پیش‌بینی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

کارشناس بازار سرمایه معتقد است در سال آینده وضعیت و روند بازار سرمایه به دلیل ابهام در فضای اقتصادی کشور و اقتصاد بین الملل با نااطمینانی همراه است و به همین دلیل اظهار نظر در این مورد را سخت کرده است. اما می‌توان گفت که در سال آینده بازارهای موازی طلا، سکه و خودرو غیر جذاب هستند و بازار سرمایه و کریپتوکارنسی‌ها ظرفیت رشد را خواهند داشت.

به گزارش صدای بورس، مهدی سوری؛ کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال آینده فضای بازارهای جهانی و بازار سرمایه ایران با ابهامات بسیار زیادی همراه است و به صورت قطعی نمی‌توان درباره وضعیت آن اظهار نظر کرد. اما به واسطه پایین آمدن قیمت سهم ها و بالا رفتن سودآوریشان و به واسطه روشن شدن فضای بین المللی به لحاظ بنیادی بازار سرمایه ظرفیت رشد را دارد.

سوری افزود: به دلیل بی اعتمادی مردم  به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی مسئولین، ابهامات را در فضای اقتصادی کشور افزوده است و همچنین فضای مبهم اقتصاد کشور و جهان، نبود قطعیت درباره پیش بینی بازار را تقویت می‌کند. اما اگر مسئولان با تصمیمات موثر و  واقعی تعهد خود را نشان بدهند بازار سرمایه ظرفیت رشد را در سال آینده خواهد داشت.

سوری در بخش دیگری از گفته‌هایش درباره وضعیت دامنه نوسان در سال ۱۴۰۰ گفت: دامنه نوسان از اساس با بازارهای استاندارد جهانی در تضاد است و در بازار ما این دستورالعمل پیاده سازی می‌شود؛ اما باید توجه کرد که با وجود فضای بی اعتمادی هر گونه تغییر اگر در کنارش تصمیمات مثبت و نقشه راه نباشد می‌تواند ریسک نبود قوانین و مقررات را در بازار سرمایه تشدید کند، به همین خاطر در بلند مدت دامنه نوسان باید به سمت باز شدن و حذف پیش رود اما در کوتاه مدت باید به صورت کارشناسی، گام به گام وسنجیده در بازار آن را تغییر دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال تاثیر تورم بر بازار سرمایه، افزود رشد و افت بازار سرمایه تابعی از  رشد ارزش شرکت‌ها است. زمانی افزایش ارزش شرکت ها به واسطه کاهش ارزش پول ملی است و زمانی که تورم باعث گرانی همه چیز می‌شود، بازار نیز سود تورمی را تجربه می‌کند.اما در جنبه ای دیگر، افزایش ارزش شرکت‌ها می‌تواند در اثر افزایش بهره‌وری و بهبود عملیات شرکت‌ها باشد که به سرمایه‌گذاران سود واقعی می‌دهد یعنی  اگر در اقتصاد کشور چالش‌های تورمی داشته باشیم همه چیز گران می‌شود از جمله سهام که سود به دست آمده برای سرمایه‌گذاران مطلوب نیست اما اگر افزایش بهره وری و تولید در سال آینده داشت باشیم شرکت ها می‌توانند رشد بیشتر از تورم را به خود ببینند.

سوری درباره ورود نقدینگی در بازارهای موازی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: کلیه بازارهای سرمایه گذار در حال حاضر با نوعی رکود و نبود اطمینان همراه هستند و بخش زیادی از مردم تمایل پیدا کرده‌اند که پول هایشان را  از کشور خارج و در بازارهای جهانی و کریپتوکارنسی‌ سرمایه‌گذاری کنند. اما اگر تصمیمی گرفته شود که یک صندوق ریالی برای خرید رمز ارزها تشکیل شود این صندوق می‌تواند با پشتوانه رمز ارزها به ساماندهی این بازار و خارج نشدن پول مردم از کشور کمک کند و فضاهای مبهم و احتمال کلاهبرداری را کاهش دهد.

 سوری دراین باره تشریح کرد: در بازار سرمایه گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری در سال آینده وجود دارد. پیش بینی من بر این است در بازار املاک رکود همچنان ادامه داشته باشد اما به واسطه آنکه فروشندگانی که نیاز به نقدینگی دارند حاضر باشند با قیمت پایین تر دارایی‌های خود را به فروش برسانند قیمت در این بازار پایین بیاید. اما بازار دلار، سکه و خوردرو بسیار غیر جذاب هستند. با توجه به ابهامات فضاهای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ گسترش کسب و کار را بیشتر از سرمایه‌گذاری در بازارها پیشنهاد می‌کنم.

راحیل فراهانی

کد خبر 430394

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =