کرونا روی اقتصاد چه تاثیری گذاشت؟

ویروس کرونا به عنوان یک بیماری با رفتار ناشناخته، فراگیر و بی پایان در سطوح و ابعاد خرد و کلان بر فعالیت های اقتصادی اثر منفی گذاشته است.

به گزارش صدای بورس، بنا به گزارش منتشر شده از مرکز پژوهش های آینده نگری سازمان برنامه و بودجه، اقتصاد جهانی در اثر تغییر و تحولات مختلف با فراز نشیب مواجه بوده و با شیوع ویروس کرونا ساختارهای اقتصادی با چالش های مختلفی مواجه شده است. قریب به اتفاق اقتصاددانان براین عقیده اند که اپیدمی این ویروس تأثیر منفی شدید بر سطح و ابعاد مختلف اقتصادی، معیشتی و اجتماعی کشورهای مختلف به خصوص جوامع درحال توسعه و عقب مانده برجای گذاشته و می گذارد.

شیوع ویروس کرونا در ایران اثرات مخربی بر جای گذاشت و با مختل شدن تجارت بین الملل و حتی حمل ونقل داخلی کشورها، زنجیره ارزش طیف وسیعی از محصولات دچار اختلال شده و ظرفیت تولید واحدها، به دلیل عدم دسترسی به نهاده ها کاهش یافت. شیوع این ویروس بر کسب وکارها و فعالیت های اقتصادی ایران نیز آثار منفی به دنبال داشت که این آثار را می توان از ابعاد مختلف موردبررسی قرارداد.

ضرورت و اهداف

شیوع گستردۀ ویروس کرونا بخش های مختلف سلامت و معیشت انسان ها را در اقصی نقاط دنیا دچار مشکل کرده است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ساختار اقتصادی ایران که مبتنی بر درآمدهای نفتی است در اثر تحریم های شدید در بخش درآمد، معیشت، خدمات عمومی و… قبل از شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه بود و پس از شیوع ویروس کرونا این مشکلات تشدید شد.

بخش های مختلف کشور همچون بخش اشتغال، خدمات، کشاورزی، معیشت و رفاه، سلامت و بهداشت، درآمدهای فردی و کلان کشور در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم این پدیده قرارگرفته اند، بنابراین ضروری است سناریوها و چشم اندازهای اثرگذاری ویروس کرونا بر بخش های مختلف اقتصادی ایران موردبررسی و تحلیل قرار گیرند.


بیشتر بخوانید:حذف ارز ترجیحی موجب کاهش نااطمینانی در اقتصاد شده است


پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر ساختار اقتصادی

ویروس کرونا به عنوان بیماری ای با رفتار ناشناخته، فراگیر و بی پایان در سطوح و ابعاد خرد و کلان بر فعالیت های اقتصادی اثر منفی گذاشته است.

ازجمله بخش هایی که در اثر شیوع گسترده ویروس کرونا در همه کشورهای جهان ازجمله ایران دچار مشکل شده است، بخش خدمات است. در بسیاری از کشورها برای یک مدت نامشخص تعطیلی و قرنطینه را اعمال کرده اند. بسیاری از افراد از خانه کار می کند یا کار نمی کنند. در این ایام با ممنوعیت سفر، لغو رویدادهای ورزشی و ممنوعیت اجتماعات و همچنین عدم استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی و فضاهای عمومی مانند رستوران ها، مراکز خرید و موزه ها ضربه بزرگی به اقتصادهای خدمات محور وارد شده است.

شیوع ویروس کرونا از طریق اختلال اقتصادی گسترده بر زندگی ۲.۲ میلیارد نفر از نیروی کار که اغلب جوانان، فقرا و افراد بی سواد بودند و به دنبال یافتن شغل مناسب و یا شغل با امنیت بالا می گشتند اثر سوء گذاشت. همچنین با کاهش تولید بسیاری از افراد کار خود را از دست دادند و یا درآمدشان کاهش یافت.

یکی از بخش های مهم نیز که از پیامدهای شیوع گسترده ویروس کرونا در امان نمانده است، بخش انرژی به ویژه خرید و فروش نفت است. شیوع این بیماری روند اقتصاد جهانی و بازارهای انرژی را به شدت تغییر داده است. بنابر گزارش ها کشورهایی که قرنطینه عمومی را تجربه می کنند به طور متوسط ۲۵ درصد و کشورهایی که قرنطینه های بخشی و منطقه ای دارند به طور متوسط ۱۸ درصد کاهش تقاضای انرژی دارند. تعطیلی حمل ونقل ریلی، جاده ای و هوایی سبب کاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدی تقاضاهای نفتی و سوختی شده است.

فرضیه ها و سناریوهای تأثیرگذاری شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد
قریب به اتفاق کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت بر نامشخص بودن زمان اتمام این بحران اذعان دارند. اقتصاددانان نیز براین عقیده اند که پس از حذف اقدامات مهار، فعالیت های اقتصادی به حالت عادی بازمی گردد؛ اما به نظر می رسد با توجه به شوک وارد شده به بازار کار و تولید، پیامدهای اقتصادی منفی بیشتر ادامه یابد. در طول ماه های بحرانی اخیر، بخش های خدمات محور بیشتر از کشاورزی یا صنعت تحت تأثیر قرار می گیرند. با توجه به این فرضیه ها سناریوهایی برای تأثیرگذاری اقتصادی ویروس کرونا مطرح شده است.

راهکارهای مدیریت اثرات اقتصادی کرونا
باتوجه به ماهیت چندوجهی این ویروس کشورها می بایست در حوزه های مختلف راهکارهایی را مدنظر قرار دهند. در کوتاه مدت، بانک های مرکزی باید اطمینان حاصل کنند که اقتصادهای مختل شده درحالی که شیوع ویروس ادامه دارد، همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

دولت ها می توانند مؤسسات مالی را تشویق کنند تا ترازنامه خود را با موضوع پرداخت نقدینگی به آن هایی که نیاز دارند، افزایش دهند. مؤسسات مالی هم در سمت دیگر می توانند، اعتبارات خود را برای خانوارها و شرکت ها افزایش دهند، خدمات بدهی را به تعویق بیندازند و نقدینگی خود را جهت ارائه به مشتری افزایش دهند.

رعایت بهداشت در سطح وسیع می تواند یک پاسخ کم هزینه و بسیار مؤثر باشد که سبب کاهش دامنه آلودگی و کاهش هزینه اجتماعی و اقتصادی می شود. بهترین سیاست مداخله برای مهار کرونا توسعه فناوری برای کاهش میزان تماس بین افراد آلوده و افراد مستعد است. سرانجام با توجه به ماهیت همه گیری جهانی این ویروس باید تلاش های هماهنگ و همکاری های چندجانبه مطلوب، بین مؤسسات صورت گیرد.

در حوزه نفت و انرژی با توجه به الگوی مصرف انرژی و افزایش جمعیت و نیز پایان پذیر بودن منابع فسیلی همچون نفت، ایران باید به دنبال برنامه ای باشد تا علاوه براینکه نفت را با دیگر سوخت ها جایگزین کند کارایی بخش انرژی را بیشتر کند. با توجه به همه گیری ویروس کرونا که گذار از آن یک واکنش جهانی هماهنگ را می طلبد، اولویت اول باید تقویت سیستم های بهداشتی باشد. ادارات مالیاتی نیز می توانند به شرکت هایی که نیاز دارند وام بدهند. ازآنجایی که تعهدات مؤسسات مالیاتی نسبت به بدهی های معوقه در صورت ورشکستگی در رأس امور است، دولت ها باید مکانیسمی را برای کارکنان و افرادی که از این شوکه رنج می برند به کار ببرند.

جمع بندی
ویروس کرونا به عنوان پدیده نوظهور و ناشناخته طی چندسال اخیر ساختار و بخش های مختلف اقتصادی دنیا (خدمات، بهداشت و سلامت، درآمدزایی و اشتغال، خریدوفروش نفت و…) را تحت تأثیر قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران باتوجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم پزشکی و مالی و ساختار درآمدی مبتنی بر فروش نفت از پیامدهای منفی اقتصادی کرونا بیشتر متأثر شده است. این ویروس که مناطق مختلف جهان را تحت فشار و اختلال قرار داده است، در ایران نیز منجر به اختلالات و فشارهایی بر بخش های مختلف جامعه شده است. درمجموع می توان گفت شوک ناشی از این ویروس یک بحران چندوجهی است که به سیاست های بهداشتی پولی و مالی نیاز دارد. در این پژوهش سناریو های مختلفی از میزان خسارت های شیوع کرونا بر اقتصاد ارائه شده است. همچنین پیشنهاداتی برای کاهش این خسارت ها به ارگان های مختلف در حوزه های نفتی، خدماتی، رفاهی، بهداشتی، مالی داده شده است تا تصمیمات درست و منطقی اتخاذ کنند که بتوان از فشارهای کاهش درآمد و مشکلات پیش آمده به خوبی عبور کرد.

کد خبر 457065

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • حذف ارز ترجیحی موجب کاهش نااطمینانی در اقتصاد شده است

    حذف ارز ترجیحی موجب کاهش نااطمینانی در اقتصاد شده است

    نائب رئیس اتاق ایران، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را کاری موثر و مفید دانست و گفت: این مهم منجر به کاهش کسری بودجه دولت و کاهش تورم می‌شود.

  • شامخ اقتصاد در مرز رکود/افت ۵ واحدی در تیر ماه

    شامخ اقتصاد در مرز رکود/افت ۵ واحدی در تیر ماه

     تصویر فعالان اقتصادی از آینده منفی است. موضوعی که به جز تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری، ناشی از اثر سوء سیاست‌های پولی-مالی انبساطی است.

  • تراز تجاری سه ماهه؛ رکورد واردات در چهار سال اخیر

    تراز تجاری سه ماهه؛ رکورد واردات در چهار سال اخیر

    ارزش واردات صورت گرفته در ۳ ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده، این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در چهار سال گذشته بی سابقه بوده است.

  • دلیل اختلال در دستگاه‌های پوز نانوایان

    دلیل اختلال در دستگاه‌های پوز نانوایان

    رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی گفت: برخی از نانوایان بعد از محاسبه پایان روز به این نتیجه رسیدند که مبلغی در حساب آنها واریز نشده است و آنها برای وصول پول باید چندین مرتبه به بانک مراجعه کنند که بررسی این موضوع زمان‌بر است؛ درنهایت بانک به نانوایان اعلام کرد که اختلاف حساب ناشی از اقدامات آنها در راستای بروزرسانی سیستم‌ها بوده است.

  • راهکارهای پنجگانه تولید ارزان خودرو

    راهکارهای پنجگانه تولید ارزان خودرو

    وزارت صمت در راستای کاهش ۱۵درصدی هزینه‌ تمام‌شده تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، راهکار پنج‌گانه‌ای در این زمینه اعلام کرد.

  • هوای تهران نارنجی شد

    هوای تهران نارنجی شد

    هوای تهران از اواسط پنج‌شنبه گذشته وارد وضعیت «نارنجی» شد و در شرایطی که روز جمعه با یک باد نسبی، ابر در آسمان پایتخت شکل گرفت، اما «انباشت ریزذرات آلاینده سمی با حجم بالا» در هوا، «هفته آلوده» را پیش‌روی تهرانی‌ها قرار داده است.

  • پیام متفاوت مدیرعامل ایران‌خودرو به مناسبت روز خبرنگار

    پیام متفاوت مدیرعامل ایران‌خودرو به مناسبت روز خبرنگار

    بدون شک قلم فرسایی و «نشر آگاهانه» از یک سو و «نقد منصفانه» موضوعات مبتلابه صنعت خودرو برای مدیران این صنعت به مثابه چراغ راه است، اما آنجا که پای مشاطه‌گری و تدلیس در عرصه خبر آن هم از سوی رسانه‌های معلوم الحال در میان باشد، بدون شک موجب وهن ساحت خبرنگاران حقیقت‌جو خواهد شد. 

  • چشم دلار به هتل کوبورگ

    چشم دلار به هتل کوبورگ

    بررسی‌ها نشان می‌دهد معامله‌گران دلار در روزهای اخیر اخبار هتل کوبورگ را به‌دقت رصد می‌کنند.

  • واریز وام ازدواج ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک

    واریز وام ازدواج ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: وام ازدواج از زمان کامل بودن مدارک حداکثر ۱۰ روز باید به حساب متقاضیان واریز شود. در غیر این صورت آن بانک تخلف کرده و باید به هیات مرکزی بانک گزارش داده شود.

  • افزایش پرداخت وام‌های خرد دستاورد نیست

    افزایش پرداخت وام‌های خرد دستاورد نیست

    یک کارشناس اقتصادی بررسی می‌کند که آیا افزایش پرداخت وام‌های خرد، دستاورد دولت سیزدهم محسوب می‌شود یا می‌تواند عواقب مخربی داشته باشد؟

  • لایحه ای در مخالفت با بانک مرکزی

    لایحه ای در مخالفت با بانک مرکزی

    در سال‌های اخیر شفافیت به یک مطالبه عمومی تبدیل شده که یکی از حوزه‌های مهم آن که رانت و فساد را کم و نقدینگی و تورم را کنترل خواهد کرد، شفافیت در اعطای تسهیلات شبکه بانکی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =