0 تا 100 نهادهای مالی بورس + بررسی انواع

نهاد مالی یکی از ارکان ویژه‌ای است که در بازارهای مالی نقش مهمی ایفا می‌کند و در اکوسیستم اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار اند که نهادهای مالی بورس نیز یکی از آن‌ها است که مهم‌ترین وظیفه موسسات کارگزاری، خرید و فروش سهام و همین طور سایر اوراق پذیرفته شده در بورس است.

اصطلاح نهادهای مالی بورس چیست؟

هر شخصی  برای این‌ که بتواند ارزش پول خودش را در طی زمان حفظ نماید به دنبال خرید و سرمایه‌گذاری دارایی است. ولی همه افراد نمی‌توانند در شاه راه آن حرکت درستی بکنند. به همین جهت برای ادامه دادن مسیرِ سرمایه‌گذاری خودشان نیازمند این هستند نهاد یا سازمان مالی کمکشان کند که این مسیر را تسهیل کند. به همین خاطر در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا روش مناسب سرمایه گذاری را کشف کنید.

نهاد مالی

نهادهای مالی، مؤسسات یا سازمان‌هایی هستند که نقش واسطه‌های مالی را انجام می‌دهند. این موسسات باعث می‌گردند که سرمایه‌ها با شتاب بیش‌تری و با هزینه‌ای اندک‌تری در گردش باشند. چرا که این نهادها اغلب امور مالی و همینطور سرمایه‌گذاری‌ را عملی و پشتیبانی می‌کند. به همین خاطر نهاد مالی یکی از ارکان ویژه‌ای است که در بازارهای مالی نقش مهمی ایفا می‌کند و در اکوسیستم اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار اند که نهادهای مالی بورس  نیز یکی از آن‌ها است.

وظایف نهادهای مالی چیست ؟

  1. بین افرادی که مازاد منابع دارند و افرادی که کمبود منابع دارند یک پل ارتباطی است که کمک می‌کند ارتباط این افراد به سرعت و به راحتی برقرار شود.
  2. نظارت نهادهای مالی بر معاملات سبب می‌شود تا ریسک معاملات تا حد زیادی کاهش یابد.
  3. دریافت تقاضای اعطای مجوز نهادهای مالی
  4. بررسی صلاحیت و شرایط متقاضیان دریافت مجوزهای نهادهای مالی
  5. تطبیق شرایط متقاضیان دریافت مجوزهای نهادهای مالی با مقررات و تهیه گزارش در مورد موافقت یا مخالفت با اعطای مجوز
  6. ارتباط با نهادهای مالی مرتبط و انجام مکاتبات با آن‌ها
  7. انجام هماهنگی های لازم برای تشکیل جلسات در مورد نهادهای مالی و مسایل مرتبط
  8. دریافت و تکمیل مدارک پرونده نهادهای مالی مورد نظر و بایگانی اسناد و اطلاعات آن‌ها
  9. تدوین گزارش از اسناد و اطلاعات نهادها
  10. ارتباط و هماهنگی با نهادهای برون سازمانی در مورد نهادهای مالی

انواع نهادهای مالی بورس و غیر بورسی کدامند ؟

  1. انواع بانک‌های تجاری
  2. مشاوران در حیطه سرمایه‌گذاری
  3. شرکت‌های سرمایه‌گذاری
  4. صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  5. شرکت‌های کارگزاری
  6. شرکت‌های تأمین سرمایه
  7. صندوق‌های بازنشستگی
  8. شرکت‌های گوناگون بیمه
  9. شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی
  10. مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری
  11. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس
  12. صندوق‌های ساختمان و زمین
  13. صندوق‌های پوششی
  14. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی
  • بانکهای تجاری

بانک‌ها، یکی از انواع نهادهای ویژه فعال در اقتصاد هر کشوری محسوب می‌شوند. بانک‌های تجاری تحت عنوان نهاد مالی، وظایف گوناگونی چون انتشار اسکناس، افتتاح نمودن حساب جاری، صادر نمودن دسته چک، ارایه خدمات مالی و مشاوره‌ای، واسطه‌گری مالی و اعتباری و … را برعهده دارند.

  • مشاوران سرمایه گذاری

مشاوران سرمایه‌گذاری اغلب شخصیت حقوقی اند، طی عقد قرارداد با اشخاص گوناگون به آن‌ها کمک می‌کنند تا سرمایه‌شان را به سمت سهام‌های مناسب رهنمود کنند.

  • شرکت های سرمایه گذاری

همین طور توانایی سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌پذیر یا مؤسسات را در حیطه چارچوب قوانین و مقررات دارد. فعالیت این موسسات به ‌شکلی است که ذخایر مالی و پس‌اندازهای کلان و خرد سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری می‌کنند، سپس این مبالغ را در اوراق قرضه یا سهام سایر شرکت‌ها و … سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نهاد مالی بورس

  • صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبالغی که از مشتریان خودشان دریافت می‌کنند، در حوزه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری می‌کنند. این حوزه‌ها احتمال دارد سهام یا حق تقدم سهام، پروژه‌های ساختمانی، طلا، ارز، انواع گوناگون اوراق بهادار و هرچیزی که فاکتورهای آن در امیدنامه صندوق آورده شده است، باشد. اشخاصی که در این نوع از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند، در سود و زیان حاصله از عملکرد صندوق به نسبت سرمایه‌شان شریک می‌گردند سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم می‌تواند در بازار بورس و اوراق بهادار  معامله شوند.

  • شرکت های کارگزاری

نهاد مالی بورس چیست ؟ مهم‌ترین وظیفه موسسات کارگزاری، خرید و فروش سهام و همین طور سایر اوراق پذیرفته شده در بورس است. کارگزاران شرکت بورس نقش واسطه‌ای بین خریداران و فروشندگان بازی می‌کنند و به ازای آن مبلغی را تحت کارمزد از مشتریان (سهامداران) دریافت می‌نمایند. از جمله این وظایف و عملکردهای دیگر کارگزاری‌ها، سبدگردانی سهام، ارائه مشاوره در حیطه سرمایه‌گذاری، مدیریت نقدینگی کاربران، آموزش نحوه ورود و خروج به سهامداران و همین طور آشنا کردن آن‌ها با مقررات و قوانین بازار مالی و سرمایه‌گذاری است.

  • صندوق های بازنشستگی

در زمان اشتغال افراد، مبالغی به‌ صورت ماهانه از حقوق آن‌ها کم می‌شود. این مبالغِ کسر شده در صندوقی به اسم صندوق بازنشستگی جمع‌آوری می‌گردند. مبالغ پس انداز شده در این صندوق‌ها به کارهای گوناگونی چون سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار تخصیص داده می‌شوند. هدف از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در واقع افزایش وجوه داخل صندوق هاست تا کارفرما این توانایی را داشته باشد از راه آن وجوه، مستمری دوران بازنشستگی کارمندان خود را پرداخت بکند.

صندوق‌های بازنشستگی یکی از نهادهای مالی بورس

  • شرکت های بیمه

شرکت‌های بیمه تحت ‌عنوان یکی از ویژه‌ترین نهادهای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند. این شرکت‌ها همه‌ی حق بیمه دریافت شده از مشتریانشان را صرف جبران خسارات نمی‌کنند و اغلب قسمت زیادی از این حق بیمه‌های دریافت گشته باقی می‌ماند که در بازار سرمایه و اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری می‌شود و تأثیر بسیار شایانی در این بازار ایفا می‌کنند.

  • شرکت های پردازش اطلاعات مالی

سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیرفتن درباره انواع سرمایه‌گذاری‌ها به اطلاعاتی درست، همه جانبه، به‌روز، جامع و به موقع احتیاج دارند. واحد پردازش اطلاعات مالی، اطلاعات و داده‌هایی را که بر تصمیمات سرمایه‌گذاران، تاثیر زیادی دارا است را جمع‌آوری، پردازش و دسته بندی و طبقه‌بندی می‌کنند.

  • مؤسسات رتبه بندی اعتباری

این مؤسسات و نهادها احتمال این‌که شرکت‌ها نتوانند به همه یا قسمتی از تعهدات خودشان عمل کنند را مقیاس و اندازه‌ می‌گیرند. پس از اندازه‌گیری این احتمالات، میزان ریسک اعتباری شرکت‌ها و همین طور بازدهی آن‌ها معیین می‌گردد. اعلام رتبه‌ی اعتباری شرکت‌ها و موسسات در تصمیم‌های خرد و کلان سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان و همین طور قانون‌گذاران تأثیر بسیار زیاد و مهمی دارد.

  • صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس که به صورت کوتاه شده به آن‌ ETF هم می‌گویند، مدلی دیگر از نهادهای مالی هست. این صندوق‌ برخی از ویژگی‌های صندوق‌هایی با سرمایه ثابت و بخشی از ویژگی‌های صندوق با سرمایه متغیر را با هم دارا است. سهام ETF، نظیر سهام سایر شرکت‌ها و نهادهای فعال در بازار بورس در طول روز مورد معامله واقع می‌شوند.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس

  • صندوق های زمین و ساختمان

این گونه از صندوق‌ها که توسط اشخاص حرفه‌ای و کار بلد در حوزه بازار ملک اداره می‌گردد، سرمایه‌های خرد افراد حقیقی و حقوقی را جمع آوری می‌کند و آن‌ها را در پروژه‌های بزرگ ساختمانی، اداری، تجاری و مسکونی شریک می دارد.

  • صندوق های پوششی

عضویت در صندوق‌های پوششی، نیازمند مقداری سرمایه اولیه و همین طور قابل توجه است. مدیران این نوع از صندوق‌ها افراد حرفه‌ای هستند که تعداد کمی از سرمایه‌گذاران خرد با مبلغ اولیه زیاد یا تعدادی نهاد و موسسه معتبر را جهت مشارکت پذیرا می‌شوند. این نوع از صندوق‌ها اغلب از اهرم‌های مالی ( نظیر وام) در سرمایه‌گذاری‌های خود بهره می‌برند، به همین خاطر ریسک آن‌ها بالا ولی اغلب بازدهی حایز اهمیتی نیز نصیب سرمایه‌گذارن خود می‌کند.

  • شرکت سپرده گذاری مرکزی

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و  همچنین تسویه وجوه (به عبارت دیگر سمات) از قبیل نهادهای اجرایی هست. وظیفه این نهاد، به انجام رساندن امور پس از معاملات بازارهای بورسی و همین طور خارج از بورسی است. در سیستم این شرکت و موسسات، اوراق بهادار به اسم سرمایه‌گذاران ثبت می‌گردد. اضافه‌بر این تمامی حقوق و عایدی‌های سهامداران نظیر سود تقسیمی، سهام جایزهدار که در واقع به آن سودی تعلق گرفته و … به‌نام سرمایه‌گذار در سیستم ایجاد می‌شود.

کد خبر 428850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =