۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
چشم دلار به هتل کوبورگ

بررسی‌ها نشان می‌دهد معامله‌گران دلار در روزهای اخیر اخبار هتل کوبورگ را به‌دقت رصد می‌کنند.

به گزارش صدای بورس، اگرچه روند قیمت بازار ارز در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی صعودی بود. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، در بازار تهران افزایش نرخ دلار غیررسمی تا سطوح قیمتی نیمه کانال ۳۱هزار تومانی ناشی از تلاش معامله‌گران افزایشی است.

p06 copy

این افراد ضمن اشاره به سیگنال‌های مثبت منتشرشده از وین، مقر نشست‌های هسته‌ای برجامی، بر این باورند که احتمال مشاهده تحرکات کاهشی نرخ دلار در روزهای انتهایی هفته جاری افزایش یافته و به همین علت معامله‌گران افزایشی در راستای فروش دارایی‌های خود در سطوح قیمتی بالاتر، پیش از شروع نوسانات گام برمی‌دارند. در همین راستا قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در روز شنبه ۱۵ مردادماه با ۳۳۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته، به رقم ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز در نیمه مردادماه در سطح قیمتی ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان ثبت شد.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده از روند قیمت شاخص ارزی در روزهای ابتدایی هفته جاری مشاهده می‌شود نرخ این ارز در معاملات نقدی و فردایی دچار افزایش قیمت حدودا ۳۰۰ تومانی شده است. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات ابتدایی روز شنبه ۱۵ مرداد با حدود ۲۸۰تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روزهای انتهایی هفته گذشته، در رقم ۳۱هزار و ۵۰۰ تومان فعالیت خود را آغاز کرد. تا پیش از ظهر روز شنبه قیمت ارز مذکور در پله ششم کانال ۳۱هزار تومانی نوسان کرد اما در نرخ‌های فردایی ارائه‌شده در عصر این روز تلاش‌هایی در جهت حضور نرخ شاخص ارزی در پله‌های هفتم و هشتم کانال ۳۱ مشاهده شد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات نقدی عصر روز شنبه در رقم ۳۱هزار و ۵۵۰تومان به کار خود پایان داد. در روزهای گذشته اخبار امیدوارکننده‌ای نسبت به حصول توافق احتمالی از وین، پایتخت اتریش، منتشر شده است.


بیشتر بخوانید :پیش بینی قیمت دلار در روزهای برجامی


به عقیده بسیاری از تحلیلگران سیاسی ـ اقتصادی، در صورت تداوم یافتن انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت، در روزهای پایانی هفته جاری، بازار ارز تهران شاهد شروع روند کاهشی جدیدی در نرخ‌های غیررسمی ارز خواهد بود. این افراد بر این باورند که افزایش قیمت‌های مشاهده‌شده در روزهای ابتدایی هفته جاری ناشی از تلاش معامله‌گران افزایشی در جهت فروش دارایی‌های خود در سطوح قیمتی بالاتر پیش از وقوع روند کاهشی است. روز گذشته نیز روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی راجع به گفت‌وگوهای وین از نزدیکی ایران و آمریکا به نهایی کردن متن توافق علی‌رغم وجود برخی موانع باقیمانده خبر داد. همچنین این روزنامه آمریکایی به نقل از انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی نشست‌های هسته‌ای وین، نوشت:‌ ما در حال مذاکره درباره برخی سوالات فنی بودیم که در متن باز بود. ما در حال پیشروی هستیم و من انتظار دارم به‌زودی این مذاکرات را تعطیل کنیم.

این در حالی است که پس از انتشار گزارش مذکور یک مقام وزارت خارجه کشور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم. گفتنی است از اوایل دی‌ماه سال گذشته و با تقویت احتمال احیای قرارداد برجام، روند کاهشی قابل‌توجهی در نرخ دلار آزاد صورت پذیرفت که در راستای این روند قیمت هر برگ اسکناس دلار از سقف قیمتی ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومانی تا سطوح قیمتی کانال‌های ۲۶ و ۲۵هزار تومانی کاهش یافت. حال با توجه به نرخ تورم نقطه به نقطه بیش از ۵۰درصدی کشور در مردادماه، باید دید در صورت انعقاد قرارداد هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی، نرخ دلار در معاملات غیررسمی تا چه حد در کاهش قیمت کشش خواهد داشت.

روند متضاد بازار دلار و سکه

برخلاف روند افزایشی نرخ دلار در تعطیلات روزهای ابتدایی هفته، قیمت سکه طلا طرح جدید کاهشی بود. روز شنبه ۱۵ مرداد هر قطعه از این فلز گرانبها با حدود ۶۰هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روزهای پایانی هفته گذشته، در رقم ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان معامله شد.

به گزارش دنیای اقتصاد،به عقیده برخی از کارشناسان بازار طلا در صورت حصول توفق احتمالی دو فشار کاهشی مختلف به قیمت سکه طلا وارد خواهد شد. فشار نخست کاهش قیمت دلار آزاد، از مهم ‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده قیمت سکه، و فشار دوم کاهش حجم انتظارات تورمی و در نتیجه آن کاهش نرخ حباب قیمتی سکه است.

کد خبر 457018

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سهم کمتر از یک درصدی فرش و صنایع دستی از صادرات غیرنفتی

    سهم کمتر از یک درصدی فرش و صنایع دستی از صادرات غیرنفتی

    سهم فرش و صنایع دستی با ۷۰۰ تن صادرات به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دلار در فروردین امسال، از کل ارزش صادرات غیرنفتی فقط ۰.۴ درصد بوده و نکته جالب اینکه با وجود کاهش وزن صادرات این محصولات، ارزش آن افزایش یافته است.

  • سکه در خط حمایتی،‌ حمایت نشد

    سکه در خط حمایتی،‌ حمایت نشد

    سکه امامی خط حمایتی ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد. در صورتی که قیمت دلار از ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان پایین تر بیاید، سکه می تواند حمایت سنگین ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در معرض تهدید سنگین ببیند.

  • امید دلار از مذاکرات قطع شد!

    امید دلار از مذاکرات قطع شد!

    خبر عزیمت تیم مذاکره‌کننده ایران به سمت وین، قیمت دلار را کاهش داد و دلار تا آستانه کانال ۳۰ هزار تومان هم پایین رفت. اما از جمعه عصر، روند افزایشی قیمت دلار آغاز شد و قیمت دلار امروز شنبه ۱۵ مرداد به جای قبلی برگشت. دلار، از مذاکرات ناامید شده است؟

  • چرخش تورم زای بانک مرکزی در میانه مردادماه/ افزایش ۲۰ همتی پایه پولی؟

    چرخش تورم زای بانک مرکزی در میانه مردادماه/ افزایش ۲۰ همتی پایه پولی؟

    بانک مرکزی در هفته های اخیر مسیر نرخ سود را تغییرداده است. یکی از الزامات کاهش نرخ سود بین بانکی رشد معاملات در بازار است. برخی تحلیلگران معتقدند رشد بی شمار بسط پول در این بازار از محل پایه پولی می تواند منجر به تورم زایی در کشور شود. این شاخص در هفته اخیر منجر به افزایش ۵ همتی پایه پولی شده است.

  • نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/جدول

    نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/جدول

    بانک مرکزی امروز، ‌سه‌شنبه (۱۸ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز افزایش و نرخ ۱۲ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • قیمت دلار فرو ریخت

    قیمت دلار فرو ریخت

    در بازار امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه تب قیمت دلار کم شد و نرخ دلار با بیش از ۷۰۰ تومان کاهش یک کانال عقب نشینی کرد .

  • پیام مدیرعامل بانک دی به مناسبت روز خبرنگار

    پیام مدیرعامل بانک دی به مناسبت روز خبرنگار

    مدیرعامل بانک دی به مناسبت روز خبرنگار پیام صادر نمود.

  • قیمت سکه و دلار امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / سکه عقب نشینی کرد، دلار پیشروی

    قیمت سکه و دلار امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ / سکه عقب نشینی کرد، دلار پیشروی

    بازار امروز شاهد پیشروی قیمت دلار و عقب نشینی قیمت سکه امامی بود .

  • کاهش قیمت انواع سکه در بازار؛ سکه چند شد؟ 

    کاهش قیمت انواع سکه در بازار؛ سکه چند شد؟ 

    هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید (امامی) امروز به ۱۴ میلیون و ۷۷۷ هزار تومان رسید.

  • برجام، سرمایه‌های مردم را روانه کدام بازار می‌کند؟

    برجام، سرمایه‌های مردم را روانه کدام بازار می‌کند؟

    بازارهای مالی و کالایی در انتظار امضای توافق‌نامه برجام هستند. اگر توافق صورت بگیرد و برجام امضا شود، سرمایه‌ها به سمت کدام بازار حرکت می‌کند؟ در شرایط شکست مذاکرات، سناریوها از آینده بازارها چه می‌گویند؟

  • کرونا روی اقتصاد چه تاثیری گذاشت؟

    کرونا روی اقتصاد چه تاثیری گذاشت؟

    ویروس کرونا به عنوان یک بیماری با رفتار ناشناخته، فراگیر و بی پایان در سطوح و ابعاد خرد و کلان بر فعالیت های اقتصادی اثر منفی گذاشته است.

  • نرخ رسمی ۲۱ ارز افزایش یافت

    نرخ رسمی ۲۱ ارز افزایش یافت

    بانک مرکزی امروز، ‌چهارشنبه (۱۹ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز افزایش و نرخ ۱۶ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • خرج سفره  ۳۵۰ هزار تومان کمتر از حقوق پایه!

    خرج سفره ۳۵۰ هزار تومان کمتر از حقوق پایه!

    برخی سیاست‌های اقتصادی عاملی شده تا در ادوار مختلف سبد غذایی و وضعیت معیشتی بخشی از جامعه ایران تحت تأثیر قرار بگیرد. در چندماه اخیر و پس از «حذف ارز ترجیحی» قیمت بخشی از اقلام خوراکی ضروری افزایش چشمگیری داشته و سطح توانگری بسیاری از سرپرستان خانوار برای تأمین یک زندگی حداقلی به شدت کاهش پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =