تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی حتی با توافق

مذاکرات وین این روزهای به تیتر یک خبری کشور شده؛ اگر برجام احیا شود اقتصاد ایران به کدام سمت خواهد رفت؟

به گزارش صدای بورس، روزهایی که سپری می‌کنیم، همراه شده با انتظار برای نتیجه مذاکرات و بسیاری آینده اقتصاد کشور را با مذاکرات درهم تنیده می‌دانند؛ هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی دراین‌باره گفت: پیش‌بینی اقتصاد ایران تا حدودی ناشی از شرایط تحریم است؛ اگر کشور تحریم نباشد، دو اتفاق مهم در اقتصاد ایران می‌افتد؛ اتفاق مهم اول آن است که ده‌ها میلیارد دلار از ارز ایران، آزاد خواهد شد که بر روی نرخ تورم تاثیری مثبت خواهد داشت؛ مساله مهم بعدی آن است که بخش بازرگانی و صادرات و واردات به روال عادی باز خواهد گشت که این امر هم بر روی نرخ ارز اثرگذار است و هم بر صنایعی که امروز در ظرفیت کامل فعال نیستند نیز تاثیر دارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر تجارت به شرایط عادی برگردد، حداقل در کوتاه مدت کسی انتظار افزایش نرخ تورم را ندارد؛ یعنی انتظارات تورمی هم یا حذف می‌شود و یا به حداقل ممکن می‌رسد؛ البته همه آنچه گفته شد، برای شرایطی است که برجام احیا شود؛ اما اگر نشود، به دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات پولی و اخلالی که در صادرات و واردات کالاها ایجاد می‌شود، انتظار این است که نرخ دلار افزایش یابد و انتظار افزایش نرخ تورم را نیز داشته باشیم و در نهایت افزایش نرخ ارز و تورم می‌تواند بر تمام متغیرهای اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: باید به این نکته هم اشاره کرد بعید است که در ماه‌های آینده شاهد تورمی چون تورم خرداد باشیم و بخش عمده شوک افزایش قیمت ارز در خرداد ماه تخلیه شده است؛ اما در هر حال اگر شرایط صادرات و واردات همچنان مثل قبل بماند، انتظار اینکه شاخص‌های پولی اصلاح شود، دور از ذهن خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، هادی حق شناس در پایان تاکید کرد: به نظر من نرخ تورم ماه آینده بین ۳۰ تا ۴۰درصد می‌ماند؛ به احتمال زیاد رشد اقتصادی هم مثبت خواهد ماند؛ شاخص بورس نیز اگر شرایط تحریمی به همین شکل ادامه یابد، به احتمال زیاد مانند سال گذشته باقی خواهد ماند.

کد خبر 456998

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کمبودی در عرضه میوه نداریم

    کمبودی در عرضه میوه نداریم

    رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: با توجه به حجم عرضه و تنوع میوه، کمبودی در توزیع هیچ یک از اقلام‌ میوه و صیفی نداریم.

  • تراز تجاری سه ماهه؛ رکورد واردات در چهار سال اخیر

    تراز تجاری سه ماهه؛ رکورد واردات در چهار سال اخیر

    ارزش واردات صورت گرفته در ۳ ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده، این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در چهار سال گذشته بی سابقه بوده است.

  • شاخص درمانی بازار سهام

    شاخص درمانی بازار سهام

    روز گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس از ایجاد یک شاخص جدید در بازار سرمایه سخن گفت تا از این رهگذر نقصان‌های نماگر اصلی بورس تهران در حد قابل قبولی مرتفع شود. این در حالی است که توجه به وضعیت خاص بازار سهام نشان می‌دهد این مساله نه با لزوما یک شاخص بلکه با ایجاد نماگرهایی متناسب با وزن آنها مرتفع خواهد شد.

  • نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/جدول

    نرخ رسمی ۲۶ ارز افزایش یافت/جدول

    بانک مرکزی امروز، ‌سه‌شنبه (۱۸ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز افزایش و نرخ ۱۲ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • مناطق محبوب خریداران مسکن در پایتخت+ جدول

    مناطق محبوب خریداران مسکن در پایتخت+ جدول

    براساس آمار بانک مرکزی تعداد معاملات ثبت شده در تیر ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲۵.۸ درصد کاهش داشته است

  • عرضه جدید املاک شهرداری تهران در بورس کالا

    عرضه جدید املاک شهرداری تهران در بورس کالا

    مدیریت پذیرش بورس کالای ایران از عرضه دو ملک متعلق به شهرداری تهران در بورس کالا خبر داده است.

  • دلار دیگر ارزی قابل اعتماد نیست

    دلار دیگر ارزی قابل اعتماد نیست

    دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که افزایش سهم تسویه حساب‌های متقابل به ارزهای ملی با کشورهای مختلف برای سقوط دلار طراحی نشده است.

  • غذا هم لاکچری شد

    غذا هم لاکچری شد

    «لاکچری سازیِ کالاهای خوراکی» یکی از تبعات اصلی تورم سنگین حداقل در بخش سبد تغذیه‌ای مردم بوده است. نه فقط گوشت قرمز و سفید، بلکه برنج، تخم مرغ، میوه‌ها و صیفی جات، به تدریج جزو اقلام لاکچری سبد خرید خانواده‌ها شده اند.

  • مجلس با پیشنهاد دولت برای عدم بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ مخالفت خواهد کرد؟

    مجلس با پیشنهاد دولت برای عدم بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ مخالفت خواهد کرد؟

    سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند نمی‌شود انتظار داشت که تنها ۴ قلم کالا گران شود، هرکسی که این حرف را گفته اشتباه کرده است، این اتفاق نمی‌تواند منطقی باشد و سایر کالاها متاثر از افزایش قیمت این کالاها خواهند بود.

  • مقایسه حیرت انگیز تغییر قیمت مواد غذایی در ده سال

    مقایسه حیرت انگیز تغییر قیمت مواد غذایی در ده سال

    در این گزارش به مقایسه قیمت برخی از مواد غذایی در سال ۹۱ با ۱۴۰۱ پرداخته شده است.

  • پیام افزایش قیمت درهم به معامله گران

    پیام افزایش قیمت درهم به معامله گران

    در بازار قیمت نقدی سکه بالای ۱۴ میلیون تومان بود اما قیمت سکه رفاه در کانال ۱۳ ماند. نکته جالب بازار سکه این بود که قیمت سکه اتحادیه بالاتر از سکه بازار زده شده بود.

  • قیمت دلار فرو ریخت

    قیمت دلار فرو ریخت

    در بازار امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه تب قیمت دلار کم شد و نرخ دلار با بیش از ۷۰۰ تومان کاهش یک کانال عقب نشینی کرد .

  • برجام، سرمایه‌های مردم را روانه کدام بازار می‌کند؟

    برجام، سرمایه‌های مردم را روانه کدام بازار می‌کند؟

    بازارهای مالی و کالایی در انتظار امضای توافق‌نامه برجام هستند. اگر توافق صورت بگیرد و برجام امضا شود، سرمایه‌ها به سمت کدام بازار حرکت می‌کند؟ در شرایط شکست مذاکرات، سناریوها از آینده بازارها چه می‌گویند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =