تاثیر نفت ۴۰ دلاری بودجه بر بورس/ تحلیل گران بورسی چه توصیه می‌کنند؟

به نظر می‌رسد در بودجه توجه بیشتری به نفت شده است و این موضوع نگرانی سرمایه‌گذاران بورسی را تشدید کرده است.

به گزارش صدای بورس، روحانی فروش سهام و اوراق مشارکت را از جمله راه‌های تأمین بودجه دانست.جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارسال شد. رئیس جمهور از نمایندگان در خواست کرد در زمان مقرر این بودجه را بررسی و تصویب کنند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند درآمد  ۹۵ هزار میلیارد تومانی برای فروش سهام در سال آینده در لایحه بودجه پیش بینی شده، محقق نخواهد شد. این گروه معتقند همچنان که بعید است ۱۰۰ عرضه اولیه تا پایان سال اجرایی شود، این میزان درآمد نیز از بازار سرمایه نصیب نخواهد شد.

حسین اسدی نیا، سرکارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ آمده است ۲۰۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده از محل پیش‌فروش نفت یا همان اوراق سلف نفتی تامین خواهد شد همچنین در بودجه صادرات بیش از ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات پیش بینی شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد بودجه سال ۱۴۰۰ که در مجلس ارائه شد رنگ و بوی نفتی دارد. این بودجه چه از لحاظ فروش نفت و چه از نظر  فروش اوراق نفتی در داخل نسبت به اتفاقیکه در سال ۱۳۹۹ افتاده، پر رنگ تر است 

بیشتر بخوانید:
خلاصه بودجه سال ۱۴۰۰در ۱۴ خط
لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تاثیرات آن بر بورس/ سهامداران بخوانند
ETFها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه شرایطی برای واگذاری دارند؟

اسدی نیا بیان کرد: در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ وزنه توجه به نفت نسبت به بازار سرمایه بسیار سنگین است. بازار سرمایه نگران است که  اتکا بودجه ۱۴۰۰ به نفت چه به صورت فیزیکال چه به صورت اوراق باعث کمرنگ شدن نقش بازار سرمایه در تامین بودجه دولت شود.به نظر این نگرانی به حق و قابل تامل است، اگر چه مجلس و دولت اختلافات زیادی دارند اما توافق این دو از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا  پیش بینی ۹۵ هزار میلیارد تومان برای فروش سهام در سال آینده در بودجه محقق می‌شود بیان کرد: دولت روحانی نیمه سال ۱۴۰۰ به پایان کار خود می‌رسد، نکته مهم این است که دولت جدید چه رویکردی به بازار سرمایه خواهد داشت. به نظر می‌رسد صاحبان پول برای حضور در بازار سرمایه منتظر عملکرد و تصمیمات دولت جدید خواهند بود.

وی در آخر به صاحبان سرمایه پیشنهاد کرد در شرایط فعلی در بورس به سراغ سهم های بنیادی و با دید بلند مدت بروند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 422962

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه/ صنایع پیشرو در سال ۱۴۰۰

    تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه/ صنایع پیشرو در سال ۱۴۰۰

    مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار گفت: تاثیرات سیاسی بر نزول اقتصادی و تورم ناشی از آن، باعث می‌شود تا بی صبرانه منتظر روند انتخابات ریاست جمهوری باشیم و در این راستا توافق های انجام نشده نیز می تواند تاثیر آن را بیشتر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =