیشرو باشند.

اشتیاقی درباره دامنه نوسان نامتقارن گفت: تا زمانی که اکثر سهم ها زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، دامنه نوسان نلامتقارن می تواند تاثیرگذار باشد و از هیجانات کاذب جلوگیری می‌کند. به محض رسیدن سهم ها به ارزش ذاتی خود و متعادل شدن بازار، بهتر است که دامنه به حالت عادی خود بازگردد.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 430901

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =