۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
برجام در برزخ!

حتی اگر مذاکرات کنونی دوباره شکست بخورد، بعید است که توافق ایران رسماً مرده اعلام شود. این به نفع هیچ کس نیست و نشان می دهد که یک وضعیت برزخی طولانی تر محتمل ترین نتیجه باشد.

به گزارش صدای بورس، پس از نزدیک به چهار ماه وقفه دیپلمات ها بار دیگر به وین بازگشته اند تا مذاکرات بر سر احیای برجام را از سر بگیرند. در حالی که اتحادیه اروپا با ارائه آخرین پیشنهاد خود فرصت برای هر گونه مصالحه جدیدی را تمام شده اعلام کرده، با این حال خوش بینی چندانی نسبت به نتیجه مذاکرات وجود ندارد.

سیزیف دیپلماسی آمریکا

جک دچ و رابی گرامر گزارشگران فارین پالیسی به بهانه آغاز دور جدید مذاکرات این پرسش را مطرح کرده اند که آیا کسی در دولت بایدن کار سخت تری از رابرت مالی دارد؟

به نوشته آنها، رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در امور ایران، نقش یک سیزیف دیپلماتیک را بازی می کند که تلاش می کند تا توافق هسته ای ایران را برای احیای آن از تپه ای شیب دار بالا ببرد، اما با هر دور جدید مذاکرات که به پایان می رسد، با همه آن تلاشها دوباره سقوط می کند. ایران برای حذف کامل تحریم‌های آمریکا تلاش می کند، از جمله حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سیاه تروریسم خارجی که در دوران دولت ترامپ اتفاق افتاده و دولت بایدن تمایلی به انجام آن نداشته است.


بیشتر بخوانید: خبر خوش برجامی


با این همه، با وجود آن که مقامات واشنگتن و بروکسل ابراز تردید می‌کنند که این توافق به جایی منجر شود، مالی برای دور دیگری از مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به وین رفته است. اکثر اعضای اصلی تیم مالی پیش از این او را ترک کرده‌اند، و خود او هم گفت آمریکایی‌ها با انتظارات محدودی می آیند، چرا که ایران در حال استقرار سانتریفیوژهای جدیدی است که برخی از مقامات معتقدند می‌توانند ظرف یک ماه شکست هسته‌ای را برای تهران به ارمغان بیاورند.

اما حتی در شرایطی که مذاکرات در این مرحله به‌عنوان یک مشکل جدی به نظر می‌رسد، برخی کارشناسان و مقامات سابق بر این باورند که ادامه گفتگوها ارزشش را دارد، به خصوص اگر منطقه را از مسیر مسابقه احتمالی هسته‌ای خارج کند. به گفته میک مالروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع در دوران دولت ترامپ، ایالات متحده باید تمام تلاش خود را برای مذاکره با ایران به کار گیرد تا برنامه هسته ای این کشور تحت نظارت قرار گیرد، در غیر این صورت باید در انتظار آغاز یک مسابقه هسته‌ای باشیم.

امکان توافق ظرف ۷۲ ساعت

این دیپلمات ها گفته اند، اگرچه موانع بر جای باقی مانده، اما از نظر فنی می توانند ظرف ۷۲ ساعت برطرف شوند، اما این امر مستلزم تصمیم گیری های سیاسی سطح بالا در تهران و واشنگتن است، پایتخت هایی که به نظر می رسد تمایل برای سازش در آنها کم شده است.

چنین چشم اندازی نشان می دهد که افقی محدود برای توافقی وجود دارد که می تواند بحران انرژی جهانی را تقلیل دهد. توافقنامه اولیه ۲۰۱۵ برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور خلیج فارس و تقویت اقتصاد آن طراحی شده بود و هر گونه احیای مجدد این توافق احتمالاً به ایران امکان تولید و صادرات انرژی بیشتری را می‌دهد که دارای دومین ذخایر گاز طبیعی و چهارمین ذخایر نفت جهان است.

اتحادیه اروپا در پانزدهمین ماه از مذاکرات هم چنان در نقش میانجی بین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا و علی باقری کنی، همتای ایرانی اش، قرار دارد. از زمانی که دولت ترامپ چهار سال پیش از توافق خارج شد و تحریم‌های آمریکا را دوباره اعمال کرد، تهران از مذاکره مستقیم با واشنگتن امتناع کرده است.

کورسوهای امید

دیپلمات‌های اروپایی همچنان ادعا کرده اند که کورسوهای امیدی برای توجیه برگزاری مجدد مذاکرات وجود دارد. ایران از خواسته های قبلی مبنی بر لغو تحریم های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود و همچنین اصرار خود بر اینکه ایالات متحده تضمین کند که دوباره از این توافق خارج نمی شود، کوتاه آمده است.

در عوض، این مقامات گفتند که طرف‌ها در زمینه تضمین‌های خاصی پیشرفت کرده‌اند که احیای اقتصادی ایران را تضمین می‌کند، حتی اگر یک دولت جدید یا اقدام کنگره آمریکا دوباره این توافق را لغو کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در فایننشال تایمز نوشت: «فضا برای سازش‌های مهم دیگر تمام شده است. من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین اقدامات هسته‌ای مورد نیاز می‌پردازد. اکنون باید در مورد برجام تصمیماتی گرفته شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده شود و پتانسیل بزرگ یک توافق کاملاً اجرا شده آزاد شود».

محتمل ترین سناریو

به گفته این دیپلمات ها، سیاسی کاری ممکن است مانع از پذیرش پیشنهادهای اتحادیه اروپا از سوی هر یک از طرفین شود. ایران می‌داند که دست کشیدن از دستاوردهای هسته‌ای خود به معنای قربانی کردن اهرم‌های مذاکره ایجاد شده در طول سال‌ها خواهد بود. در ایالات متحده -جایی که مخالفت با توافق هسته‌ای در هر دو جناح قوی است- توافق با ایران برای جو بایدن، می‌تواند سخت باشد زیرا دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در معرض خطر از دست دادن کنترل کنگره هستند.

به گزارش اقتصاد نیوز، به گفته مقامات اتحادیه اروپا، حتی اگر مذاکرات کنونی دوباره شکست بخورد، بعید است که توافق ایران رسماً مرده اعلام شود. آنها گفتند که این به نفع هیچ کس نیست و نشان می دهد که یک وضعیت برزخی طولانی تر محتمل ترین نتیجه باشد.

کد خبر 456914

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    برخی از کارشناسان معتقدند که دولت آقای روحانی برخلاف استراتژی حال کشور، مهمترین توان و منابع دیپلماتیک کشور را برای توسعه روابط با کشورهای اروپایی و به سرانجام رساندن برجام به‌کار گرفتند که در نهایت به استراتژی حال کشور، نتیجه را باختند؛ اما در حال حاضر به نظر می رسد، دولت آیت الله رئیسی با درک اهمیت استراتژیک همسایگان ایران، قدم در مسیر روابط بیشتر با این همسایگان نهاده، که آرزو این است تا آورده‌های بسیار خوبی نصیب کشور کند.

  • برجام بی نتیجه رها شد

    برجام بی نتیجه رها شد

    با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت.

  • سیگنال مهم کاخ سفید به توافق

    سیگنال مهم کاخ سفید به توافق

    جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتقاد از رویکرد دولت سابق آمریکا مبنی بر خروج از برجام، گفت که این اقدام باعث دور شدن ایالات متحده از متحدانش شد.

  • نماینده مجلس: تورم را به برجام گره نزنید!

    نماینده مجلس: تورم را به برجام گره نزنید!

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: عده‌ای برای ایجاد ترس و ترساندن مردم می‌گویند بدون برجام تورم بالا می‌رود و آن را به برجام گره می‌زنند در حالی که تورم یک پدیده اقتصادی ثانویه است و تولید نقدینگی، سرعت گردش نقدینگی ، پول بدون پشتوانه و ... در افزایش نرخ تورم بسیار اثرگذار است.

  • تسهیلات تکلیفی فراتر از توان نقدی بانک‌ها

    مدیر عامل سابق بانک صادرات ایران در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس از چالش‌ها و وضعیت فعلی سیستم بانکی می‌گوید:

    تسهیلات تکلیفی فراتر از توان نقدی بانک‌ها

    تنها راه خروج بانک‌ها از زیان اصلاح ساختار مالی است. به بیان دیگر بانک‌ها برای جلوگیری از زیان باید چند کار انجام دهند؛ اول اینکه بهای تمام شده پول را کاهش دهند. دوم به تسهیلاتشان تنوع بخشند.یکی دیگر از نکات اثرگذار بحث درآمدهای کارمزدی است . هر چه قدر تعداد مشتریان بانک‌ها افزایشی باشد و بانک‌ها بتوانند عملیات بانکی بیشتری همچون عملیات نقل و انتقال وجوه و صدور حواله‌جات و ضمانت‌نامه انجام دهند، طبعا درآمدهایشان افزایش می‌یابد.

  • چرا خانه‏‏‌سازی با جهش قیمت به رکود رفت؟

    چرا خانه‏‏‌سازی با جهش قیمت به رکود رفت؟

    رکود سنگین و معنادار «مسکن‌سازی در پایتخت» که پیش‌تر براساس تیراژ پروانه ساخت اثبات شده بود، با گزارش جدید بانک مرکزی نیز تایید شد.

  • سهم پنج قاره از صادرات به ایران 

    سهم پنج قاره از صادرات به ایران 

    براساس داده های اعلام شده از سوی گمرک در اولین فصل سال جاری کمترین حجم واردات به لحاظ وزن از قاره آمریکا صورت گرفته و پس از آن اقیانوسیه در جایگاه دوم ایستاده است، اما در جایگاه سوم اروپا و در نهایت آفریقا در رتبه کمترین حجم صادرات به ایران قرار دارد.

  • برجام به تنهایی راهگشا نیست

    برجام به تنهایی راهگشا نیست

    ممکن است توافقات و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و آزادی فروش نفت بتواند به طور موقت  مانند مسکنی بر اقتصاد کشور اثر بگذارد اما درمان اصلی نیست بلکه درمان اصلی اقتصاد در داخل کشور است یعنی قدم اول کنترل جدی نرخ تورم، نرخ بهره و به نزدیک صفر رساندن آنها و همچنین واقعی و واحد شدن قیمت‌ها مخصوصاً برای حامل‌های انرژی و نرخ ارز است چون چند نرخی بودن ارز و غیرواقعی بودن قیمت‌ها باعث ایجاد انواع رانت و فساد در بازار بوده و در صورت تداوم ارز چند نرخی، همچنان خواهد بود.

  • سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟

    سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟

    نماینده مردم سبزوار گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از فروش نفت حتی با این نرخ نازل می تواند عدیده ای از مشکلات را برای روسیه به همراه داشته باشد، کما اینکه در کاهش فروش نفت ما هم موثر بوده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =