بازار دیگر لیدر ندارد

دغدغه ای برای رشد بازار و زیر ارزش بودن سهم ها نیست بلکه دغدغه اصلی صف فروش بودن حدود ۴٠٠ سهم است که راهکاری برای آن و به تعادل رسیدن بازار سرمایه به وجود نیامده است.

صدای بورس، فاطمه‌ حیدرپور؛ بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با نزول و صعودهایی همراه بود که جلب توجه زیادی کرد.

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه با تحلیل روند بازار در هفته‌ای که گذشت، گفت: در ابتدا صنایع بانکی و خودرویی که ارتباط مستقیم با برجام دارند، و گروه دوم صنایعی مانند فلزی، معدنی و پتروشیمی که متاثر از قیمت‌های جهانی  دچار تغییرات قیمتی شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه در انتهای هفته، بازار سرمایه رشد خوبی را تجربه کرد، نشان از کورسوهای امیدی است که در بازار  به وجود آمده است. ریزساختارهایی مانند صحبت های سران سه قوا و بسته ٣+٧ که در بازار سرمایه اتفاق افتاده و اوراق تبعی که صندوق توسعه بازار منتشر خواهد کرد، در مثبت بودن شاخص به خصوص سهم‌های بزرگی مانند معدنی‌ها و بانکی‌ها تاثیر زیادی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دغدغه ای برای رشد بازار و زیر ارزش بودن سهم ها نیست بلکه دغدغه اصلی صف فروش بودن حدود ۴٠٠ سهم است که راهکاری برای آن و به تعادل رسیدن بازار سرمایه به وجود نیامده است. با وجود نقدشوندگی بالای بازار سهام، این بازار نیاز به اصلاح دارد، فعالان خبره، انتظار رشد مداوم از این بازار ندارند و می دانند نوسان‌، خصیصه این بازار است.


بیشتر بخوانید:
0 تا 100 مجمع: تاریخ مجمع، انواع مجامع بورس و ...


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تصمیم صندوق توسعه و سران سه قوا، به بازار رنگ بوی بهتری می‌دهد، در پاسخ به اینکه کدام صنایع پیشرو خواهند بود، گفت: در روزهای اخیر، هر سهمی که معامله بیشتری را دارد، می تواند پیشرو باشد. در بازار سرمایه مجموع سهم‌ها به عنوان سهم و صنعت پیشرو در نظر گرفته می شود برای مثال در صنعت پالایشی، شپنا و شبندر را با هم ، در صنعت بانک وبملت و تجارت و صادرات را  و در صنعت فلزات هم فولاد و ملی مس را با هم رصد می‌کند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه افزود: این سهم‌ها، سهم‌های پر تراکنش بازار هستند، بازار هم  کلیت صنایع را در نظر می‌گیرد. لیدرمحوری در بازار فعلی مثل گذشته نیست که بتواند بازار را یکپارچه به تحرک وا دارد. در انتهای سال ٩٩ صندوق های با درآمد ثابت طبق قانونی که به آنها ابلاغ شد، با خرید سهم باعث شدند سهم هایی مانند فولاد مبارکه حدود ٣٠ درصد رشد در پی داشته باشد، اما حدود ٢۵٠ نماد در صف فروش ماندند و این موضوع نشان از آن دارد که در حال حاضر، لیدر محوری به معنای واقعی کلمه وجود ندارد.

کد خبر 432600

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =