برجام، سرمایه‌های مردم را روانه کدام بازار می‌کند؟

بازارهای مالی و کالایی در انتظار امضای توافق‌نامه برجام هستند. اگر توافق صورت بگیرد و برجام امضا شود، سرمایه‌ها به سمت کدام بازار حرکت می‌کند؟ در شرایط شکست مذاکرات، سناریوها از آینده بازارها چه می‌گویند؟

به گزارش صدای بورس، هفته گذشته پس از ماه‌ها توقف، مذاکرات وین از سرگرفته شد. پس از چند روز گفتگو، مذاکره‌کنندگان برای تصمیم نهایی به پایتخت‌ها بازگشتند. حال، بازارهای مالی در انتظار امضای توافق‌نامه برجام هستند. اگر توافق صورت بگیرد و برجام امضا شود، سرمایه‌ها به سمت کدام بازار حرکت می‌کند؟ در غیر این صورت، چه در انتظار معامله‌گران است؟ سناریوهای مختلف از آینده بازارها چه می‌گویند؟یک سناریوی احتمالی پایان موفق مذاکرات و احیای توافق برجام است.


برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر برجام امضا شود، همه بازارها در وضعیت رکود قرار می‌گیرند. البته احتمال این وجود دارد که پول‌ها به سیستم بانکی برگردند.

او افزود: اما در وضعیت بلندمدت، بحث تورم در کشور غالب می‌شود و مجددا پول و سرمایه‌ها از سیستم بانکی خارج و وارد چرخه بازارها می‌شود. البته اکنون نمی‌توان گفت که سرمایه‌ها به کدام بازار روانه می‌شود.

در سال‌های اخیر شاهد رشد قیمت مسکن در کشور بوده‌ایم. برخی از آمارها نشان می‌دهد نسبت قیمت یک متر مربع مسکن تهران نسبت به اجاره سالانه آن از ۱۵.۷ در تابستان ۹۶ به ۳۹.۴ در زمستان ۹۹ رسید و در پاییز ۱۴۰۰ هم در حدود ۳۲ قرار گرفت.(فردای اقتصاد)

حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در ادامه گفتگو با تجارت‌نیوز افزود: وضعیت بازار مسکن در صورت توافق تابع چند عامل است. در حال حاضر بازار مسکن کشور با مشکل عرضه مواجه است. اگر طرح یک میلیون مسکن دولت به مرحله اجرا نرسد، بازار با مشکل جدی در بحث عدم تعادل عرضه و تقاضا مواجه می‌شود.

او ادامه داد: اما نکته دیگر در بازار مسکن این است که این بازار به تبع سایر بازارها رشد کرده است. این پدیده باعث شده است که بازدهی این بازار نسبت به سایر بازارها بازدهی بیشتری داشته باشد و در صورت توافق بازار مسکن مانند بازارهای دیگر، حرکت چندانی نکند.

در این مدت، بازار خودرو هم نوساناتی را پشت سر گذاشت و با افزایش قیمت عجیبی همراه شد. اما در ماه‌های گذشته بازار در وضعیت رکودی سنگینی قرار گرفت و این بازار به خواب عمیقی فرو رفت. آیا ممکن است با توافق برجام، این بازار تغییر وضعیت دهد؟

حق‌شناس گفت: قیمت خودرو حباب قیمتی عجیبی دارد و نرخ‌ها قابل قبول نیست. اگر واردات خودرو آزاد شود، این بازار مانند بازار مسکن بازدهی چندانی نخواهد داشت. اگر هرگونه توافقی صورت بگیرد و واردات نیز آزاد شود، بازار با شکست قیمت‌ها مواجه می‌شود.

بازار ارز و طلا در صورت توافق احتمالی
نرخ دلار در زمستان ۱۴۰۰ حدود ۲۷.۶ هزارتومان بوده که به صورت حقیقی نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حق‌شناس در این مورد گفت: به دلیل اینکه قیمت طلا و ارز در حال حاضر پایین‌تر از قیمت واقعی هستند، در صورت توافق، شکست قیمتی چندانی در این بازارها رخ نمی‌دهد. ممکن است این شکست قیمتی، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.


بیشتر بخوانید :برجام بازار ارز را متعادل می کند


این کارشناس توضیح داد: اما در بلندمدت و جدای از بحث برجام، احتمال این وجود دارد که این فاصله قیمتی از بین برود و قیمت‌ها واقعی شوند.

بورس تاثیر می‌پذیرد
حق‌شناس گفت: دو سالی است که بورس روندی نزولی طی می‌کند. اما در صورت امضای توافق‌نامه برجام، احتمال این وجود دارد که بازار بورس نیز به رکود برود و رشدی نداشته باشد. ممکن است نوساناتی رخ دهد اما نه رشد و نه کاهش جدی در انتظار بازار بورس نیست.

او ادامه داد: این بازار در صورت امضای برجام، در بلندمدت می‌تواند رشد داشته باشد. زیرا دست شرکت‌ها در وضعیت توافق برای صادرات بازتر است و حتی اگر نرخ دلار بشکند نیز، وضعیت بورس متناسب خواهد بود.

برزو حق‌شناس در رابطه با وضعیت بازارها در صورت عدم توافق برجام توضیح داد: اگر برجام امضا نشود، بازارها واکنش مشابهی مانند زمان خارج شدن ترامپ از توافق‌نامه را نشان می‌دهند. در صورت عدم امضای توافق‌نامه، سرمایه‌ها به سمت بازار دلار می‌رود زیرا قیمت دلار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود نگه داشته شده است. اگر برجام امضا نشود، قیمت دلار رشدی در کشور خواهد داشت. البته ممکن است در کوتاه‌مدت دولت اجازه این رشد را ندهد، اما در میان‌مدت این اتفاق می‌افتد و قیمت دلار به سمت بازه بالای ۳۵ هزار تومان حرکت می‌کند. در واقع، سقف جدیدی در بازه ۳۵ هزار تومان و بیشتر را ایجاد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این کارشناس گفت: اما تمام بازارها در صورت عدم توافق رشد قیمتی را در پیش خواهند داشت. البته احتمال این وجود دارد که بازار مسکن در وضعیت عدم توافق، کمترین حرکت قیمتی را تجربه کند. یعنی در این وضعیت، بازارهای بورس، خودرو، طلا و ارز یک جهش قیمتی دارند. سپس بازار مسکن شاهد این جهش خواهد بود.

کد خبر 457156

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  برجام بازار ارز را متعادل می کند

    برجام بازار ارز را متعادل می کند

    دبیر کل کانون صرافان ایران اظهار داشت: از هفته گذشته که بحث رایزنی‌ها برای ایجاد توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می‌تواند در قیمت نهایی ارز تاثیر داشته باشد.

  • ابلاغیه جدید سازمان امور مالیاتی

    ابلاغیه جدید سازمان امور مالیاتی

    معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با صدور ابلاغیه ای تاکید کرد: ضروری است ادارات کل امور مالیاتی، به منظور تسهیل مراحل صادرات، تکریم صادرکنندگان، جلوگیری از تعلق خسارت موضوع قسمت اخیر ماده ۸ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، نسبت به رسیدگی درخواست استرداد مودیان و در صورت تائید، استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ظرف یک ماه از تاریخ ثبت درخواست به صادرکنندگان اقدام کنند.

  • خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

    خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

     پس از گذشت حدود نیم قرن از اولین حضور خودروهای روسی لادا در ایران در حالی واردات این خودروها به کشور مجدداً آغاز شده که قرار است ظرف دو سال آینده این خودروها در ایران تولید شود.

  • کجای تهران با ۲۰۰ میلیون خانه رهن کنید؟

    کجای تهران با ۲۰۰ میلیون خانه رهن کنید؟

    اگر ۲۰۰ میلیون برای اجاره خانه نقدینگی دارید و قصد دارید اجاره هم نپردازید می‌توانید در محله‌های شرقی تهران آپارتمان‌های با متراژ ۵۰ متر و عمر بنای بالای ۱۰ سال گزینه مناسب خود را پیدا کنید.

  • ایران برای برگشت به قرارداد با ایرباس شروطی دارد

    ایران برای برگشت به قرارداد با ایرباس شروطی دارد

    رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است

  • شامخ اقتصاد در مرز رکود/افت ۵ واحدی در تیر ماه

    شامخ اقتصاد در مرز رکود/افت ۵ واحدی در تیر ماه

     تصویر فعالان اقتصادی از آینده منفی است. موضوعی که به جز تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری، ناشی از اثر سوء سیاست‌های پولی-مالی انبساطی است.

  • فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    کارشناسان بازار ارز معتقدند: اگر مردم اطمینان حاصل کنند که روند کاهشی نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود، نسبت به فروش و تخلیه ارزهای خانگی در بازار اقدام می‌کنند. 

  • ازگل متری ۸۲ میلیون تومان شد

    ازگل متری ۸۲ میلیون تومان شد

    قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • امسال ارز اربعین چقدر و با چه قیمتی داده می‌شود؟

    امسال ارز اربعین چقدر و با چه قیمتی داده می‌شود؟

    ​​​​​​​پس از تقریبا دو سال وقفه برای حضور زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین به دلیل کرونا، در شرایطی که امسال تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای حضور در پیاده روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند، رئیس کل بانک مرکزی از آماده‌سازی شرایط برای تخصیص ارز اربعین خبر داده که احتمالا این تامین ارز از محل بازار متشکل ارزی باشد.

  • قیمت خودروهای سایپا

    قیمت خودروهای سایپا

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • شاخص درمانی بازار سهام

    شاخص درمانی بازار سهام

    روز گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس از ایجاد یک شاخص جدید در بازار سرمایه سخن گفت تا از این رهگذر نقصان‌های نماگر اصلی بورس تهران در حد قابل قبولی مرتفع شود. این در حالی است که توجه به وضعیت خاص بازار سهام نشان می‌دهد این مساله نه با لزوما یک شاخص بلکه با ایجاد نماگرهایی متناسب با وزن آنها مرتفع خواهد شد.

  • کوک برجامی ساز بورس

    کوک برجامی ساز بورس

    بازار سهام هفته گذشته را با افزایش سطح شاخص کل به اتمام رساند.

  • چشم دلار به هتل کوبورگ

    چشم دلار به هتل کوبورگ

    بررسی‌ها نشان می‌دهد معامله‌گران دلار در روزهای اخیر اخبار هتل کوبورگ را به‌دقت رصد می‌کنند.

  • ایران به دنبال حذف دلار از تجارت با همسایگان

    ایران به دنبال حذف دلار از تجارت با همسایگان

    معاون رئیس بازار متشکل ارزی می‌گوید بانک مرکزی و دولت به شکل جدی پیگیر حذف یا کاهش نقش دلار در تعامل و تجارت با همسایگان هستند.

  • پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۳ میلیون تومان شد/تیپ پنج ۳۶۱ میلیون!

    پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۳ میلیون تومان شد/تیپ پنج ۳۶۱ میلیون!

    خودرو روز به روز قیمت های کاذب جدیدی را تجربه می کند و به رغم رکود معاملات و حتی در روزهای کاهش قیمت ارز این بازار مسیر خودش را می رود.

  • تغییر آرایش معامله‌گران؟

    تغییر آرایش معامله‌گران؟

    در دو سال‌گذشته بورس تهران به دلیل استمرار شرایط مبهم حول محور مذاکرات هسته‌ای بارها تغییر مسیر داده و اغلب اتفاقات این بخش پیامدهای منفی در این بازار به‌دنبال داشته است

  • شرایط فروش خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی مرداد ماه در بورس کالا اعلام شد

    شرایط فروش خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی مرداد ماه در بورس کالا اعلام شد

    خودروهای دیگنیتی پرایم، فیدلیتی پرایم تیپ ۱ (۵ نفره) و فیدلیتی پرایم تیپ ۲ ( ۷ نفره) بهمن موتور روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه از طریق بورس کالا به فروش می رسند.

  • تمامی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی به پرونده مالیاتی متصل شد

    تمامی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی به پرونده مالیاتی متصل شد

    معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اتصال تمامی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی فعال در شبکه پرداخت کشور به پرونده مالیاتی خبر داد.

  • تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی حتی با توافق

    یک کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد

    تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی حتی با توافق

    مذاکرات وین این روزهای به تیتر یک خبری کشور شده؛ اگر برجام احیا شود اقتصاد ایران به کدام سمت خواهد رفت؟

  • برجام بی نتیجه رها شد

    برجام بی نتیجه رها شد

    با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =