تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه/ صنایع پیشرو در سال ۱۴۰۰

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار گفت: تاثیرات سیاسی بر نزول اقتصادی و تورم ناشی از آن، باعث می‌شود تا بی صبرانه منتظر روند انتخابات ریاست جمهوری باشیم و در این راستا توافق های انجام نشده نیز می تواند تاثیر آن را بیشتر کند.

به گزارش صدای بورس، حمید مرتضی کوشکی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار، درباره پیش بینی بازار سرمایه در ۱۴۰۰ گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی کشور رنگ و بوی سیاسی گرفته است، باعث تغییر همه مفروضات خواهد شد.  

کوشکی افزود: در پیش بینی فقط می توان چراغ راه را به سرمایه‌گذاران نشان داد و دو سناریو می‌توان در این مسیر ارائه داد. در سناریوی اول باید به داده ها و منطق اقتصادی رجوع کرد که نشان از شرایط بد اقتصادی و رفتن نقدینگی به مرز ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اثرات آن بر تورم دارد. این داده‌های اقتصادی خبر از رفتن بسمت توافق می‌دهند و در غیر اینصورت بحث‌هایی مانند رکود محض اقتصاد، کاهش درآمدهای مالی دولت، کاهش درآمدهای نفتی دولت، بی‌اعتباری دولت و بالارفتن ریسک مالی در انتشار اوراق، گویای رفتن اقتصاد به سمت نزول هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه انتخابات تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارد، ادامه داد: نگاه بازار سرمایه بسمت انتخابات ریاست جمهوری است و اگر رنگ و بوی تعامل با جهان در مناظرات باشد، اثر زیادی بر نرخ ارز دارد و نرخ ارز را تا محدوده ۲۰ هزار تومان می‌رساند، اما به هیچ عنوان به این معنی نیست که نرخ ارز در این محدوده باقی بماند و واقعیت اقتصادی ما از این نرخ حمایت کند، بلکه حتی تا نرخ ۳۰ هزار تومان گاهی قابل تغییر خواهد بود.

فروش اوراق بدهی

کوشکی بیان کرد: از نظر تئوری‌های مالی، بدهی می‌تواند امتیاز محسوب شود. همانطور که رئیس بانک مرکزی به فروش اوراق بدهی اشاره کرد و گفت اگر این کار انجام نمی‌شد، رشد نقدینگی و تاثیر آن بر تورم بیشتر می‌شد. رشد اوراق بدهی تا حدی مطلوب است، اگر وزن زیادی از بودجه دولت را بگیرد، ریسک مالی را افزایش می‌دهد.  

وی اعلام کرد: یکی از دلایل عملیات بازار باز، کمک صرف به اقتصاد کشور نبود بلکه در عملیات بازار باز، با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده بود، هرگونه برداشت از بانک مرکزی مستلزم داشتن اوراق دولتی است، بانکها را مجبور کرد که اوراق خریداری کنند، در غیر اینصورت نمی توانستند از بانک مرکزی برداشت کنند، بدلیل اینکه بانک مرکزی، این اوراق را بعنوان دارایی تضمینی قبول کرد.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 431051

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =