یک پیش بینی از فردا و روند شاخص تا پایان سال

یک کارشناس بازار سرمایه، پیش بینی سه ماهه پایانی سال و وضعیت بازار را منوط به مشخص شدن وضعیت نرخ ارز، سرانجام بودجه و دیگر متغیرهای بازار سرمایه هموچون سهام عدالت کرد.

به گزارش صدای بورس، نوید قدوسی؛ کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی سه ماهه انتهای سال به خبرنگار صدای بورس گفت: بی‌اطمینانی از وضع نرخ ارز و بودجه امکان اظهارنظر مشخص را درباره پیش بینی بازار از کارشناسان و تحلیل‌گران گرفته است. ضمن آنکه در پایان هر سال با  فشار فروش از سمت حقوقی‌ها در بازار سرمایه مواجهیم که پیش بینی دقیق روند بازار را سخت می‌کند.

قدوسی افزود: وضعیت حل نشده سهام عدالت نیز موضوع مهم دیگری است که بر وخامت اوضاع تحلیل شرایط بازار می افزاید.

وی به صنایع  پیشرو در بازار نیز پرداخت و گفت: صنایع کامودیتی محور مانند صنایع پتروشیمی، معدنی و دیگر صنایع مشابه می‌توانند از صنایع پیشرو باشند البته اگر دلار روند کاهشی نداشته باشد.

قدوسی در این باره ادامه داد: گزارش فروش این صنایع در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول وضعیت بهتری را نشان می‌دهد کما اینکه گزارش‌هایی هم که منتشر شده اند این وضع را تایید می‌کنند و به نظر می رسد این رویه در سه ماهه چهارم سال هم مطلوب باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره روند گروه صنایع پالایشی گفت: وضعیت سود آوری این گروه به کرک اسپرد آنها بستگی دارد البته به دلیل انحصاری بودن این صنعت در وزارت نفت و شرکت پالایش و نفت که قیمت گذاری و تعیین نرخ فروش دارند بر سودآوری آنها تاثیرگذار است. از طرفی انتقال سهام پالایشی‌ها به بانک‌ها طبق مصوبه اخیر اثرات مثبتی در این صنایع خواهد داشت چون از حجم عرضه‌ها کم کرده و با توجه به اصلاح قیمتی در بازار  و رسیدن به نقطه جذاب خرید به لحاظ ارزندگی می‌توانند رشد خوبی کنند.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار فردا به چه شکل خواهد بود، گفت: فردا در ابتدای بازار، شاخص برای مثبت شدن تلاش می‌کند اما آنچه اهمیت دارد مثبت ماندن شاخص است یعنی عرضه‌ها بالا نرود که تقاضا سرکوب شود. زیرا اگر این اتفاق بیفتد تکرار هفته‌های گذشته است که عرضه حقوقی ها سرکوب شده و مانع روند صعودی بازار شود و نیمه دوم بازار فردا بسیار پراهمیت است.

 راحیل فراهانی

کد خبر 425039

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =