جزئیات تازه در خصوص ماجرای ۳۰ کانتینر مخفی در گمرک بوشهر

پیگیریهای میدانی نشان میدهد، در ماجرای ۳۰ کانتینر بلاتکلیف در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که در سفر رئیس قوه قضائیه به استان بوشهر رسانه ای شد جزئیات تازه ای مطرح شده که حائز اهمیت است.

به گزارش صدای بورس، اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بمنظور ساماندهی و احصاء عدم انطباق های احتمالی، از اواخر سال ۱۴۰۰ اقدام به انبارگردانی از ترمینال کانتینری نموده است. در انجام این فرآیند، علاوه بر انبارگردانی سیستمی از سامانه کانتینری، نسبت به بازدید تک تک کانتینرها به صورت فیزیکی اقدام گردید که در این بررسی ها ۳۰ باکس کانتینر بدون هیچ اطلاعات و اسناد در سامانه ها و اسناد فیزیکی احصاء شد.

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه قبل از سال ۱۳۸۹ همه فعالیت های کانتینری در بندر بوشهر بصورت سنتی و دستی انجام می گرفته بنظر می رسد در زمان استقرار سامانه و انجام انتقال اطلاعات کانتینرهای موجود از روش دستی به سامانه، این کانتینرها از قلم افتاده و صاحبان کالای آنها نیز هیچ مراجعه ای به بندر و گمرک جهت تحویل گرفتن کالای خود ننموده اند.

از طرف دیگر طبق قانون، گمرک هیچ نقشی در تخلیه، بارگیری، انبارداری و نگهداری کالا بر عهده نداشته و همه این وظایف بر عهده مرجع تحویل گیرنده کالا است.


بیشتر بخوانید:وعده خوش خاندوزی درباره کاهش قیمت ها | گرانی کم می شود؟


گفتنی است، مسئولیت و وظیفه گمرک جهت انجام تشریفات گمرکی از زمانی آغاز می شود که صاحب کالا ، کالای خود را به گمرک اظهار کنید و یا مرجع تحویل گیرنده کالا ، قبض انبار مربوطه را جهت انجام تشریفات گمرکی کالاهای مهلت منقضی شده (متروکه) را در اختیار گمرک قرار دهد، این درحالی است که در خصوص ۳۰ کانتینر مورد بحث، مرجع تحویل گیرنده یا صاحب کالا هیچگونه اظهارنامه یا قبض انباری به گمرک ارائه نداده است.

با پیگیریهای انجام شده در دولت سیزدهم طی ماههای اخیر گمرک ایران همواره سعی در تعیین تکلیف کالاهای رسوبی و متروکه موجود در انبارها و اماکن گمرکی را داشته است.

به گزارش تسنیم ،در همین راستا در گمرکات استان بوشهر به ویژه گمرک بوشهر تلاش کرده که کلیه تشریفات گمرکی مربوط به کالاهای مهلت منقضی شده و متروکه در اسرع وقت و کمترین زمان ممکن انجام شود. بر این اساس سایر ارگانهای همجوار ذی ربط نیر اهتمام و توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و همکاری لازم را با دستگاه ‌های حاکمیتی از جمله گمرک ایران صورت دهند.

کد خبر 457219

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • وعده خوش خاندوزی درباره کاهش قیمت ها | گرانی کم می شود؟

    وعده خوش خاندوزی درباره کاهش قیمت ها | گرانی کم می شود؟

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه الزام ثبت سفارش برای ساماندهی واردات و جلوگیری از رسوب کالاها، اصلاح اساسی در حوزه تجارت است درباره کاهش میزان تورم و وضعیت قیمت‌ها گفت: شرایط جامعه به لحاظ بی‌ثباتی قیمت‌ها و گرانی‌ها در ماه‌های آینده قطعا بهتر می‌شود.

  • شوک سنگین تورم تیرماه ۱۴۰۱ به سفره فقرا و روستائیان +گرانترین استانها

    شوک سنگین تورم تیرماه ۱۴۰۱ به سفره فقرا و روستائیان +گرانترین استانها

    تورم سالانه رقم خورده در دهک اول که فقیرترین دهک جامعه محسوب می شود، ۴۴.۸ درصد رقم خورده است، این در حالیست که تورم در دهک دهم یا همان ثروتمند ترین دهک ۳۸.۹ درصد بوده است.

  • ماجرای صادرات بنزین ۲۷ سنتی چه بود؟

    ماجرای صادرات بنزین ۲۷ سنتی چه بود؟

    در حالی موضوع صادرات بنزین ۲۷ سنتی رسانه‌ای شد که وزارتخانه‌های نفت و صمت اعلام کرده‌اند به بخش خصوصی برای صادرات بنزین مجوزی نداده‌اند. حال مشخص نیست بخش خصوصی چگونه توانسته بدون مجوز اقدام به صادرات بنزین کشور به یک‌سوم قیمت بازار جهانی کند؟

  • دور ریز ۵٠٠ میلیون دلار ناقابل در بنادر ایران

    دور ریز ۵٠٠ میلیون دلار ناقابل در بنادر ایران

    عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

  • تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر

    تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر

    مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر را تشریح کرد و گفت: با صدور حکم از سوی دادستانی نسبت به فک پلمب کانتینرها اقدام شد و با صدور حکم از سوی قاضی اصل ۴۹، نسبت به خروج کالاها از بندر و فروش آن از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) مبادرت می‌شود.

  • بازی خطرناکی که تفکیک وزارت صمت ایجاد می کند

    بازی خطرناکی که تفکیک وزارت صمت ایجاد می کند

    توجه به حوزه تنظیم بازار داخل و غفلت از تجارت خارجی باعث خواهد شد که ما وارد یک بازی بسیار خطرناک شویم. در این صورت ما دوباره واردکننده را رو در روی تولیدکننده قرار خواهیم داد.

  • تراز تجاری سه ماهه؛ رکورد واردات در چهار سال اخیر

    تراز تجاری سه ماهه؛ رکورد واردات در چهار سال اخیر

    ارزش واردات صورت گرفته در ۳ ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده، این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در چهار سال گذشته بی سابقه بوده است.

  • جایگزینی عنقریب کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی

    جایگزینی عنقریب کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی

    وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم گفت:‌ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =