لیر ترکیه در بازار تهران رکورد سقوط سه ساله را شکست

با ادامه نگرانی ها در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی ترکیه، نسبت قیمت دلار به لیر ترکیه به بالاترین سطح ثبت شده رسیده است.

به گزارش صدای بورس، نرخ برابری لیر و دلار به ۱۸.۲۲ رسیده است که کمی از رکورد خود یعنی ۱۸.۴۰ بالاتر است. لیر از ابتدای سال جاری بیش از ۷۸ درصد ارزش خود را از دست داده است به این معنی که لیر ترکیه بدترین ارز در سال جاری در جهان است.

کاهش ارزش لیر ترکیه به رونق گردشگری در این کشور منجر شده است با این وجود چشم‌انداز رونق اقتصادی و گردشگری درترکیه پایدار نیست چراکه سیاست بانک مرکزی این کشور در جهت کاهش نرخ بهره هیچ عزمی برای افزایش ارزش لیر در خود ندارد و از طرفی اتحادیه اروپا در هفته‌های آینده وارد رکود اقتصادی بی‌سابقه‌ای خواهد شد که بزرگترین بازار ترکیه را درگیر خواهد کرد.

در بازار تهران هر لیر ترکیه هزار و ۶۶۰ تومان قیمت خورده است که پایین‌ترین قیمت در سه سال گذشته است.

گفتنی است که براساس داده‌های رسمی که در روز دوشنبه منتشر شد نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه اوت از ۸۰ درصد گذشت و مصرف‌کنندگانی را که با هزینه‌های بالای انرژی، غذا و مسکن مواجه هستند، بیشتر تحت تأثیر قرار داد.

موسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل ۸۰.۲۱ درصد افزایش یافته است که نسبت به ماه قبل ۰.۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرآنلاین ،کارشناسان مستقل می گویند نرخ تورم ترکیه بسیار بالاتر از آمار رسمی است؛ گروه تحقیقات تورم، نرخ تورم سالانه را ۱۸۱ درصد اعلام کرده است.

کد خبر 458888

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خریداران لیر ضرر کردند

    خریداران لیر ضرر کردند

    دبیر کل کانون صرافان اظهار داشت: به طور قطع تاثیرات برابری لیر در اقتصاد ترکیه به صادرات این کشور می‌تواند کمک کند هر چند که در تورم داخلی اثرات منفی به دنبال داشته اما با ادامه‌دار شدن نوسانات قیمت لیر دیگر کسی در ایران جرات خرید لیر با قصد سرمایه گذاری ندارد، از همین روی تقاضا برای خرید لیر در بازار ایران متوقف شد و فعالان از بازار لیر خارج شدند.

  • حرکت ترکیه علیه بازار دلار ایران؟

    حرکت ترکیه علیه بازار دلار ایران؟

    بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را کاهش داد و به ۱۳ درصد رساند. این اقدام بانک مرکزی ترکیه آیا می‌تواند با تغییر و تحولاتی، بر بازارهای ایران و قیمت دلار در کشور اثر بگذارد؟ با توجه به شرایط کنونی ترکیه، اکنون لیر در چه وضعیتی قرار دارد؟

  • از صادقیه تا وردآورد  متری چند؟

    از صادقیه تا وردآورد متری چند؟

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • ترکیه چند برابر ایران مالیات می دهد؟

    ترکیه چند برابر ایران مالیات می دهد؟

    نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ترکیه در قیاس با ایران حدود ۴ برابر است، با این حال، این کشور هنوز در این زمینه، اوضاع قابل قبولی در میان کشورهای OECD ندارد.

  • پیش‌بینی عجیب از تورم در ترکیه

    پیش‌بینی عجیب از تورم در ترکیه

    رجب طیب اردوغان گفت: تورم یک تهدید اقتصادی غیرقابل حل نیست و پس از پایان سال کاهش خواهد یافت.

  • چرا مسکن در جنوب تهران گرانتر شد؟

    چرا مسکن در جنوب تهران گرانتر شد؟

    تبعات سریال تورم مسکن در مناطق ۲۲گانه شهر تهران، میانه تابستان امسال خود را در شکل خروج دوباره بازار املاک پایتخت از فاز «تنظیم رابطه» نشان داد.

  • بازار اجاره مسکن چگونه تغییر جهت داد؟

    بازار اجاره مسکن چگونه تغییر جهت داد؟

    سرعت رشد اجاره‌بهای مسکن در تهران در میانه تابستان افت کرد؛ به‌طوری‌که فشار هزینه اجاره‌نشینی به میزان نه چندان چشمگیر، از «نقطه جوش» پایین آمد.

  • همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

    همه چیز درباره توگ اولین خودروی ملی ترکیه

    شرکت توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه کند. نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است و دومین نسخه هم پیشرانه‌ای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد. در نسخه اول باتری‌های ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کنند.

  • ۳۱ ارز گران شد/جدول قیمت ارزها

    ۳۱ ارز گران شد/جدول قیمت ارزها

    بانک مرکزی امروز، شنبه (۱۹ شهریور)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۱ ارز افزایش و نرخ ۶ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =