استقلال سازمان باید احیا شود/ صنایع پیش رو بازار کدامند؟

مهمترین موضوع احراز استقلال سازمان بورس و به اثبات رساندن استقلال شورای عالی بورس است که روسای قبل به همین دلیل از کار کناره گیری کردند و در غیر اینصورت بدلیل ناهماهنگی های اقتصادی و نگاه غیر منصفانه به سهامداران و حفظ نشدن منافع بلند مدت آنها، موضوعات کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطلب بالا گفت: بازار سرمایه تا انتهای سال بنابر متغیرهای تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی، با رشد شارپی پیش بینی نمی‌شود. وی بیان کرد: بودجه سال آینده نشان دهنده این است که نقدینگی بسمت بازار سرمایه می آید اما بدلیل حرکت های بیش واکنش نسبت به قیمت سهام، قسمت اعظم بازدهی، دیده شده و با رشد ملایم همراه خواهد بود.
آقا بزرگی با بیان تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه افزود: با فرض همگن بودن مجلس و دولت، تنش ها کمتر می‌شود و توافق نظر بیشتر خواهد بود، در نتیجه تبعات کمتری به بازار سرمایه وارد می شود.

صنایع پیش رو بازار

این کارشناس بازار سرمایه درباره صنایع پیش رو گفت: بدلیل بازنگری در رویه های پیشین مانند به روز کردن نرخ فروش متر مکعب گاز که به تازگی در لایحه بودجه سال آینده، از سیصد به ۱۴۰۰ تومان تغییر کرده است، دولت در دستور کار خود، دریافت سود از پیش تعیین شده از صنایع را دارد. صنایعی که با نرخ ارز و نرخ کامودیتی مانند پتروشیمی، پالایشی و فولاد و کانی سروکار دارند،  مشروط بر اینکه دولت به قصد کسب سود و یا پوشش کسر بودجه، خللی به این صنایع وارد نکند، این صنایع پیشرو هستند. صنایع پیشروی دیگر، دارویی ها، غذایی ها و صنایعی مانند بانکی ها و بیمه و لیزینگ هستند که با رشد فزاینده قیمت ارز و افزایش گردش مالی می توانند قدر مطلق سود بیشتری را کسب کنند.
آقابزرگی درباره روند گروه‌های فلزی و پتروشیمی ادامه داد: به روز رسانی قیمت انرژی، برق و گاز بطور مستقیم قیمت تمام شده این صنایع را در برمی گیرد و موجب کاهش حاشیه سود می شود. همچنین رویکرد مجدد به اعلام EPS شرکتها، تحول قابل توجهی در بازار سرمایه ایجاد می کند و به همان ترتیب که ماههای ابتدای سال بیش از اندازه و بی رویه به اتکا سایر اطلاعات بنیادی از جمله ارزش جایگزینی، ارزش روز دارایی و یا تصاحب سیت های مدیریتی، قیمت های سهام افزایش پیدا کرد و فاصله ارزش ذاتی با ارزش روز سهام بیش از قبل شد، با گوشزد کردن افشای eps، توجه بیشتری به تناسب p/e و  epsشرکت‌ها معطوف می شود.
نگاهی به روند پالایش و مثبت بودن این نماد در روزهای گذشته دیگر موضوعی بود که آقابزرگی به آن پرداخت و با اشاره به اینکه با توجه به روند مثبت چند روز گذشته، فرضیه تصنعی بودن حرکت پالایشی ها و یونیت های ای تی اف معامه شده یک ریسک را به اثبات می رساند، گفت: واکنش منفی دارندگان این سهم به ضررهای وارده، این نکته بیشتر نمود پیدا کرد که با اراده، قیمت های این سهم ها دچار نوسان می شوند و باعث تاثیرات منفی 100 درصدی در انتشار ETF‌های آینده می‌شود.

تاثیر احیای برجام بر بازار سرمایه

این فعال بازار سرمایه با اشاره به تاثیر احیای برجام بر بازار سرمایه گفت: با فرض خوش‌بینانه، گشایش اقتصادی حاصل می شود و تحولی بر صنایع و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای خطوط تولید است. رویکرد منفی آن با فرض بهبود روابط اقتصادی، با کاهش قیمت ارز، ارزش روز دارایی شرکتها که براساس دلار سنجیده می شد، با کاهش مواجه می شود. برآیند این دو نکته بستگی به حالتهای ممکن برای بهبود وضعیت ارتباط بین الملل و ورود ارز به داخل کشور دارد که فرض دوم و محتمل این است که یک سیاست دوگانه و بازی سیاسی است که به مرور زمان مسئولین متوجه می شوند که اتکایی نباید به این مسائل داشت.

انتظارات سهامداران از رئیس جدید

آقابزرگی درباره سیاست هایی که رئیس جدید سازمان بورس می تواند برای بهبود شرایط بکار گیرد، گفت: مهم ترین موضوع احراز استقلال سازمان بورس و به اثبات رساندن استقلال شورای عالی بورس است که روسای قبل به همین دلیل از کار کناره گیری کردند و در غیر اینصورت بدلیل ناهماهنگی های اقتصادی و نگاه غیر منصفانه به سهامداران و حفظ نشدن منافع بلند مدت آنها، موضوعات کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.

سازمان بورس نقش خود را تکمیل کرد

این کارشناس نقطه آغازین الزام انتشار EPS شرکتها که نقطه عطفی در سال ۹۹ است را پیام صریح سازمان بورس مبنی به بازگشت به مدار منطقی و توجیه‌پذیری ارزیابی قیمت سهام صنایع و شرکتها دانست و افزود: سازمان بورس نقش خود را تکمیل کرد و یادآوری کرد که نباید از ادبیات توجیه پذیری اقتصاد عدول کرد.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 427656

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =