۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
خبر جدید از برجام

وزیر امور خارجه گفت: برای تیم مذاکره‌کننده انتفاع اقتصادی ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح آمیز هسته‌ای مورد توجه جدی مذاکرات است.

به گزارش صدای بورس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، به سوالات و ابهامات مطروحه در خصوص نحوه اجرای قانون راهبردی مجلس و مذاکره برای لغو تحریم‌ها پاسخ داد.

در این جلسه پژمان فر رئیس کمیسیون و آقایان نبویان، خضریان و بیگی نژاد به تشریح ابهامات خود در خصوص پیش نویس توافق وین پرداختند.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با ارائه گزارشی از روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تاکید کرد: برای تیم مذاکره کننده انتفاع اقتصادی ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح آمیز هسته‌ای مورد توجه جدی است.

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: دیدار پرثمر دیگری نیز با همتایان ایرانی در مذاکرات وین بر سر برجام داشتم.

مذاکره کنندگان ارشد ایران و روسیه به ریاست علی باقری و اولیانوف روز گذشته در آستانه برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیز با یکدیگر دیدار و رایزنی کرده بودند.


بیشتر بخوانید: خبر خوش برجامی


مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنجشنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفتگوهای مستقیم از سر گرفته شد.

آخرین بار ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.

رایزنی‌ها و تماس‌ها در این مدت به صورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انحام شده است و گفته می‌شود در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده‌ای از نماینده اتحادیه اروپا به ویژه روی میز قرار دارد.

به گزارش تجارت نیوز، همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری بر عزم چین نسبت به حفظ برجام تاکید کرد.

کد خبر 456870

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    نفت؛ ویژگی مشترک اقتصاد ایران و قزاقستان

    برخی از کارشناسان معتقدند که دولت آقای روحانی برخلاف استراتژی حال کشور، مهمترین توان و منابع دیپلماتیک کشور را برای توسعه روابط با کشورهای اروپایی و به سرانجام رساندن برجام به‌کار گرفتند که در نهایت به استراتژی حال کشور، نتیجه را باختند؛ اما در حال حاضر به نظر می رسد، دولت آیت الله رئیسی با درک اهمیت استراتژیک همسایگان ایران، قدم در مسیر روابط بیشتر با این همسایگان نهاده، که آرزو این است تا آورده‌های بسیار خوبی نصیب کشور کند.

  • افزایش نامحسوس قیمت دلار /بازار طلا و سکه قفل شد

    افزایش نامحسوس قیمت دلار /بازار طلا و سکه قفل شد

    اخبار متناقض بازار طلا و سکه را تحت الشعاع خود قرار داده است. با آن که قیمت ها در محدوده خاصی در حرکت است اما هر خبر قوی می تواند بازار را از لاک خود خارج کند.

  • چرا خانه‏‏‌سازی با جهش قیمت به رکود رفت؟

    چرا خانه‏‏‌سازی با جهش قیمت به رکود رفت؟

    رکود سنگین و معنادار «مسکن‌سازی در پایتخت» که پیش‌تر براساس تیراژ پروانه ساخت اثبات شده بود، با گزارش جدید بانک مرکزی نیز تایید شد.

  • سیگنال مهم کاخ سفید به توافق

    سیگنال مهم کاخ سفید به توافق

    جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتقاد از رویکرد دولت سابق آمریکا مبنی بر خروج از برجام، گفت که این اقدام باعث دور شدن ایالات متحده از متحدانش شد.

  • برجام به تنهایی راهگشا نیست

    برجام به تنهایی راهگشا نیست

    ممکن است توافقات و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و آزادی فروش نفت بتواند به طور موقت  مانند مسکنی بر اقتصاد کشور اثر بگذارد اما درمان اصلی نیست بلکه درمان اصلی اقتصاد در داخل کشور است یعنی قدم اول کنترل جدی نرخ تورم، نرخ بهره و به نزدیک صفر رساندن آنها و همچنین واقعی و واحد شدن قیمت‌ها مخصوصاً برای حامل‌های انرژی و نرخ ارز است چون چند نرخی بودن ارز و غیرواقعی بودن قیمت‌ها باعث ایجاد انواع رانت و فساد در بازار بوده و در صورت تداوم ارز چند نرخی، همچنان خواهد بود.

  • برجام بی نتیجه رها شد

    برجام بی نتیجه رها شد

    با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت.

  • نماینده مجلس: تورم را به برجام گره نزنید!

    نماینده مجلس: تورم را به برجام گره نزنید!

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: عده‌ای برای ایجاد ترس و ترساندن مردم می‌گویند بدون برجام تورم بالا می‌رود و آن را به برجام گره می‌زنند در حالی که تورم یک پدیده اقتصادی ثانویه است و تولید نقدینگی، سرعت گردش نقدینگی ، پول بدون پشتوانه و ... در افزایش نرخ تورم بسیار اثرگذار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =