لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تاثیرات آن بر بورس/ سهامداران بخوانند

دولت تصور می‌کند سال آینده حجم معاملات سهام در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

به گزارش صدای بورس، دیروز ۱۲ آذر ۹۹  جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارسال شد. در این لایحه رقم درآمد عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است و نسبت به سال گذشته رقمی افزایشی است.

در این لایحه در نظر گفته شده است، سقف منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به قانون بودجه ۹۹ به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این پیش بینی با توجه به کرونا و مشکلات به نظر نمی‌رسد محقق شود.

همچنین موضوع بازار سرمایه به عنوان یکی از منابع تامین درآمد دولت برای بودجه در نظر گرفته شده است. از نظر بسیاری از کارشناسان، درآمد در نظر گرفته شده خوشبینانه است و باید در آن تجدید نظر شود.

رئیس جمهور روی رونق بورس حساب باز کرده است
رئیس جمهور  فروش سهام و اوراق مشارکت را از جمله راه‌های تأمین بودجه دانست و در این لایحه حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان برای فروش سهام در سال آینده پیش بینی شده است و ۲۰۵ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده از محل پیش‌فروش نفت یا همان اوراق سلف نفتی تامین خواهد بود.

پیش بینی ۶ برابری برای مالیات نقل و انتقال سهام 
میثم بوالقاسمی مدیر معاملات سهم آشنا در ارتباط با جزئیات  لایحه بودجه  به صدای بورس گفت: پیش بینی درآمد مالیات نقل‌وانتقال سهام در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برابر با ۶.۲ برابر سال قبل در نظر گرفته شده است.

وی افزود:در بودجه سال جاری رقم مالیات نقل‌وانتقال سهام ۲ هزار و۲۸۷ میلیارد تومان تعیین‌شده است، حال این عدد در سال آینده با ۱۱ هزار و ۸۷۷ میلیارد تومان افزایش به رقم ۱۴ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر معاملات سهم آشنا افزود: بر این اساس چنانچه لایحه پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، درآمد دولت از نقل‌وانتقال سهام در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری ۶.۲ برابر خواهد شد. به نظر می‌رسد با این افزایش رقم، دولت تصور می‌کند سال آینده حجم معاملات سهام در بورس افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:
خلاصه بودجه سال ۱۴۰۰در ۱۴ خط
کسی از یارانه بگیران در سال ۱۴۰۰ حذف نمی‌شود/ افزایش دو برابری حقوق سربازان وظیفه
ETFها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه شرایطی برای واگذاری دارند؟


وی تصریح کرد: با فرض اینکه معاملات روزانه بورس در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان در روز  و تعداد روزهای کاری نیز ۲۵۰ روز است، میتوان امیدوار بود تا مالیات از بورس  ۱۸.۷۵ هزار میلیارد تومان را محقق سازد.  این را نیز باید خاطر نشان کرد که سال جاری درآمد محقق شده از محل مالیات نقل و انتقال سهام از لایحه بودجه جلوتر بوده و تا پایان سال نیز این درآمد برقرار است.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 422952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =