همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

شرکت توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه کند. نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است و دومین نسخه هم پیشرانه‌ای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد. در نسخه اول باتری‌های ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کنند.

به گزارش صدای بورس، روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، کراس اوور سایز متوسط تمام برقی «توگ» را آزمایش کرد. خودرویی که رسانه‌های ترکیه آن را نخستین خودروی ملی این کشور می‌خوانند و قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در بازار عرضه شود.

البته جالب است بدانید که برخلاف ادعای رسانه‌های ترک، «توگ» نخستین خودروی ملی این کشور نیست. در واقع اولین خودروی ملی ترکیه Devrim نام داشت که در سال ۱۳۵۰ ساخته شد و خروجی اش تنها چهار نسخه بود که سه دستگاه از آن توسط دولت ترکیه نابود شد تا نامی از آن باقی نماند. هر چند هنوز یک نسخه از آن باقی مانده و در موزه TÜLOMSAŞ شهر اسکیشهیر قرار دارد.

علت این نفرت هم عدم استقبال مردم از این خودرو و بدنامی آن است. در سال ۱۹۷۱ زمانی که Devrim ساخته شد، جمال گورسل به عنوان چهارمین نخست وزیر ترکیه پشت فرمان این خودرو نشست تا آن را آزمایش کند، اما خودرو ۲۰۰ متر نرفته خاموش شد.

همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

سپس گورسل از خودرو پیاده شد و رو به مهندسان سازنده این خودرو کرد و گفت: «شما با فکر غربی توانستید خودرو تولید کنید، اما با مغز شرقی ریختن بنزین در باک را فراموش کردید.»

به همین دلیل تا مدت‌ها مردم و رسانه‌ها از این خودرو به عنوان وسیله‌ای که در راه مانده یاد کردند. حالا پس از گذشت نیم قرن رجب طیب اردوغان، با خواندن توگ به عنوان اولین خودروی ملی ترکیه قصد دارد بدنامی خودروی پیشین یعنی Devrim را از ذهن‌ها پاک کند.

توگ، خودرویی که ملی نیست!

هر چند رجب طیب اردوغان ادعا می‌کند که توگ اولین خودروی ملی ترکیه است و تمام جزئیات اش در این کشور ساخته شده، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که توگ الکتریکی در واقع کانسپتی از خودرو مفهومی K۳۵۰ کمپانی پینین فارینا است. کانسپتی که ترک‌ها پلتفرم آن را خریداری کردند.

همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

کانسپت کراس اوور پینین فارینا K۳۵۰ که توگ براساس آن توسعه یافته و تولید شده است.

نکته قالب توجه اینجاست که طراحی پینین فارینا در کابین K۳۵۰ آنچنان دقیق بود که ترک‌ها در طراحی داخلی آن دست نبردند و همان نسخه قدیمی را در خودرو توگ به کار گرفتند.

مشخصات فنی و قیمت توگ

طبق اعلام گورکان کاراکاش، مدیرعامل توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه شود. نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است و دومین نسخه هم پیشرانه‌ای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد. در نسخه اول باتری‌های ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کنند.

در نسخه دو موتوره نیز باتری‌های ۹۰ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. مسئولان شرکت توگ مدعی اند که باتری‌های این خودرو در ۳۰ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌رسند.

همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو نیز در نسخه تک موتور ۷.۶ ثانیه و نسخه دو موتور در ۴.۸ ثانیه اعلام شده است.

به گزارش فرارو،در مورد قیمت توگ نیز هنوز به شکل رسمی قیمتی اعلام نشده است، اما رسانه‌های ترکیه‌ای قیمت‌های متفاوت و عجیبی را برای این خودرو پیش بینی کرده اند. در واقع پیش بینی آن‌ها یک قیمت ۵۰۰ هزار لیر تا دو میلیون لیری است که معادل دلاری آن ۲۷ هزار و ۹۰۰ دلار تا ۱۱۱ هزار دلار است.

کد خبر 457146

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چند نکته برای پیش بینی پذیر کردن بازار سرمایه

    چند نکته برای پیش بینی پذیر کردن بازار سرمایه

    الزامات پیش بینی پذیر کردن بورس از نگاه جعفر عزیزی کارشناس بازار سرمایه

  • پرمصرف ها جور هزینه های برق را می کشند

    پرمصرف ها جور هزینه های برق را می کشند

    تغییر نظام تعرفه گذاری برق در سال جاری یکی از رکن های مهم تامین برق پایدار در تابستان سال ۱۴۰۱ به حساب می‌آید.

  • رشد ۶۹ درصدی وصول مالیات از نقل و انتقال خودرو

    رشد ۶۹ درصدی وصول مالیات از نقل و انتقال خودرو

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از رشد قابل توجه وصولی مالیات نقل و انتقال خودرو پس از راه‌اندازی سامانه هوشمند مالیات نقل و انتقال خودرو خبر داد و گفت: وصولی مالیات نقل و انتقال خودرو در چهار ماهه امسال نسبت به چهار ماهه سال گذشته، ۶۹ درصد رشد داشته است.

  • ماجرای صادرات بنزین ۲۷ سنتی چه بود؟

    ماجرای صادرات بنزین ۲۷ سنتی چه بود؟

    در حالی موضوع صادرات بنزین ۲۷ سنتی رسانه‌ای شد که وزارتخانه‌های نفت و صمت اعلام کرده‌اند به بخش خصوصی برای صادرات بنزین مجوزی نداده‌اند. حال مشخص نیست بخش خصوصی چگونه توانسته بدون مجوز اقدام به صادرات بنزین کشور به یک‌سوم قیمت بازار جهانی کند؟

  • سهام عدالت افت کرد

    سهام عدالت افت کرد

    وضعیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت و نوسان قیمت هر سهم در این گزارش قابل مشاهده است.

  • لیر باز هم ارزان شد

    لیر باز هم ارزان شد

    لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۵۴ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۶۶ تومان کاهش همراه بود.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو

    قیمت خودروهای ایران خودرو

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

    خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

     پس از گذشت حدود نیم قرن از اولین حضور خودروهای روسی لادا در ایران در حالی واردات این خودروها به کشور مجدداً آغاز شده که قرار است ظرف دو سال آینده این خودروها در ایران تولید شود.

  • ابهام در قیمت‌ سفرهای اربعین و خط و نشان‌های وزیر

    ابهام در قیمت‌ سفرهای اربعین و خط و نشان‌های وزیر

    در شرایطی که حدود ۴۰ روز تا اربعین امسال باقی‌مانده هنوز قیمت‌های قطعی برای انجام سفرهای اربعین اعلام نشده اما وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که حتی اگر شخصا در فرودگاه مستفر شوم اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را نمی‌دهم.

  • لیر ترکیه در بازار تهران رکورد سقوط سه ساله را شکست

    لیر ترکیه در بازار تهران رکورد سقوط سه ساله را شکست

    با ادامه نگرانی ها در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه، نسبت قیمت دلار به لیر ترکیه به بالاترین سطح ثبت شده رسیده است.

  • ۶ دلیل عدم اسقاط خودروهای فرسوده

    ۶ دلیل عدم اسقاط خودروهای فرسوده

    با توجه به اینکه طی سه سال گذشته از اسقاط وسایل نقلیه فرسوده غفلت شده، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به چرایی وضعیت موجود پرداخته است.

  • مسئولیت صادرات مفت بنزین با کیست؟

    مسئولیت صادرات مفت بنزین با کیست؟

    توپ صادرات ارزان بنزین شوت می‌شود؛ دستگاه‌های دولتی متولی تولید و صادرات بنزین یکدیگر را زیرسؤال می‌برند و معتقدند صادرات این فرآورده نفتی ارتباطی به آنها ندارد و سایر نهادها باید پاسخگو باشند. پاسخ‌هایی که طی روزهای گذشته ارائه شده، نه‌تنها نتوانسته به پرسش‌های ایجاد شده پاسخ دهد، بلکه حساسیت‌ها را بیشتر کرده و برای افکار عمومی این سؤال ایجاد شده که چه کسی بنزین ارزان صادر کرده است.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    فروش ارز افزایشی شد/رانت اطلاعاتی در بازار ارز؟

    کارشناسان بازار ارز معتقدند: اگر مردم اطمینان حاصل کنند که روند کاهشی نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود، نسبت به فروش و تخلیه ارزهای خانگی در بازار اقدام می‌کنند. 

  • پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۳ میلیون تومان شد/تیپ پنج ۳۶۱ میلیون!

    پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۳ میلیون تومان شد/تیپ پنج ۳۶۱ میلیون!

    خودرو روز به روز قیمت های کاذب جدیدی را تجربه می کند و به رغم رکود معاملات و حتی در روزهای کاهش قیمت ارز این بازار مسیر خودش را می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اردوغان TR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    سمند هفتاد درصد قطعاتش خارجی هست پژو پراید و..خودرو ایرانی هستند
  • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    ترکیه کشور باعرضه ای هست اروپاییها اولین مشتری توک هستن اگه اروپاییها میتونستن توک را بسازن چرا از ترکیه میخرن؟ آفرین به ترکها