افق یکساله شاخص کل روشن است؟/ صنایع پیش رو بازار

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه گفت: بورس در ۱۴۰۰ با روندی متعادل به پیش می رود و با توجه به سیاست های موثر بر بازار، باید پرتفویی از سهام های مختلف داشت.

به گزارش صدای بورس، مهرزاد منتظری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردان آگاه درباره پیش بینی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال ۹۹ عدم قطعیت‌هایی وجود داشت که بدون حل باقی ماند و به سال ۱۴۰۰ منتقل شد که سر فصل اصلی آن مباحث سیاسی و بحث های مربوط به برجام و توافق با آمریکا بوده است.

وی افزود: اگر به مقایسه ۱۴۰۰ با سال ۹۹ بپردازیم، انتظار سال آرام‌تری می‌رود، رشد شدید شاخص در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ و ریزش شدیدتر در ۶ ماهه دوم و ورود سرمایه دراین سال، در ۱۴۰۰ به وقوع نمی‌پیوندد.

بر این اساس، افق یکساله شاخص می تواند روشن باشد اما نمی‌توان انتظار رشد شارپی مانند سال ۹۷، ۹۸ و ابتدای ۹۹، از بازار پیش رو داشت و سرمایه‌گذاران این بازار می توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نسبت به سود بانکی و نوسان‌های قیمتی دلار، نتیجه بهتری را دریافت کنند.

منتظری با اشاره به اینکه این دامنه نوسان نامتقارن باعث کم کردن بار روانی منفی بازار سرمایه شد، ادامه داد: با وجود دامنه نوسان نامتقارن، ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان انتقال سهام از اشخاص حقیقی به حقوقی انجام شد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت موظف به خرید سهم شرکت‌ها شدند.

وی اظهار کرد: تعیین این دامنه نوسان و دامنه ‌های اعمال شده بر بازار سرمایه باعث کنترل سرعت بازار می‌شود و جهت‌دهی نمی‌کنند که با از بین رفتن هیجانات و بازگشت آرامش به بازار، شورای عالی بورس این دامنه نوسان را به حالت عادی بازمیگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره صنایع پیشرو گفت: استراتژی که در ۶ماهه گذشته در بازار سهام جواب داده، این بوده که کف P/E خرید و در محدوده ۵ و ۶ سهامداری شود و همین استراتژی برای سال ۱۴۰۰ هم جوابگو خواهد بود. می توان بر سهم‌های صنایع مختلف متمرکز شد. ریسک اصلی بازار که مربوط به سیاست خارجی است و می تواند بر روی قیمت دلار تاثیرگذار باشد، همچنان وجود دارد، بنابراین باید پرتفویی داشت که از لحاظ تحلیلی کف P/E بازار را دارا باشد و سهم های دلاری هم شامل آن شود.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 430776

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =