پیش بینی بازار سرمایه هفته آینده/ بورس ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر در زمینه نرخ بهره و جذب نقدینگی گشایشی حاصل شود، بازار می تواند شاهد بهبود باشد.

به گزارش صدای بورس، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس تا پایان سال و ابتدای سال ١۴٠٠ گفت: در حال حاضر شرایط بازار متعادل تر از روزهای اول ماه است، هر چند که بازار با فشار کمبود نقدینگی مواجه است اما این در حالیست که در اسفند ماه، فعالین حقیقی و حقوقی، منابع کمتری دارند. 
 دارابی بیان کرد: اگر به ۲۵ بهمن ماه و تصویب دامنه نوسان نامتقارن بازگردیم، با گذشت زمان نتایج تصمیمات شورای عالی بورس و مصوبات اخیر را خواهیم دید.
وی افزود: در روزهای اخیر بازار افت شدیدی داشت که با مثبت شدن در روزهای گذشته، کاهش‌های اول ماه اسفند را جبران کرد.

دارابی اظهار کرد: با وجود کمبود نقدینگی، مصوبه های خوبی در مورد صندوق‌های با درآمد ثابت داده شده و از طریق این صندوق‌ها، نقدینگی در حال تقویت است.
وی گفت: بحث اساسی دیگر نرخ بهره و جذب نقدینگی بسمت بازار اوراق و نظام بانکی است که البته ٢دهم درصد نرخ بهره بانکی کاهش داشته و به ١٩/٧١ رسیده است. اگر در این زمینه گشایشی شود، کمبود نقدینگی تا حد زیادی قابل حل است و با مرتفع شدن مسائل بودجه و فروش اوراق‌های دولتی، بازار می‌تواند شاهد بهبود سطح نقدینگی باشد.
 دارابی افزود: با شروع شدن مجامع، می توانیم امیدوار باشیم در فصل مجامع با شرایط بهتری روبرو باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار به ابزاری مانند دامنه نوسان نامتقارن نیاز داشت، گفت: این دامنه نوسان به کمک بازار آمده و باعث بهبود شرایط شد. در حال حاضر باید زمان سپری شود و تا تاثیر دامنه دیده شود.

دارابی تصریح کرد: با توجه به مثبت بودن بازار و جبران روزهای منفی، کارکرد دامنه نامتقارن دیده شد که برای بهبود شرایط، مسیر درستی بود. اما نمی‌توان مواردی مانند کمبود نقدینگی، بویژه در مورد مسائل کلان اقتصادی مانند نرخ بهره که با انباشت نقدینگی در نظام بانکی همراه است و باعث افزایش تورم در آینده می‌شود را فراموش کرد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی بنظر می‌رسد وضعیت بازار در حال بهبود است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تأثیر تورم بر بازار سهام گفت: در حالیکه تورم باعث افزایش دارایی سهامداران می شود اما در کلیت برای اقتصاد ایران بسیار خطرناک است. با نرخ بهره بالا، نقدینگی تقریبا ماهی ٨۵ هزار میلیارد تومان یا روزی ٣ هزار میلیارد تومان، پول به اقتصاد تزریق می شود که فشار زیادی بسمت عمومی قیمت‌ها و خانوارها وارد می کند. نرخ بهره باید کاهش یابد تا انباشت نقدینگی کاهش پیدا کند، در نظام بانکی پول بسمت تولید برود و با افزایش تولید قیمت ها رفته رفته تغییر می کند.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 430058

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =