پیش بینی بازار تا پایان سال و ۱۴۰۰/ مهمترین راهکار برای برقراری تعادل در بازارسرمایه

آقا بزرگی درباره صنایع پیشرو گفت: در حال حاضر بعضی از صنایع که وزن خوبی روی شاخص دارند مانند فولاد، پتروشیمی، پالایشی، معدنی و کانی اصلاح خوبی داشته‌اند و در نقطه خوبی قرار دارند.

به گزارش صدای بورس، فردین آقا بزرگی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره روند بازار در روزهای پایانی سال و همچنین بازار سرمایه در سال ١۴٠٠ گفت: همه مولفه های تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی اعم از بحث های بنیادی و تحلیل های تکنیکی، مبنی بر این موضوع است که قسمت اعظم سهم ها و صنایع و شرکتهایی که پر وزن و تاثیرگذار بودند، اثرات کاهشی قیمت را تجربه کردند و به ارزندگی خود رسیده‌اند و به راحتی می‌توان، سرمایه‌گذاری به صورت پلکانی را به سهامداران پیشنهاد کرد. 

وی افزود: تمایل نداشتن بازارسازها و یا محدودیت‌هایی مانند حجم مبنا، دامنه نامتقارن، تلفیق و ترکیب شرکتهایی که با کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند در مقایسه با شرکت‌هایی که کماکان overvalue هستند، بعنوان یک عامل مخرب در بازار باعث شده بعضی از شرکتها اصلاح قیمت نداشته باشند. با توجه به سودهای ۹ ماهه و ۱۲ ماهه، سهم تمام این شرکتها ارزنده است.

آقابزرگی ادامه داد: بدلیل نداشتن پایداری در زیر ساختارهای معاملاتی و دامنه نامتقارن، اعتماد از  بازار سرمایه رخت بر بسته و خدشه بزرگی بر بازار سرمایه وارد شده است. با اعمال چنین محدودیت‌هایی، تقاضا در این بازار محدود شد. این در حالتی است که هیچ مسئله‌ای برای عرضه وجود ندارد و بزرگترین مسئله، نبود تقاضا و نقدینگی برای خرید است. 

وی تصریح کرد: برای گذر از این مرحله زمان لازم است و با توجه به اینکه در روزهای انتهای سال ۹۹ هستیم، بعید است که تغییر روندی صورت پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بدلیل بحث پیش بینی نرخ ارز و کسری بودجه و تورمی که در سال ۱۴۰۰ انتظار می‌رود، بازار سرمایه در ابتدای سال آینده و قبل از انتخابات طراوت و نشاط مجددی خواهد داشت و نقطه تغییر روند، بعد از انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. بدلیل کثرت فعالان بازار، همه جناح‌های سیاسی، به نوعی تبلیغات برای بازار سرمایه را شروع می‌کنند و تا قبل از انتخابات تاثیرات آن را خواهیم دید، اما آنچه بعد از انتخابات رخ می‌دهد، در ابهام است.

وی درباره راهکارهای بهبود بازار گفت: بهترین راهکار استفاده از تجربیات سایر کشورها و سایر بازار های مالی است، هرچند در تک تک ابعاد، قابلیت بررسی وجود ندارد اما می توان الگوهای خاصی را برای این روند در نظر گرفت.

آقابزرگی افزود: برای رسیدن به نقطه تعادل، برداشتن یکباره یا قابل توجه حجم مبنا و دامنه نوسان، از مهمترین راهکارها، برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا است.

وی اظهار کرد: قیمت سهم ها، نقطه تعیین کننده ارزش سهم هاست و دستور و بخشنامه، بازار را بسمت تعادل نمی برد.

آقا بزرگی درباره صنایع پیشرو گفت: در حال حاضر بعضی از صنایع که وزن خوبی روی شاخص دارند مانند فولاد، پتروشیمی، پالایشی، معدنی و کانی اصلاح خوبی داشته‌اند و در نقطه خوبی قرار دارند. پیش بینی می شود این صنایع تا یکماه آینده بازدهی مناسبی نسبت به سایر بازارها خواهند داشت.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 429840

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =