ماجرای صادرات بنزین ۲۷ سنتی چه بود؟

در حالی موضوع صادرات بنزین ۲۷ سنتی رسانه‌ای شد که وزارتخانه‌های نفت و صمت اعلام کرده‌اند به بخش خصوصی برای صادرات بنزین مجوزی نداده‌اند. حال مشخص نیست بخش خصوصی چگونه توانسته بدون مجوز اقدام به صادرات بنزین کشور به یک‌سوم قیمت بازار جهانی کند؟

به گزارش صدای بورس، چندی پیش خبرگزاری دولت با استناد به آمار گمرک، اعلام کرد که در فروردین‌ سال جاری ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین به ارزش ۳۲ میلیون دلار از ایران صادر شده است. پس از آن یک کارشناس اقتصادی نسبت به صادرات بنزین در حالی که زمزمه واردات بنزین وجود دارد انتقاد کرد.

همت قلی‌زاده با انتقاد به ارزان‌فروشی بنزین در توییتر خود نوشت: در این مدت قیمت بنزین در نشریه پلتس ۸۰ سنت بود. حال این سؤال مطرح است که اگر طبق گفته وزرای نفت و اقتصاد، احتمال واردات بنزین در آینده‌ای نزدیک وجود دارد، چرا محموله‌هایی خارج از بورس انرژی و با متوسط قیمت ۲۷ سنت دلار صادر می‌شود؟ در حالی که قیمت بنزین به‌فروش‌رفته در بورس انرژی در یک نوبت عرضه در فروردین‌ سال جاری در هر لیتر بیش از ۱۷ هزار تومان بود.

مدتی بعد از انتشار این خبر، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، به ایلنا اعلام کرد که آخرین محموله بنزین صادراتی ایران مربوط به فروردین امسال بود که با قیمت ۷۰ سنت به فروش رفت. این در حالی است گزارش گمرک سه ماه ابتدایی سال جاری را دربرمی‌گیرد.

صادرات بنزین مجاز است؟
واکنش وزارت صمت نیز از جنس تکذیبیه بود. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره صادرات بنزین گفت: صادرات فرآورده‌ها با شرکت ملی نفت و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. مطابق قانون وزارت صمت هیچ مجوزی برای صادرات فرآورده‌های نفتی صادر نکرد.

وزارت نفت نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: متولی صادرات بنزین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است. در واقع این وزارتخانه خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی هیچ‌ محموله‌ای صادر نمی‌کند. امسال نیز تنها یک محموله در ۲۴ فروردین‌ و به مقدار ۲۹۵ هزار بشکه با اکتان ۸۷ درصد صادر شد. این محموله پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت یعنی ۷۰ سنت فروش رفت.

طبق توضیحات وزارت نفت، محموله مذکور بنزین توسط بخش خصوصی به فروش رفت. این پالایشگاه‌ها میعانات گازی را به قیمت ۹۵ درصد فوب منطقه خریداری و سوخت تولید می‌کنند. از آنجایی که این پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس تأسیسات لازم برای تولید با کیفیت را در اختیار ندارند، عموماً سوخت تولیدی آنها غیراستاندارد و غیرقابل استفاده در داخل کشور است.

بنابراین خریدار این نوع سوخت عموماً کشورهایی هستند که موضوع استاندارد سوخت برایشان اهمیتی ندارد یا برای بلندینگ و صادرات دوباره از آن استفاده می‌کنند. بالطبع این سوخت کم‌کیفیت به قیمت ارزان‌تر از فوب منطقه صادر می‌شود.


بیشتر بخوانید :زمزمه آغاز واردات بنزین از یک کشور همسایه


یارانه بنزین در کشورهای دیگر
در حالی که هنوز روشن نیست مجوز صادرات بنزین به بخش خصوصی توسط چه نهادی صادر شد که زمزمه واردات بنزین از چندی پیش مطرح بود. حتی در این باره بحث تهاتر بنزین با یکی از کشورهای همسایه مطرح است.

از سوی دیگر، این روند باعث می‌شود یارانه پنهان بنزین سر از کشورهای دیگر درآورد. موضوعی که گه‌گاه دستمایه و بهانه افزایش قیمت بنزین می‌شود، اما حالا دولت این یارانه‌ها به‌طور قانونی از کشور خارج می‌شوند!

به گزارش تجارت‌نیوز،همچنین مدتی است که به بهانه افزایش مصرف بنزین، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت کشور مطرح می‌شود. بنزینی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و علاوه بر آلایندگی، مصرف و استهلاک خودرو را هم بالا می‌برد.

کد خبر 457151

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پرداخت یارانه نقدی متوقف می‌شود؟

    پرداخت یارانه نقدی متوقف می‌شود؟

    ​یارانه مرداد ماه تا دو روز دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا این آخرین یارانه نقدی دولت رئیسی است یا اینکه پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

  • یارانه مرداد برای همه واریز نشد/ چه کسانی معوقات یارانه را نگر

    یارانه مرداد برای همه واریز نشد/ چه کسانی معوقات یارانه را نگر

    یارانه مرداد به حساب خانوارها واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه قابل برداشت شد. اما برخی از خانوار می‌گویند هنوز یارانه مرداد و معوقات یارانه‌های قبلی برای آنها واریز نشده است.

  • هندوانه؛ صادرات خطرناک!

    هندوانه؛ صادرات خطرناک!

    با وجود مصرف حدود ۲۶۰ لیتر آب برای تولید هر کیلو هندوانه، صادرات این محصول نه تنها سودی ندارد، بلکه مبلغی به عنوان یارانه‌پنهان را وارد جیب خارجی‌ها می‌کند.

  • همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

    همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

    شرکت توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه کند. نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است و دومین نسخه هم پیشرانه‌ای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد. در نسخه اول باتری‌های ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کنند.

  • جزئیات تازه در خصوص ماجرای ۳۰ کانتینر مخفی در گمرک بوشهر

    جزئیات تازه در خصوص ماجرای ۳۰ کانتینر مخفی در گمرک بوشهر

    پیگیریهای میدانی نشان میدهد، در ماجرای ۳۰ کانتینر بلاتکلیف در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که در سفر رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر رسانه ای شد جزئیات تازه ای مطرح شده که حائز اهمیت است.

  • خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

    خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

     پس از گذشت حدود نیم قرن از اولین حضور خودروهای روسی لادا در ایران در حالی واردات این خودروها به کشور مجدداً آغاز شده که قرار است ظرف دو سال آینده این خودروها در ایران تولید شود.

  • نحوه تسویه معوقات یارانه‌ای اردیبهشت و خرداد

    نحوه تسویه معوقات یارانه‌ای اردیبهشت و خرداد

    پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد هم زمان با واریز یارانه مرداد، قرار است بابت یارانه‌های معوقه اردیبهشت و خرداد نیز با متقاضیان تایید صلاحیت شده تسویه کامل صورت بگیرد. در مقابل کسانی که تازه به جمع یارانه بگیران اضافه ‌شده‌اند معوقات خود را همراه با یارانه شهریور خواهند گرفت.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو

    قیمت خودروهای ایران خودرو

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • یارانه نقدی مرداد ساعت ۲۴ امشب واریز و قابل برداشت است/پرداخت یارانه معوق اردیبهشت و خرداد طی امشب

    یارانه نقدی مرداد ساعت ۲۴ امشب واریز و قابل برداشت است/پرداخت یارانه معوق اردیبهشت و خرداد طی امشب

    یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۸ مربوط به مردادماه ۱۴۰۱ امشب به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه قابل برداشت است.

  • مسئولیت صادرات مفت بنزین با کیست؟

    مسئولیت صادرات مفت بنزین با کیست؟

    توپ صادرات ارزان بنزین شوت می‌شود؛ دستگاه‌های دولتی متولی تولید و صادرات بنزین یکدیگر را زیرسؤال می‌برند و معتقدند صادرات این فرآورده نفتی ارتباطی به آنها ندارد و سایر نهادها باید پاسخگو باشند. پاسخ‌هایی که طی روزهای گذشته ارائه شده، نه‌تنها نتوانسته به پرسش‌های ایجاد شده پاسخ دهد، بلکه حساسیت‌ها را بیشتر کرده و برای افکار عمومی این سؤال ایجاد شده که چه کسی بنزین ارزان صادر کرده است.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت خودروهای سایپا

    قیمت خودروهای سایپا

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    کارشناسان بازار ارز معتقدند: اگر مردم اطمینان حاصل کنند که روند کاهشی نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود، نسبت به فروش و تخلیه ارزهای خانگی در بازار اقدام می‌کنند. 

  • قیمت خودروهای ایران خودرو را ببینید/ جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو را ببینید/ جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • امسال ارز اربعین چقدر و با چه قیمتی داده می‌شود؟

    امسال ارز اربعین چقدر و با چه قیمتی داده می‌شود؟

    ​​​​​​​پس از تقریبا دو سال وقفه برای حضور زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین به دلیل کرونا، در شرایطی که امسال تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای حضور در پیاده روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند، رئیس کل بانک مرکزی از آماده‌سازی شرایط برای تخصیص ارز اربعین خبر داده که احتمالا این تامین ارز از محل بازار متشکل ارزی باشد.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۳ میلیون تومان شد/تیپ پنج ۳۶۱ میلیون!

    پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۳ میلیون تومان شد/تیپ پنج ۳۶۱ میلیون!

    خودرو روز به روز قیمت های کاذب جدیدی را تجربه می کند و به رغم رکود معاملات و حتی در روزهای کاهش قیمت ارز این بازار مسیر خودش را می رود.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • اسقاط فرسوده ها چگونه باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

    اسقاط فرسوده ها چگونه باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

    اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از ۱۸۰۰ دلار معادل با ۵۴ میلیون تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =