کدام افزایش سرمایه بهتر است؟ 4 نوع افزایش سرمایه

کدام افزایش سرمایه بهتر است؟ اگر به تازگی فعالیت خودتان را در بازار بورس شروع کرده باشید حتما تمایل دارید که بدانید افزایش سرمایه اصلاً چیست؟ و همچنین درباره انواع روش های افزایش سرمایه اطلاعات زیادتری بدست بیاورید.

همه شرکت ها در طی زمان حیاتشان در مقاطعی از زمان به خاطر علل مختلف نیازمند منابع مالی زیادتری نسبت به آن چه که در اختیارشان دارند، هستند. یکی از روش‌هایی که می توانند در اصل به این منابع مالی جدید دستیابی پیدا بکنند همین افزایش سرمایه است.

افزایش سرمایه شرکت چیست؟

کدام افزایش سرمایه بهتر است؟ همان طور که بیان شد در واقع افزایش سرمایه یکی از روش های تامین سرمایه و دارایی شرکت ها است و یکی از اصطلاحات بورس بحساب می آید که پر کاربرد می باشد. شرکت ها اغلب برای این که بتوانند فعالیت های خودشان را به نوعی توسعه بدهند و همچنین قدرت رقابت خودشان را هم حفظ یا حتی افزایش بدهند بایستی اقدام به افزایش سرمایه نمایند. در بعضی از مواقع هم این کار به جهت اصلاح و همچنین بهبود ساختار مالی انواع شرکت ها صورت می پذیرد. این روش از تامین کردن منابع مالی نوین اغلب به فرم‌های متفاوتی با هم دارند.

راه های افزایش سرمایه

راه های افزایش سرمایه

بیشتر نحوه افزایش سرمایه در خیلی از شرکت‌ها این طور است که در پله نخست هیئت مدیره شرکت پیشنهاد خودش را به همراه علل کافی درباره افزایش سرمایه خودش به سهامداران و نهادهای مالی بورس آن شرکت ارائه می‌دهد. این پیشنهاد در حقیقت داخل مجمع عمومی فوق العاده است که برای رای گیری تمامی سهامداران شرکت آماده می شود. سپس در صورتی که تصویب این پیشنهاد در مجمع و بعد از ارائه مجوز از طرف سازمان بورس پذیرفته شود، افزایش سرمایه شرکت صورت می گیرد.

انواع افزایش سرمایه

اگر بخواهیم یک دسته بندی از انواع افزایش سرمایه داشته باشیم، در اصل می توان 4 دسته کلی را در نظر گرفت:

  • از محل سود انباشته (سهام جایزه)
  • از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
  • از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
  • به روش صرف سهام

این 4 دسته از انواع افزایش سرمایه ها می باشند برای آگاهی از این که کدام شرکتها افزایش سرمایه دارند می توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

هر اتفاقی که در رابطه با افزایش سرمایه و بالا رفتن اموال و دارایی یک شرکت در مجمع آن شرکت تصویب بشود، شامل حال افرادی می گردد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، در واقع جز سهامدار آن شرکت بوده باشند.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

کدام افزایش سرمایه بهتر است؟ طبق قانون تجارت اغلب شرکت ها در اصل موظف هستند تا سالیانه درصدی از سود خودشان را نزد خود حفظ کنند. این سود در حسابی با عنوان سود انباشته در محل صورت های مالی شرکت ثبت می گردد. در شرایطی که شرکت سود انباشته خوبی دارد، تصمیم گرفته می‌شود که افزایش سرمایه خودش را از این طریق انجام دهد و با این اقدام منابع جدید مورد نیازش را به راحتی تامین کند. برای آشنایی با مبحث سود انباشته می توانید مقاله " سود انباشته در بورس چیست؟ " را مطالعه نمایید.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

بنابراین به خاطر این که سهام داران بهایی بابت سهام تازه تعلق گرفته به خودشان نمی‌پردازند؛ به این سهام که به سهامداران می‌رسد، "سهام جایزه" هم می‌گویند. در روش سود انباشته اغلب درصد مالکیتتان در شرکت تغییر جدی پیدا نمی کند. یعنی به همان مقدار که سرمایه شرکت افزایش داده می شود تعداد سهامتان هم افزایش پیدا می کند. از لحاظ تئوریک مقدار داراییتان هم تغییری نمی کند، به این معنا که به همان نسبت که تعداد سهامتان زیاد می گردد قیمت سهام شما کاهش پیدا می کند.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

در شرایطی که سود انباشته خوبی برای شرکتها ندارد یا حتی تایل دارد تا دارایی و اموال تازه‌ای به شرکت برساند و آن را بالا ببرد از طریق آورده نقدی سهامداران افزایش سرمایه می‌دهد. به خاطر این که افزایش سرمایه از این طریق، نیازمند تأمین منابع نوین از سوی سهامداران کنونی شرکت است، شرکت حق بهره‌برداری و حضور در آن را نخست به سهامداران شرکت می‌دهد. به این روش که اوراقی با عنوان حق تقدم سهام در خدمت سهامداران کنونی قرار می دهد. سهامدار در مدت زمان قانونی برای معاملات این نوع اوراق که اغلب 2 ماه است و به آن در اصل مهلت پذیره نویسی اطلاق می شود، می تواند یکی از این دو اقدام را انجام بدهد:

  • پرداخت مبلغ اسمی سهام : در این حالت شما به ازای هر سهم بایستی مبلغی را در این بازه زمانی مشخص 2ماهه به شرکت پرداخت کنید. این مبلغ در ایران اغلب 1000 ریال (یعنی قیمت اسمی سهم) است. با این اقدام بعد از طی شدن تمامی مراحل افزایش سرمایه، حق تقدمتان تبدیل به سهم عادی می گردد.
  • فروش حق تقدم : اگر شما به هر دلیلی تمایل ندارید که از حق تقدم هایتان استفاده ببرید می توانید در این بازه زمانی مشخص 2 ماهه حق تقدم های خودتان را به سایر سرمایه گذاران بفروشید. این حق تقدم ها اغلب مثل سهام عادی در بازار بورس قابل معامله‌اند. مثلا حق تقدم شرکت ایران خودرو با نماد خودرو، با نماد دیگری یعنی خودروح معامله می‌گردد. قیمت حق تقدم به مقدار آورده شما (اغلب 1000 ریال) از قیمت روز سهم اصلی در بازار بورس کمتر است.

نکته: اگر شما به هر دلیلی مبلغ اسمی سهامتان را پرداخت نکنید و همین طور حق تقدم خود را هم به فروش نرسانید، بعد از پایان مهلت پذیره نویسی حق تقدم سهامتان به فروش می رود. به عبارتی شرکت حق تقدم های استفاده نگشته را از راه بورس به فروش می رساند و مبلغ حاصل از فروش را پس از کسر کارمزدها و اتمام کار به حساب شما واریز می نماید. قیمت فروش در این شرایط اغلب نزدیک به قیمت روزهای پایانی پذیره نویسی حق تقدم ها است.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

کدام افزایش سرمایه بهتر است؟ در این روش از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، در واقع شرکت دارایی های ثابت مشهود و مشخص خودش را نظیر دارایی هایی از قبیل زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات، سرمایه گذاری ها و … را مورد تجدید ارزیابی برای کسب سود قرار می دهند. با این کار در اصل ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه آپدیت یا به روز می شود. در نتیجه از آن جایی که معادله حسابداری در ترازنامه می بایستی برقرار بشود و بدهی های شرکت هم تغییری نکرده، سرمایه شرکت بایستی به نحو مطلوبی افزایش داشته باشد تا این معادله به نوعی برقرار بماند.

افزایش سرمایه

در این روش هم پولی به شرکت وارد نمی شود یا به عبارتی افزایش درآمدی حاصل نمی گردد و فقط یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت اتفاق می افتد. در این روش هم در واقع به همان مقدار که تعداد سهامتان افزایش پیدا می کند قیمت آن به مراتب کاهش پیدا می کند، در نتیجه طی این فرایند در اصل تغییری در دارایی شما به هیچ وجه رخ نمی دهد.

چکیده

همان طور ه پیش تر گفته شد، شرکت ها اغلب برای این که بتوانند فعالیت های خودشان را به نوعی توسعه بدهند و همچنین قدرت رقابت خودشان را هم حفظ یا حتی افزایش بدهند بایستی اقدام به افزایش سرمایه نمایند. در بعضی از مواقع هم این کار به جهت اصلاح و همچنین بهبود ساختار مالی انواع شرکت ها صورت می پذیرد.

هر اتفاقی که در رابطه با افزایش سرمایه و بالا رفتن اموال و دارایی یک شرکت در مجمع آن شرکت تصویب بشود، شامل حال افرادی می گردد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، در واقع جز سهامدار آن شرکت بوده باشند.

بعد از این که انوع افزایش سرمایه شرکت در مجمع فوق‌العاده به تصویب همگان رسید، موضوع اغلب در روزنامه کثیرالانتشاری که به عنوان روزنامه رسمی در این زمینه برای شرکت انتخاب شده، منتشر می‌گردد. این موضوع در سامانه کدال هم به تمامی سهامداران اطلاع رسانی می گردد ه اغلب راحت ترین راه برای کسب نتیجه محع است.

همچنین فرمی برای سهامداران آن شرکت ارسال می‌گردد و از آن ها درخواست می‌گردد تا در صورت تمایل به بهره‌برداری از حق تقدم خودشان برای خریداری سهام تازه، فرم مذکور را تکمیل کرده و برای شرکت ارسال کنند. به این فرم، در اصطلاح گواهی حق تقدم خرید سهام می‌گویند.

کد خبر 431091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =