۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
بازار را فرسایشی نکنید

هر اقدامی که منجر شود بازار از حالت طبیعی خود خارج شود در بلندمدت محکوم به شکست است.

به گزارش صدای بورس،  به صورت مقطعی نیز صرفا در کوتاه‌مدت موثر خواهد بود. بازار سمت و سوی خود را دارد و با دستورالعمل‌های مختلف یا ایجاد موانع نمی‌توان بازار را تحت کنترل گرفت. مکانیسم عرضه و تقاضای بازار متفاوت است و بازار ارزشگذاری که بر اساس متغیرهای مختلف تعیین می‌کنند از یاد برده ، قواعد و مقررات و دستورالعمل‌های مقطعی را نمی‌پذیرد. بازار باید به خودی خود به تعادل برسد و این تعادل به قیمت و نحوه ارزشگذاری دارایی‌ها وابسته است. هر متغیر که منافع آتی دارایی و ارزندگی را تغییر دهد ملاک عمل بازار است و مکانیسم‌های معاملاتی نمی‌تواند بر بازار موثر باشد.
در حال حاضر مکانیسم‌های معاملاتی را بدون توجه به محتوای متغیرها تغییر می‌دهند و متغیرهای اثرگذار فعلی متغیرهایی وابسته به آینده سیاسی و اقتصادی و شرایط تحریم کشور هستند. امروزه با توجه موضع‌گیری‌هایی که به وجود آمده، خوش‌بینی‌هایی که نسبت به آینده وجود داشت، کاهش یافته است. مقررات و مکانیسم‌های صرف معاملاتی منجر به تغییر جهت معاملات نخواهد شد، شاید در یک مقطع کوتاه‌مدت بتواند اثرگذار باشد اما در بلندمدت بازار مسیر خود را طی می‌کند و عوامل اثرگذار را در تصمیم‌گیری خود لحاظ می‌کند. به نظرم نقدشوندگی یکی از مزیت‌های بزرگ بازار سهام نسبت به سایر بازارهاست و باید تلاش شود تا نقدشوندگی بازار هرگز تحت‌الشعاع قرار نگیرد و در کنار آن به تعادل رسیدن هر چه سریع‌تر قیمت‌ها نیز حائز اهمیت است.
در صورتی که روند به تعادل رسیدن بازار به لحاظ ایجاد محدودیت‌های جدید دامنه نوسان، فرسایشی شود، ‌منجر به کاهش مزیت نقدشوندگی خواهد شد که سرمایه‌گذاران را فرسوده می‌کند و در نهایت منجر به فراری شدن سرمایه‌گذاران از بازار می‌شود. بنابراین هر چه اجازه دهیم بازار سرمایه روال طبیعی و عادی خودش را با استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا و به تعادل رسیدن قیمت‌ها طی کند به نفع بازار و سرمایه‌گذاران است. شاخص‌سازی مصنوعی و جلوگیری از رفتار طبیعی افراد منجر به کاهش کارکردهای بازار می‌شود و بازار سرمایه به بازاری بدون کارکرد مناسب در اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد.
به عقیده من تغییر دامنه نوسان نمی‌تواند در بازگشت اعتماد سهامداران خرد موثر باشد برای اینکه مهمترین عملکرد بازار سرمایه ایجاد بسترهای لازم برای انجام معاملات بر اساس اصول اساسی بازار است. درنهایت مقررات محدوده‌ای همچون دامنه نوسان بزرگترین مشکل بازار سرمایه است که منجر به رفتار توده‌وار شده و به جریان صف‌نشینی و رفتارهای هیجانی دامن می‌زند. همچنین ابزارهای مستقیم فراوانی در بازار وجود دارد که می‌تواند در جهت کاهش ریسک عمل کند اما بهتر است در شرایط فعلی اجازه دهیم بازار سرمایه و تمامی بازارها به صورت خودتنظیم به تعادل برگردند و بهتر است هرچه محدودیت‌های دامنه قیمتی در بازار وجود دارد، برداشته شود.

حمید میرمعینی،  کارشناس ارشد بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۰

کد خبر 428867

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =