دو پیش بینی از بازار فردا / شاخص بر سر دو راهی

به نظر می رسد بازار سرمایه به یک دو راهی رسیده است. تحلیل گران بنیادی اعتقاد به ارزنده بودن بسیاری از نمادها دارند اما تحلیلگران تکنیکال هنوز احتمال می دهند بازار اصلاح کند.

به گزارش صدای بورس، الهه ظفری تحلیلگر ارشد تامین سرمایه بانک ملت درباره پیش بینی وضع بازار فردا گفت: امروز شاخص کل با ۱۹.۱۴۹ واحد مثبت به رقم ۱.۳۷۴.۵۰۰ رسید به طوری که معاملات خرد سهام حدود ۱۴۰.۴۵۱ میلیارد ریال بود و حدود ۳.۰۴۶ میلیارد ریال ورود پول حقیقی به بازار را شاهد بودیم. کاهش ترس از مجموعه ریسک های سیاسی پیش فرض بازار و همچنین کاهش قیمت ها در کنار وضعیت خوب سودآوری شرکتها، ثبات دلار و... باعث جذب نقدینگی برای بازار طی دو روز جاری بوده است که در روند بازار نیز مشخص بود. نکته ی قابل توجه در خصوص این روزهای بازار اخبار منفی ضد و نقیضی است که با وزن سیاسی منتشر می شود و در تصمیمات سرمایه گذاران تاثیر می گذارد باید توجه داشت که تا برسرکار آمدن قطعی رئیس جمهوری جدید ایالات متحده  یعنی ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ باید انتظار تکرار این گونه اخبار و تاثیر آنها را داشته باشیم .

وی بیان کرد: نکته ای که می تواند در این بین چراغ راه باشد توجه ویژه به پتانسیل بنیادی سهام است که با انتشار گزارش های ۹ ماه می تواند روند مثبت و باثباتی را برای بازار ایجاد کند. با توجه به معاملات سهام شاخص ساز و نرخ دلار به احتمال زیاد فردا با بازار مثبتی روبه رو باشیم. سهام شرکتهای فلزات اساسی و پتروشیمی به واسطه نسبت P/E قابل توجه خواهند بود همچنین سهام بانکی نیز می توانند مورد اقبال بازار قرار داشته باشد.

نظر کامران قزل گل دیگر کارشناس بازار سرمایه را نیز در این مورد پرسیدیم. وی گفت: امروز تقاضا در بیشتر نمادهای بازار نسبت به روزهای قبل بیشتر و بهتر بود ، دلیل این موضوع رسیدن سهام بزرگتر به خطوط حمایتی تکنیکال است.
 از طرفی عرضه در بازار هم همچون روزهای قبل بسیار بالا بود خصوصا در درصد های مثبت همچنان توسط حقیقی و حقوقی ها سفارش های فروش فراوانی دیده می شد.

این فعال بازار سرمایه در ادامه افزود: بازار در روزهای آینده دو مسیر پیش روی خود دارد مسیر اول واکنش مثبت به همین حمایت های بسیار مهم تکنیکالی و بالارفتن حجم معاملات و سپس قوی شدن روند صعودی برای بازپس گیری قله های قبلی است. مسیر دوم شکست این حمایت مهم است که در اینصورت می توان انتظار ریزش حداقل ١۵ درصد دیگر از همین قیمت ها را داشت. اما واقعیت این است با همین روند احتمال اتفاق دوم بیشتر است که برای آن  چند دلیل وجود دارد.

  • با توجه به خروج پولی که در ماه های قبل داشتیم نقدینگی موجود در بازار فعلا توانایی تبدیل روند فعلی به روند صعودی را ندارد
  • اخبار سیاسی چند روز اخیر ابهام را بیشتر کرده و ابهام یکی از بدترین موضوعات برای بازار است 
  • اخبار بد اجتماعی مثل کرونا و حواشی  نیز همچنان سایه سنگینی بر سر بازار دارد
  • همچنان نظارتی بر رفتار غیر منطقی حقوقی ها و بازارگردان ها نیست

جمیع این جهات باعث شده خیلی از سرمایه گذاران امیدی به افق کوتاه مدت بازار نداشته باشند اما همجنان اعتقاد داریم در افق بلندمدت هیچ بازاری از جهت سوددهی یارای رقابت با بازارسرمایه را ندارد.

رضا نجارزادگان

کد خبر 425581

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =