پیش بینی بازار سرمایه ۱۴۰۰/ صنایع پیش رو بازار

مدیر عامل شرکت مشاور تامین سرمایه نوین گفت: در بازه سال ۷۰ تا ۹۹ رشد نقدینگی حدود ۲۷ درصد و نرخ رشد شاخص بورس بیش از ۴۰ درصد بوده در حالی که رشد قیمت سهام ۳۱ درصد بوده است.

به گزارش صدای بورس، علی خوش طینت؛ مدیرعامل شرکت مشاور تامین سرمایه نوین، درباره پیش بینی بازار سرمایه در سال ١۴٠٠ گفت: اگر به بررسی ۳۰ ساله روند حجم نقدینگی و شاخص بورس بپردازیم، متوجه می شویم که این دو متغیر رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با هم دارند. در سال ۹۸ و ۹۹ شاخص در مسیری حرکت کرد که رشد قیمت سهام با پارامتر بنیادی رشد نقدینگی سازگاری نداشت و قابل مقایسه با سالهای قبل نبود و این دو متغیر همگام با هم در حرکت بودند.

خوش طینت بیان کرد: به نظر می رسد که در مقایسه با دوره های قبل، سیکل قیمتی سهم در سال ۹۸ و ۹۹ با انتظارات تورمی شدید همراه بود و تحقق این انتظار تورمی منجر به افزایش حبابی شاخص سهم شد. بعد از ریزش های ماههای اخیر و بیش از حد ارزشمند شدن سهم‌ها، در سال جاری پتانسیل رشد، در شاخص بورس وجود نخواهد داشت. 
وی تصریح کرد: برای کم شدن فاصله ای که در سال ٩٨ و ٩٩ ایجاد شده زمان زیادی  برای همراه شدن متغیرها نیاز است. بنابراین در نیمه نخست سال ١۴٠٠ انتظار می رود، کماکان جو رکودی بر بازار سرمایه حاکم باشد و رشدها مقطعی و کوتاه مدت باشد.
مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه صنایعی که ارزش‌های بنیادی قوی دارند، می‌توانند جذاب‌تر باشند و رشدشان از متوسط بازار بیشتر باشد، گفت: صنایعی صادرات محور مانند گروه پتروشیمی، پالایشی و  فولادی ها و در کنار اینها صنعت بانکی هم می تواند از جذابیت بنیادی نسبی برخوردار باشد که در سایه تحلیل‌های سیاسی و اقتصاد کلان و انتظارات تورمی سال آینده باید بررسی شوند.در واقع اگر در سال آینده اتفاق خاصی از نظر اقتصادی و سیاسی رخ ندهد، این صنایع می توانند پیشرو باشند.
خوش طینت درباره دامنه نوسان نامتقارن و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: دامنه نوسان به شکل فعلی نمی‌تواند به بهبود بازار کمک کند و کارایی را از بازار سلب می کند.
وی ادامه داد: اگر این دامنه به صورت پویا تعیین شود، یعنی هوشمند باشد و بسته به شرایط و موقعیت حاکم بر بازار تغییر کند، اثر بخشی و کارایی بیشتری می تواند داشته باشد.
خوش طینت اظهار کرد: تعیین دامنه نوسان و تاثیر آن بر شرکتهای کوچک با شرکتهای بزرگ متفاوت است و باید برای هر مقطعی یک دامنه نوسان در نظر گرفت که می تواند متغیر باشد و نمی توان یک فرمول و یک ضابطه کلی را برای کل بازار در نظر گرفت.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 430768

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =