پیش بینی بازار سرمایه در روزهای ‌پایانی سال/ آینده بورس در ۱۴۰۰

با توجه به قفل بودن بازار و نیاز بازار به نقدینگی، احتمال این می رود که در روزهای پایانی سال اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

به گزارش صدای بورس، کامران قزل گل، کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال و همچنین سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به قفل بودن بازار و نیاز بازار به نقدینگی، احتمال این می رود که در روزهای پایانی سال اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد.

قزل گل افزود: با نگاه کلان، می توان گفت که با بسته شدن بودجه و شرایط حال حاضر، سال آینده با تورم بالایی مواجه شود. با رشد اقتصادی منفی و نرخ بدون ریسک ۲۰ درصدی و حتی کمتر، بودجه کشور ما تورمی خواهد بود. همچنین بدلیل دارایی محور بودن بازار سرمایه و با وجود کسری بودجه فراوان، نشان از باقی نماندن دارایی با این قیمت و رشد آن دارد. بنابراین در سال آینده تورم بیشتری خواهیم داشت و نرخ ارز صعودی خواهد بود که همه موارد نشان می دهد که بازار سرمایه نیز رشد خوبی خواهد داشت.

وی با اشاره به روند منفی بازار و نداشتن راهکار مشخص برای آن، اظهار کرد: راهکار مشخصی برای تغییر روند بازار نمی توان داد. یکی از راههایی که به تازگی از آن استفاده شد، دامنه نامتقارن است که نمی تواند مانع ضرر شود بلکه باعث دیرتر ضرر کردن می شود.این یکی از تصمیمات کوتاه مدت برای این شرایط بوده که باعث ترمیم این وضعیت نشده است.

قزل گل افزود: با توجه به اینکه سهامداران به تصمیمات مسئولین توجه زیادی می کنند و این تصمیمات تاثیر زیادی بر عامه مردم می‌گذارد، مسئولین باید از مردم بخواهند تا صبور باشند و به این بازار نگاه بلندمدت داشته باشند. همچنین مسئولین تصمیمات بلندمدت را در دستور کار خود قرار دهند و تحت تاثیر اخبار و واکنش ها تصمیمات کوتاه مدت را مدنظر قرار ندهند.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادهای جدید در دستور کار افزایش سود سهام صندوق‌های با درآمد ثابت است که تصمیم نادرست خواهد بود. با وجود چنین تصمیمی سهامدار، ریسک بالاتری را در صندوق با درآمد ثابت احساس می کند و با خروج پول روبرو خواهیم شد. تنها راهکار بهبود این روند، حل شدن مسائل کلان اقتصاد، حذف قیمت دستوری و تثبیت نرخ ارز است.

قزل گل درباره صنایع پیشرو گفت: با توجه به تورم موجود و رشد لحظه به لحظه آن، صنایع تورم محور و دلاری، مانند فولاد و پالایشی ها و پتروشیمی ها که در سال 99 سودهای خوبی ساخته‌اند و نقد شوندگی خوبی داشتند، سهم های خوبی در سال آینده خواهند بود.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه مانند بازار مسکن، جزء بازارهای بلندمدت است. با توجه به نقدشوندگی خوب بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر، باید به چشم انداز بلند مدت این بازار نگاه ویژه‌ای داشت.

قزل گل تاکید کرد: هیچ بازاری به اندازه بازار سهام ، بازدهی بازار بورس را در بلندمدت ندارد.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 429903

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حکیمه IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
    0 0
    صبر کردیم کاری از مون برنمی‌آید به امید اینکه بزودی پولمون برگرده با سودش