0 تا 100 مجمع: تاریخ مجمع، انواع مجامع بورس و ...

زمانی که فصل مجمع شرکت‌ ها فرا می‌رسد سهام‌ داران جدیدالورود به بازار بورس که تجربه شرکت در مجمع را هم ندارند با ابهامات و پیچیدگی‌ های زیادی نظیر وضعیت نماد در زمان مجمع، وضعیت نرخ سهم پیش و پس از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع رخ می‌دهد و موارد بسیار این چنینی مواجه می‌شوند


اغلب مجمع کمپانی‌ های بورسی برای سرمایه گذاران جدیدالورود به بازار بورس و اوراق بهادار ابهاماتی را شامل می‌شود. سهام‌داران تازه کار بایستی تا برای به چنگ آوردن اطلاعات مفید و کاربردی درباره مجامع شرکتهای بورسی منابع گوناگون و بیشماری را جست و جو کنند تا بلکه به چیزی برسند و اطلاعاتشان کامل شود. هنگامی که فصل مجمع بورس شرکت‌ ها فرا می‌رسد سهام‌داران جدیدالورود به بازار بورس که تجربه شرکت در مجمع های بورس را هم ندارند با ابهامات و پیچیدگی‌های زیادی نظیر وضعیت نماد در زمان مجمع شرکت های بورسی ، انواع مجمع در بورس،تاریخ مجامع شرکتهای بورسی 1400، وضعیت نرخ سهم پیش و پس از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع بورس رخ می‌دهد و موارد بسیار این چنینی مواجه می‌شوند.

حتی تمایز موجود بین مجمع عمومی عادی و مجمع فوق العاده هم برای تعدادی از افراد فعال در بازار جای سوال دارد. در این مطلب از صدای بورس به سراغ "مجمع عمومی عادی سالیانه" و "مجمع عمومی فوق العاده" از انواع مجامع بورسی می‌رویم و تلاش می‌کنیم تا اطلاعات موجود در این باره را تا حدی که امکانش وجود دارد در قالبی کاربردی و ساده به شما ارائه نماییم.

منظور از مجمع شرکت چیست؟

اگر این قصد را داشته باشیم تا یک تعریف ساده و مختصر از مجمع های بورس داشته باشیم می‌توانیم به این شکل توصیف کنیم که به هر شکل گردهمایی مدیران و سهام‌داران یک شرکت سهامی که به جهت مشخص نمودن وضعیت شرکت و همین طور تصمیم گیری درباره کلیه فعالیت‌های آن صورت می‌پذیرد، مجمع سهام بورس گفته می‌شود. شرکت در این مجمع‌ها برای شرکت و کلیه سهام‌داران، منافعی را در بر دارد.
در ادامه این بخش از مقاله به سراغ رویدادهایی می‌رویم که در صورت تشکیل و برگزاری مجامع بورس جهت وضعیت ارزش معاملاتی سهم، قیمت سهم و سود سهم در بازار رخ می‌دهد. اما قبل از آن خوب است که آشنایی کوتاه و مفیدی با انواع مجامع بورس شرکت‌ها داشته باشیم.

شرکت‌ ها چند نوع مجمع دارند؟

در پاسخ به سوال انواع مجمع در بورس به چه صورت است باید بگوییم شرکت‌ها در واقع دارای دو نوع مجمع کلی هستند، یکی مجمع عمومی سالیانه و دیگری مجمع عمومی فوق‌العاده. در ادامه به توصیف هریک از این مجمع‌ها می‌پردازیم.

انواع مجامع بورس

1.مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع بورس عمومی عادی سالیانه که با هدف بررسی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همین طور تصویب نمودن میزان سود نقدی کسب شده از سهام و تقسیم نمودن آن بین سهام‌داران ایجاد می‌گردد.

این مجمع سهام بورس با حضور به طور حداقل چیزی بیش از نیمی از سهام‌داران شرکت به طور رسمی شروع به کار می‌کند و فقط هم یک بار در طول یک سال برگزار می‌گردد. طبق قانون تجارت ایران شرکت‌های سهامی این وظیفه را برعهده دارند که مجمع عمومی عادی سالیانه خودشان را حداکثر 4 ماه بعد از به انتها رسیدن سال مالی‌شان برگزار نمایند. در آخر از آن جایی که سال مالی بیشتر شرکت‌های بورسی پایان اسفند ماه برگزار می‌شود، بیشتر مجامع بورس شرکت‌ها هم در خرداد ماه و همچنین تیر ماه شروع به برگزار شدن می‌کنند.

2.مجمع عمومی فوق العاده

نحوه و همچنین شیوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده هم تقریبا همانند مجمع بورس عمومی عادی است و می‌شود گفت که اط لحاظ ساختاری شبیه به همدیگر هستند با این تمایز که در آن موضوع‌هایی شبیه به تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت یا حتی به عبارتی میتوان گفت نحوه انحلال شرکت هم مورد تصمیم گیری حاضرین قرار می‌گیرد.
چگونه سهام‌داران از تشکیل مجمع‌ها با خبر می‌شوند و اخبار مجامع بورس 1400 را چگونه باید دریافت کنند؟

اغلب مواقع 10 روز پی از برگزاری مجمع، صورت‌های مالی سالانه به طور دقیق و کارشناسی حسابرسی می‌شود. سپس شرکت به همراه تمامی یادداشت‌های ضمیمه شده با آن و همین طور گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت سهامداران به حضور مجمع از طریق سایت کدال (codal.ir) در اختیار کلیه سهام‌داران ان شرکت قرار می‌گیرد تا با اطمینان کافی در مورد شرکت کردن یا نکردن در این جلسه‌ی رسمی مجمع، تصمیم گیری نمایند. اضافه بر این موارد، جدول زمان‌بندی برای پرداخت سود نقدی پیشنهاد شده از سوی هیئت مدیره هم پیش از برگزاری مجمع های بورس در سامانه کدال به صورت رسمی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

مجمع شرکت

برای اطلاع از اخبار مجامع بورس 1400 باید گفت علاوه‌بر این کلیه شرکت‌ها عهده‌دار هستند که زمان مجمع شرکت های بورسی (زمان برگزاری مجامع بورسی) ، تاریخ مجمع سالیانه شرکتها، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی شرکتهای بورسی که قرار بر برگزار کردن آن را دارند، حداقل 10 روز پیش از برگزاری مجمع علنی سازند که این اطلاعات هم به صورت رسمی و واضح در سایت کدال، روزنامه رسمی شرکت و همین طور سایت اینترنتی خود شرکت اطلاع رسانی می‌گردد. هر شخصی که در تاریخ مجامع بورسی شرکت سهام‌دار باشد، این توانایی را دارد تا در مجمع شرکت نماید.

نکته‌ های مهم درباره مجمع شرکت‌ ها

اغلب مواقع 2 روز کاری پیش از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت در تابلوی بازار بورس و اوراق بهادار متوقف میگردد و دیگر قابل معامله نیست. پس اگر می‌خواهید تا در جلسه مجمع به صورت موثر شرکت نمایید بایستی تا سهام خودتان را پیش از آن بفروشید.

تصمیماتی که در مجامع شرکتهای بورسی گرفته می‌شوند نظیر مواردی مثل تقسیم سود نقدی یا به عبارتی افزایش سرمایه، مشمول کلیه اشخاصی که در این بازده زمانی سهام‌دار شرکت هستند خواهد شد.

2 روز پس از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی شرکت مورد نظر بازگشایی می‌گردد. همان طور که پیشتر از این بیان شد تصمیماتی که اغلب در مجماع گرفته می‌شوند، در برگیرنده اشخاصی می‌شوند که در تاریخ برگزاری مجمع، سهام‌دار شرکت بوده‌اند. به همین خاطر اگر شما پس از بازگشایی نماد مورد نظرتان، سهامی که خریداری کرده‎اید را بفروشید همچنان مشمول کلیه تصمیماتی که در مجمع پیش از این گرفته شده هستید. اجازه نمایید تا با یک مثال این موضوع را دقیق تر بیان کنیم.

تصور کنید که شرکت در مجمع خودش 100 تومان سود نقدی تصویب کرده است و شما هم روز بعد از بازگشایی این نماد، سهامتان را به شخص دیگری فروخته‌اید. این 100 تومان سود در هر زمانی که واریز گردد متعلق به شما خواهد بود نه به شخصی که سهام را روز بعد از مجمعتان خریداری نموده است.مطالعه مقاله "خرید سهام قبل از مجمع" می تواند مفید باشد.

انواع مجمع

اگر در مجامع بورسی شرکت‌های مختلف بازار بورس، سود نقدی تصویب گردد، اغلب در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کم می‌گردد و قیمت تئوریک سهم در زمان بازگشایی برابر می‌شود با قیمت روز پیش از مجمع منهای سود تقسیمی تصویبی در مجمع شرکت. احتمال دارد این قیمت به خاطر عرضه و تقاضا در موعد بازگشایی متفاوت با فرمولی که بیان گشت باشد. برای آشنایی با اصلاحات این نوع بازار مقاله " اصطلاحات بورس " را مطالعه کنید.

طبق قانون تجارت، کلیه شرکت‌ها تا 8 ماه بعد از تاریخ مجمع سالیانه شرکتها (تاریخ مجمع سهام ها) یا موعد دقیق برگزاری مجمع شرکت خود این فرصت را دارا هستند که سود نقدی حاصل شده را بین سهام‌داران خودشان به طور کامل توزیع نمایند. بعضی شرکت‌ها بسیار زود سود نقدی را بین سهام‌داران خودشان تقسیم می‌کنند و بغضی دیگر از این قبیل شرکت‌ها تا آخرین مهلتی که برایشان مقدور شده است این سود را پرداخت نمی‌کنند. پس در این جا بایستی تا دقت کافی را داشته باشید که پیش از برگزاری مجمع آگهی زمان‌بندی پرداخت سود خود را مطالعه نمایید تا به روش مناسب‌تری بتوانید درباره شرکت یا به عبارتی عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری نمایید.مطالعه مقاله "نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع" میتواند مفید باشد.

اگر سود نقدی تقسیم شده بین سهامداران شرکت در مجامع بورسی شرکت‌های بازار بورس و اوراق بهادار در برگیرنده شما نیز شود و در تاریخ مجمع سالیانه شرکتها مشخص شده آن را از شرکت دریافت ننمایید، شما همچنان این سود را از شرکتی که سهام آن را خریداری کرده‌اید طلبکار هستید؛ حتی اگر هم از این خرید چند سالی بگذرد و بعد هم به شرکت رجوع نمایید، می‌توانید آن سود را به راحتی از شرکت دریافت کنید.اگر درباره تغییر قیمت سهام بعد از مجمع به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مطالعه مقاله "قیمت سهام بعد از مجمع چگونه تغییر می کند" میتواند مفید باشد.

و در آخر...

اکنون که با انواع مجامع بورسی آشنا شده اید باید گفت، هنگامی که فصل مجمع شرکت‌ ها فرا می‌رسد سهام‌ داران جدیدالورود به بازار بورس که تجربه شرکت در مجمع سهام بورس را هم ندارند با ابهامات و پیچیدگی‌ های زیادی نظیر وضعیت نماد در زمان مجامع شرکتهای بورسی (زمان مجامع بورسی) ، وضعیت نرخ سهم پیش و پس از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع بورسی رخ می‌دهد و موارد بسیار این چنینی مواجه می‌شوند. حتی تمایز موجود بین مجمع عمومی عادی و مجمع فوق العاده هم برای تعدادی از افراد فعال در بازار جای سوال دارد. اما به هر حال باید مقدمات این امر را بشکل کامل بدانید.

کد خبر 432599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =