نسخه بی‌اثر

براساس مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از ۲۵ بهمن تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بورس تهران بصورت نامتقارن به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد و در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مثبت ۱۰ و منفی ۴درصد تغییر یافته است، با وجود این تغییر روز شنبه شاهد بازاری سبزپوش بودیم، اما در روزهای بعد بازار دیگر روی‌خوش به این تصمیم نشان نداد.

به گزارش صدای بورس اما به عقیده برخی کارشناسان، این تصمیم منجر به احیای اعتماد تضعیف‌شده سرمایه‌گذاران نمی‌شود. در واقع، نامتقارن کردن دامنه نوسان قیمت سهام باعث نامتقارن شدن نقدشوندگی در بالاترین و پایین‌ترین محدوده دامنه نوسانات قیمتی می‌شود. در همین راستا به بررسی ابعاد مثبت و منفی این تصمیم از دید کارشناسان و فعالان
بازار سرمایه پرداختیم.

هموارسازی مسیر با حذف دامنه نوسان
میثم ابوالقاسمی، مدیر اوراق بهادار کارگزاری سهم آشنا درباره تبعات تغییرات دامنه نوسان بر بازار سرمایه، گفت: به‌صورت کلی تغییرات را مثبت تلقی نمی‌کنم. در هفته‌های اخیر دو تصمیم تاثیرگذار گرفته شد؛ تغییر ضریب ارزش تضمین دارایی‌های مشتریان که از ۴۵درصد به ۶۰درصد افزایش پیدا خواهد کرد و تغییر دامنه نوسان. هر تغییری تا مدتی چالش‌ها و سردرگمی‌هایی را بر بازار القا می‌کند.
وی ادامه داد: گاهی در کوتاه‌مدت و به یک باره تغییراتی در بازار ایجاد می‌شود که برای سهامداران خوشایند نیست. همین تغییرات درصدی که در دامنه نوسان شکل گرفت، موجب شد تا در روزهای اول بسیاری از سهامداران تصمیم اشتباه بگیرند و گاهی اوقات که سهام به‌صورت هیجانی دچار ریزش می‌شد و در صف اقدام به فروش می‌کردند، در صورتی که آن قیمت صف فروش دو روز کاری بعد بود. قطعا ناهمانگی‌ها و بحث‌های صف فروش تا زمانی که بازار با شرایط جدید منطبق شود، اتفاق می‌افتد.
ابوالقاسمی با بیان اینکه وقتی تصمیمی در خصوص بیشتر شدن دامنه نوسان سمت مثبت از سمت منفی گرفته می‌شود، باید از قبل برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شود، عنوان کرد: این موضوع کاملا مشخص است که وقتی سمت منفی کاهش پیدا می‌کند به‌راحتی فروشنده‌ها (طرف عرضه‌کننده) وارد صف فروش می‌شوند، وقتی این تصمیم گرفته می‌شود قطعا باید بازارگردان‌ها، سهامداران عمده، صندوق‌های توسعه بازار برنامه دقیقی برای سهام داشته باشند نه اینکه دامنه را تغییر دهند و بعد بازار مجدد بخواهد راه خود را پیدا کند.
مدیر اوراق بهادار کارگزاری سهم آشنا افزود: به‌صورت کلی مخالف دامنه نوسان هستم و اگر شرایط حذف دامنه نوسان فراهم شود بازار به‌راحتی توانایی هموار کردن راه و مسیر خود را پیدا می‌کند. همچنین خریدوفروش‌های هیجانی را هم با سختگیری و قوانین محکم‌تر برای بازارگردان‌ها می‌توان مدیریت و کنترل کرد.
وی درباره خروج پول‌هایی که در حال حاضر از بازار صورت می‌گیرد، گفت: این مسئله تبعات بلندمدت و میان‌مدتی روی بازار خواهد داشت. هم افت و هم رشد قیمت‌ها تابعی از عرضه و تقاضاست و هنگامی که تقاضایی در بازار وجود نداشته باشد، با وجود ارزندگی سهام شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود و حتما باید برنامه‌ای برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه داشته باشیم و با انتشار ابزارهای مشتقه مانند اختیارها و قراردادهای آتی که می‌توان روی سهام منتشر کرد، می‌شود به بازار سو و جهت داد.

تشدید بی‌اعتمادی سهامداران
محسن کرکه آبادی، مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری نو اندیشان بازار سرمایه نیز گفت: در تمامی بازارهای مالی دنیا مهمترین اصل برای تبدیل شدن به بازاری کارا و واقعی، شفافیت و نبود محدودیت در آنهاست. متاسفانه در این روزها هر تصمیمی که برای بازار سرمایه کشور اتخاذ می‌شود این اصل را نقض می‌کند و باعث می‌شود که شفافیت در بازار سرمایه هر روز کم‌رنگ‌تر شود و بازاری تصنعی را به وجود آورد. وی در خصوص تبعات این تصمیم‌ها گفت: در وهله اول باعث عدم اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. نامتقارن کردن دامنه نوسانات که این روزها شاهد آن هستیم با اینکه در جهت حمایت از بازار سرمایه اتخاذ شده است اما به همان صورت باعث نامتقارن شدن نقدشوندگی در بالاترین و پایین‌ترین محدوده دامنه نوسانات شده است، طوری که در قیمت‌های مجاز بالای روز که برای سهم‌ها مثبت ۶ درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل است، عرضه بسیار شدت می‌گیرد و در پایین‌ترین قیمت مجاز که منفی ۲ درصد است، تقاضا بسیار محسوس برای آن سهم کاهش می‌یابد.
کرکه آبادی نقدشوندگی را یکی از مهمترین اصل‌های سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد که در صورت کاهش آن به راحتی می‌توانیم خروج پول از آن بازار را شاهد باشیم. در نهایت هر تصمیم بدون تاملی که عواقب آن اندیشیده نشود، نه تنها باعث حمایت و بهتر شدن آن بازار نمی‌شود بلکه عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاران را افزایش داده و به تصنعی شدن کمک بیشتری می‌کند.

تزریق مسکن موقت به بازار
محمد مهدی بحرالعلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با اشاره به تجربه‌های گذشته تغییر دامنه نوسان گفت: این دومین تجربه تحدید دامنه نوسان است.‌ در زمان شهادت سردار سلیمانی نیز این تصمیم گرفته شد که نتیجه‌اش رضایت‌بخش بود و علاوه بر اینکه جهت منفی بازار تا حدی بسته شده بود، هم‌زمان شاهد حمایت همه جانبه حقوقی‌ها و سازمان از بازار بودیم که منجر به برگشت
 بازار سرمایه شد.
وی افزود: در حال حاضر عدم قطعیت‌هایی که پیرامون بازار وجود دارد، موجب می‌شود تا سمت تقاضا کم‌رنگ‌تر باشد. دامنه نوسان منفی به ۲درصد رسیده و افرادی که در سود باشند حاضر به پذیرش ۲درصد زیان شده و اقدام به فروش سهم خود می‌کنند و دلیل صف فروش‌ها و اثربخشی محدودتر که دامنه نوسان نامتقارن می‌تواند داشته باشد ناشی از عدم قطعیت‌های پیرامون بازار است.
بحرالعلوم با اشاره به تصویب بودجه ادامه داد: ریسک‌های بسیاری مانع از روند منطقی بازار شده است. با تصویب بودجه یکی از بزرگترین ریسک‌های بازار برداشته شد و تا انتهای سال با تعیین تکلیف موضوع برجام، نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و بازار به شرایط منطقی خود باز خواهد گشت.مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن معتقد است: در شرایط فعلی که سهم‌ها به ارزندگی رسیده‌اند، به نظر تغییر دامنه نوسان نامتقارن فعلی تصمیم درست و به جایی بود و با تعیین تکلیف دیگر ریسک‌ها بازار ‌روند منطقی‌تری به خود می‌گیرد و در کل بهتر است گام بعدی افزایش ماهانه نیم یا یک درصدی دامنه نوسان از هر دو جهت باشد، تا زمانی که دامنه نوسان به طور کل حذف شود.
وی در حال حاضر مهمترین پارامتر موثر بر بازار سرمایه را نرخ ارز و نرخ بهره دانست و ادامه داد: نرخ ارز بر اساس سیاست‌های خارجی و تعیین تکلیف برجام تعیین می‌شود اما در شرایط فعلی که بازار به ارزندگی خوبی رسیده است، مهم است جریان نقدینگی مجددا به سمت بازار سرمایه هدایت شود، امروزه بخش زیادی از پول بازار سرمایه به سمت رمزارزها سوق پیدا کرده است در حالی که بازار مولد اقتصادی کشور، بازار سرمایه است و به نظر اگر سیاست‌گذار حوزه پولی نرخ بهره را در حد ۲ الی ۳ درصد کاهش دهد،‌ جریان پولی مجددا به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند.

فاطمه مشایخی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۰

کد خبر 428898

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =