دولت در اهداف تامین مالی خود موفق نخواهد شد/پیش‌بینی دولت واقعی نیست

پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از حجم فروش اوراق و سهام در مقیاس بازار سرمایه واقعی نیست و با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار و سابقه بد ورود دولت به بخش‌های مختلف، دولت نمی‌تواند در اهداف تامین مالی خود موفق شود. در سه ماهه‌ آتی شاخص افت چندانی نخواهد داشت و حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد پیش‌بینی می‌شود. به نظر صنایع غذایی، دارویی، بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها در یک سال آینده پیشران خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، احسان عسگری، معاون تامین مالی شرمت تامین سرمایه امید در مورد پیش بینی سه ماهه‌ پایانی سال جاری گفت: بازار از جنبه‌های مختلفی به متغیرها و رویدادهای پیش رو می‌نگرد. روی کار آمدن بایدن و توافق احتمالی او با جمهوری اسلامی  درباره‌ بازگشت امریکا به برجام اثراتی بر آزادسازی قیمت‌ها، قیمت دلار و میزان فروش و سوددهی شرکت‌ها خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی قیمت‌های جهانی را در بهترین قیمت کامودیتی‌ها و حتی در پیک قیمتی فرض می‌کنند که در حالت خوشبینانه ثابت خواهند ماند و در حالت بدبینانه روند آن نزولی می‌شود. به نظر می‌رسد بازار بدبینانه موضوعات را بررسی می‌کند و گشایش خاصی در سه ماه آتی نداریم.
وی به کسری بودجه‌ و پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از حجم فروش اوراق و سهام  اشاره کرد و با بیان اینکه این پیش‌بینی‌ها در مقیاس بازار واقعی نیست، گفت: با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار و سابقه بد ورود دولت به بخش‌های مختلف، دولت نمی‌تواند در اهداف تامین مالی خود موفق باشد.
عسگری درباره پیش بینی ماه های پایانی سال گفت: بازار در سه ماهه‌ آتی افت خاصی نخواهد داشت و شاخص کل عددی حدود یک میلیون و ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد را به خود خواهد دید اما سال آینده، وضعیت بورس به بازگشت امریکا به برجام، روند قیمتی دلار و افزایش درآمدهای نفتی بستگی خواهد داشت که در صورت احیای برجام وکاهش نرخ ارز بازار ابتدا واکنش منفی نشان خواهد داد  اما در بلند مدت به ثبات می‌رسد. به این نکته هم باید توجه داشت که بازارهای موازی کشش نقدینگی ندارند و شاید اصلی ترین رقیب بورس، سپرده بانکی باشد.
معاون تامین مالی تامین سرمایه امید پیرامون نقش انتخابات ۱۴۰۰ ایران  هم اظهار کرد: همیشه انتخابات در ایران محفلی برای دعوای سیاسی است که به ضرر مردم و کلیت جامعه بوده است. به نظر می‌رسد در انتخابات ۱۴۰۰ حجم تنش کمتری نسبت به گذشته داشته باشیم زیرا احتمالا اصلاح‌طلبان گزینه قوی ندارند و اصولگرایان با قاطعیت پیروز می‌شوند به این ترتیب نوسان زیادی در بازار نخواهیم داشت اما احتمالا در مقطع بسیار کوتاهی واکنش منفی را نسبت به آن می‌بینیم.
این فعال بازار سرمایه درباره صنایع پیشرو در سه ماه آتی هم بیان کرد: با توجه به اینکه دولت ارز ۴۲۰۰ را بسیار محدود دیده است، بنابراین انتظار می‌رود آزادسازی قیمت‌ها در صنایع غذایی و دارویی اتفاق بیفتد. به تبع آزادسازی قیمت‌ها طرح‌های توسعه خوبی اجرا خواهد شد و معتقدم شرکت‌هایی که کامودیتی‌محور هستند می‌توانند مورد توجه بازار باشند. در کنار این موضوع گروه بانک و بیمه هم عملکرد خوبی دارند و با حمایت‌های دولت و بانک‌مرکزی روند خوبی را نشان داده اند و در بازه یک ساله گزینه مناسبی می‌توانند باشند.
در نهایت وی به عنوان توصیه‌ به سهامداران گفت: بهترین استراتژی ورود غیر مستقیم به بازار و سهامداری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهامی و درآمد ثابت است. همچنین سهامدارانی که به صورت مستقیم فعالیت میکنند به بازار سرمایه به دید کوتاه مدت نگاه نکنند تا در بلند مدت بازدهی بهتری کسب کنند.

 امیر حسین موسوی

کد خبر 425237

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =