خطر فروش  از بین نرفته است

خبر ورود ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و مسئله تسعیر ارز بانک‌ها بر روی سهام بانک‌ها تاثیر بسزایی داشت و با لیدری برخی از خودرویی ها بازار تقریبا مثبت شده است.

صدای بورس، فاطمه‌ حیدرپور؛ روند نزولی هفته‌های اخیر همراه با رشد خوب سهم‌ها در انتهای هفته تشخیص لیدرهای بازار سخت‌تر شده است. 

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره نزول صنایع و سهم‌ها در اوایل هفته و سبز شدن شاخص در پایان هفته گفت: بازار به‌دلیل ضعف نقدینگی، اوایل هفته گذشته ریزش زیادی داشت و با ریزش‌های مستمر از ابتدای سال جاری تاکنون روند بازار منفی بود. در بخشی از سهم‌ها اصلاح خوبی انجام شد که انتظار این اصلاح نمی‌رفت. با توجه به برجام و توافق‌های در حال انجام، بسیاری از سهم‌ها، حتی سهم‌های غیر دلاری نیز مانند بانکی‌ها و خودرویی‌ها نزول بیشتری داشتند که می‌توان گفت اصلاح خوبی برای این صنایع بود. موضوع بحث سران قوا و سه بند توافقی آن بین مجلس و دولت نیز تاثیرات خوبی بر بازار سرمایه داشت.

وی افزود: ورود ۲۰۰ میلیون دلار در قالب طلب صندوق توسعه ملی و مسئله تسعیر ارز بانک‌ها که از ١١ هزار تومان تا ١۶ هزار تومان متغیر شد، روی سهام بعضی بانک‌ها تاثیر بسزایی دارد و با لیدری بانک‌ها و برخی از خودرویی ها بازار تقریبا مثبت شده است. اما در مجموع شرکت‌های کوچک که حدودا ٣٠٠ شرکت هستند، صف‌های فروش را تجربه می‌کنند و  معاملات این دسته از شرکت‌ها بی رمق است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد اینکه چه سهم‌ها و چه صنایعی مورد توجه بوده‌اند و در هفته آینده چطور خواهند بود، تصریح کرد: سهم‌های شاخص‌ساز در روزهای آخر هفته مثبت بودند و با افزایش قیمت همراه بودند، برای مثال مس و فولادی ها قیمت خوبی را تجربه کردند. با گزارش‌های فروردین ماه و اصلاح خوب سهم‌های پتروشیمی‌، معدنی و فلزی، این سهم ها سودآوری خوبی داشتند و P/E این گروه‌ها در سال جاری حدود ۵ بوده که برای بسیاری از سهامداران نکته مهمی است.

اشتیاقی درباره روند بازار سرمایه در هفته آینده گفت: نمی توان درباره روند هفته آینده بازار از آن جهت که ۶ درصد مثبت برای بعضی گروه‌ها عدد خوبی است، سخنی به میان آورد. بعضی سهم‌ها بعد از سه یا چهار روز مثبت بودن، می توانند به ۱۸ درصد سود برسند و خطر ورود به صف فروش و سیو سود برای این سهم‌ها به صدا درمی‌آید و سیو سود و رواج نوسان‌گیری، انتظار رشد را از بازار می‌گیرد. اما در نهایت بازار را با رشد تدریجی همراه می‌کند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه لیدرهای بازار در هفته آینده نیز، ماندگار نیستند، گفت: در دو روز آخر هفته‌ای که گذشت، لیدر بازار با بانک‌ها بود و خودرویی‌ها نیز تحرکات خوبی داشتند و می توان گفت لیدر بازار بودند. در اوایل هفته نیز بانکی‌ها و خودرویی‌ها می‌توانند لیدر باشند اما بی‌دوام است و بعد از ٣ یا ۴ روز روند مثبت، صف فروش برای این صنایع تشکیل شود و بعد در انتهای هفته پول‌ها وارد سهم‌هایی مانند پتروشیمی و پالایشی خواهد شد

در این راستا، لیدر بودن صنایع دوامی بیشتر از چند روز ندارد و کوتاه‌مدت است و از صنعتی به صنعت دیگر در حال تغییر خواهد بود.

کد خبر 432311

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =