بازار سرمایه پتانسیل رشد خوبی دارد/ پیش بینی بورس ۱۴۰۰

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس، ابزار بازار آزاد است و نمی توان در بخشی از آن، مولفه های اقتصادی را دستوری کنترل کرد و انتظار داشت به فعالیت درست خود ادامه دهد.

به گزارش صدای بورس، بهروز زارع، کارشناس بازار سرمایه، درباره پیش بینی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال و همچنین در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به برآورد موجود از بازار سرمایه، نمی توان نظر خاصی در این رابطه بیان کرد، عمدتا بازار در تلاطم است و روند مناسب و متعادل خود را پیدا نکرده اما مولفه های تاثیرگذار در این راستا نشانگر رشد بازار است. اگر فضای آشفته‌ ناشی از افراد غیر حرفه ای و یا فشار فروش سهم از طرف شرکت‌های بزرگ فروکش کند، بازار، پتانسیل رشد خوبی در روزهای آینده خواهد داشت.

وی افزود: عموما دوره‌های قبل از انتخابات، تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته و باعث صعودی بودن آن شده است. در واقع تغییرات و عملکرد سالهای اولیه دولت با پیگیری‌های جدی‌تر در رشد بازار سرمایه بسیار موثر و در انتهای هر دولت، جدیت و پیگیری کاهش می‌یابد و این نشان از سطحی و مقطعی بودن عملکردها است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به منفی بودن بازار و راهکار برای بهبود این روند بیان کرد: در چرخه های معیوب و صعودهای شدید، بها دادن به زیرساخت های بازار، نداشتن بازار گردانی به شکل اصولی و حتی دغدغه داشتن بازارگردانی، موضوعی اساسی است که بدست فراموشی سپرده شده است. در بازارها و کشورهای دیگر که سابقه طولانتری دارند، ارکان و نهادها و ابزارهای متفاوتی در این بازارها وجود دارند که همه این شرایط و ابزار به بهبود روند بازارها می‌انجامد. اما در ایران به این ابزارها بصورت جدی پرداخته نشده است.

زارع تصریح کرد: در هر حال بورس، ابزار بازار آزاد است و نمی توان در بخشی از آن، مولفه های اقتصادی را دستوری کنترل کرد و انتظار داشت به فعالیت درست خود ادامه دهد. دولت با تغییر هر روزه تصمیمات و مقررات، به بازار شکل دستوری داده و راهکار آن خروج از حالت دستوری است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره صنایع پیشرو گفت: می توان شرایط بین المللی را بررسی کرد و با این تحلیل به راحتی می توان گفت کدام یک از صنایع پیشرو هستند. جایگاه جهانی صنایع، خود گویای اقبال و رشد آنهاست. در کشور ما هم از این شرایط مستثنی نیست و صنایع مرتبط با روندهای جهانی، پیشرو بازارسرمایه هستند.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 429987

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =