ضرورت حذف محدودیت خرید در حجم و نوع معامله

به منظور خرید سکه طلا از بورس کالا با ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری منتخب، مراحل دریافت کد بورس کالا انجام می‌شود. پس از آن می‌توان اقدام به خرید گواهی سپرده کالایی سکه طلا کرد.

به گزارش صدای بورس، به منظور خرید سکه طلا از بورس کالا با ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری منتخب، مراحل دریافت کد بورس کالا انجام می‌شود. پس از آن می‌توان اقدام به خرید گواهی سپرده کالایی سکه طلا کرد. خرید ۱۰۰ گواهی سپرده سکه معادل ارزش یک سکه تمام بهار آزادی ب(طرح امام) است و در حال حاضر، خرید و فروش آن مشمول مالیات نمی‌شود. در رابطه یا جزئیات این صندوق‌ها با سینا زرندی، مشاور عالی مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تغییر رویه صندوق‌های طلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به محدودیتی که در خرید سکه‌ در بورس کالا پیش آمده بود و حباب بیش از ۲۰ درصد سکه طلا نسبت به شمش طلا که ۵ درصد است، صندوق‌های طلا رویه خود را تغییر داده و در اساسنامه خود به جز سکه ،‌ شمش طلا هم اضافه کردند. افراد حقیقی نمی‌توانستند شمش طلا را مثل سکه گواهی کنند و آن را در بورس کالا بفروشند، حتی افرادی که مجوز از اتحادیه طلا و جواهر مبنی بر رسته آب شده فروشان داشتند هم نمی‌توانستند در این حوزه فعالیت داشته باشند و فقط وارد کننده شمش با برگه‌های ورودی گمرکی یا معادنی که آن را استخراج کرده بودند می‌توانستند در بورس کالا گواهی کنند و آن را بفروشند.
و همین موضوع باعث اختلاف قیمت شده بود؟
دقیقا؛ این کار باعث شد اختلافی بین شمش طلا در بورس کالا و بازار فیزیکی پیش بیاید. در نتیجه جلسه‌ای با اتحادیه طلا و جواهر تهران و همچنین بورس کالای ایران داشتیم و در نهایت نیز با مدیریت خزانه بانک جلسه گذاشته تا افراد عادی و افراد حقوقی هم بتوانند به آن ورود کنند.
در جلسه‌ای که با مدیریت کل خزانه بانک داشتیم، پیش قراردادی بین فروشنده یا تامین کننده شمش طلا و خزانه بانک مبنی بر اینکه اشخاص حقوقی تا حجم بالایی از شمش را تامین کنند تنظیم شد ولی بعد از پیگیری‌ها و قبل از اینکه قرارداد به انجام برسد بانک مرکزی در بخشنامه در تاریخ ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ ارائه کرد که هیچ بانکی حق ارائه گواهی شمش و سکه طلا ندارد و خزانه بانک هم با توجه به این بخشنامه قراردادی که برای مشتری حقوقی داده بود را به اتمام نرساند. پس از آن نیز بورس کالا با توجه به نامه‌ای که قبلاً بانک مرکزی به تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ داده بود را ارائه کرد ولی بخشنامه بانک مرکزی باعث شد هیچ خزانه‌ای گواهی نکند. در آخر نیز شرکت بورس کالای ایران خود خزانه را تهیه کرد و قرار بر این شد که از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ارائه گواهی سکه طلا را آغاز کند.
نکته مثبت این است که صندوق‌های طلا و شمش طلا این امکان را دارند که سکه طلا را نیز مثل شمش طلا خریداری کنند. نکته مثبت دیگر اینکه به جز افراد حقیقی و حقوقی که وارد کننده شمش طلا هستند، کسانی که مجوز از اتحادیه طلا و جواهر دارند و در کار رسته آب شده فروشان هستند هم می‌توانند شمش طلا و سکه گواهی کنند و حتی بورس کالا در آینده دستگاه XRF را نیز به خزانه خود اضافه خواهد کرد که جهت تسریع در آنالیز طلا استفاده می شود.
چشم انداز این نوع معاملات را چگونه می بینید؟
فکر می‌کنم بهتر است محدودیت خرید در حجم و نوع معامله برداشته شود که این امر می‌تواند چشم‌انداز ایده آلی برای بورس کالا باشد. نکته مهم دیگر اینکه اولا مشتریانی که امروز کاری سکه طلا گواهی کنند، می‌توانند همین امروز معامله کنند و نیازی نیست مثل گذشته یک روز کاری صبر کنند ضمن اینکه مشتریانی که سکه طلا از بورس کالا خریداری کنند اگر همین امروز درخواست تحویل دهند، روز کاری بعد می‌توانند سکه طلای خود را تحویل بگیرند.

شماره ۵۴۰ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 495181

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =